Hlavním tématem této bakalářské práce jsou názory rodičů na ranou výuku anglického jazyka. Teoretická část začíná nahlédnutím do původu a vývoje předškolních zařízení v České republice. Poté se práce zaměřuje na definování Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a jeho přínos do výuky anglického jazyka. Důraz je kladen na celkový vývoj dítěte předškolního věku a hlavně také na osvojování mateřského a cizího jazyka. Ke konci této práce jsou popsány nejen klady a zápory rané výuky, ale je zde možno také nalézt úvod do systému názorů. Praktická část je věnována výzkumu, který byl proveden ke zjištění důvodů rodičů pro raný začátek cizojazyčné výuky svých dětí.
Anotace v angličtině
The main topic of the bachelor thesis is parents? beliefs about early English language learning. The theoretical part starts with a look into the origin and development of the pre-school institutions in the Czech Republic. Then the focus is on a Framework Education Programme for Pre-primary Education and its conception and contribution to the English pre-school classes. An emphasis is placed on overall description of psychological development of the pre-school age child and also mainly on the first and the second language acquisition. At the end of this paper benefits and possible risks of early language learning are described as well as introduction into the belief system. The practical part is dedicated to the research that was conducted in order to discover parents? reasons for early language learning.
Klíčová slova
předškolní žák, rámcový vzdělávací program, osvojování si druhého jazyka, názory rodičů
Klíčová slova v angličtině
pre-school learners, framework education programme, second language acquisition, parents? beliefs
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
AN
Anotace
Hlavním tématem této bakalářské práce jsou názory rodičů na ranou výuku anglického jazyka. Teoretická část začíná nahlédnutím do původu a vývoje předškolních zařízení v České republice. Poté se práce zaměřuje na definování Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a jeho přínos do výuky anglického jazyka. Důraz je kladen na celkový vývoj dítěte předškolního věku a hlavně také na osvojování mateřského a cizího jazyka. Ke konci této práce jsou popsány nejen klady a zápory rané výuky, ale je zde možno také nalézt úvod do systému názorů. Praktická část je věnována výzkumu, který byl proveden ke zjištění důvodů rodičů pro raný začátek cizojazyčné výuky svých dětí.
Anotace v angličtině
The main topic of the bachelor thesis is parents? beliefs about early English language learning. The theoretical part starts with a look into the origin and development of the pre-school institutions in the Czech Republic. Then the focus is on a Framework Education Programme for Pre-primary Education and its conception and contribution to the English pre-school classes. An emphasis is placed on overall description of psychological development of the pre-school age child and also mainly on the first and the second language acquisition. At the end of this paper benefits and possible risks of early language learning are described as well as introduction into the belief system. The practical part is dedicated to the research that was conducted in order to discover parents? reasons for early language learning.
Klíčová slova
předškolní žák, rámcový vzdělávací program, osvojování si druhého jazyka, názory rodičů
Klíčová slova v angličtině
pre-school learners, framework education programme, second language acquisition, parents? beliefs
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou rané výuky anglického jazyka, zaměří se zejména na roli rodičů a jejich názory na cizojazyčnou výuku v předškolním věku. V teoretické části nejprve stručně pojedná smysl a cíl předškolního vzdělávání a prostor pro cizojazyčnou výuku v něm. Dále charakterizuje dítě předškolního věku z vývojového hlediska, zvláštní pozornost bude věnovat jeho potenciálu pro osvojování mateřského i cizího jazyka. Následně bude studentka diskutovat očekávané benefity raného začátku cizojazyčné výuky, ale i možná nebezpečí s ním spojená. Teoretickou část uzavře kapitola věnovaná názorům rodičů na ranou výuku cizích jazyků.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření za využití dotazovacích technik, jehož cílem bude zjistit, z jakých důvodů se rodiče rozhodují pro raný začátek cizojazyčné výuky svých dětí.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou rané výuky anglického jazyka, zaměří se zejména na roli rodičů a jejich názory na cizojazyčnou výuku v předškolním věku. V teoretické části nejprve stručně pojedná smysl a cíl předškolního vzdělávání a prostor pro cizojazyčnou výuku v něm. Dále charakterizuje dítě předškolního věku z vývojového hlediska, zvláštní pozornost bude věnovat jeho potenciálu pro osvojování mateřského i cizího jazyka. Následně bude studentka diskutovat očekávané benefity raného začátku cizojazyčné výuky, ale i možná nebezpečí s ním spojená. Teoretickou část uzavře kapitola věnovaná názorům rodičů na ranou výuku cizích jazyků.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření za využití dotazovacích technik, jehož cílem bude zjistit, z jakých důvodů se rodiče rozhodují pro raný začátek cizojazyčné výuky svých dětí.
Seznam doporučené literatury
RICHARDS, Jack C., LOCKHART, Charles. Reflective teaching in second language classroms. New York: Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-45803-X.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana., PUPALA, Branislav. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Porátl, Vyd. 2., 2010. 978-80-7367-828-9
LIGHTBOWN, Patsy M.; SPADA, Nina. How Languages are Learned. Oxford University Press, 2006. ISBN 978019422246.
NAJVAR, Petr. Raná výuka cizích jazyků na prahu 21. století. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-200-0.
COOK, Vivian. Second language learning and language teaching. Great Britain : British Libary Cataloguing in Publication Data, 1991. ISBN 0-340-52626-2.
ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Nakladatesltví Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0877-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I., Dětství a dospívání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
RICHARDS, Jack C., LOCKHART, Charles. Reflective teaching in second language classroms. New York: Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-45803-X.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana., PUPALA, Branislav. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Porátl, Vyd. 2., 2010. 978-80-7367-828-9
LIGHTBOWN, Patsy M.; SPADA, Nina. How Languages are Learned. Oxford University Press, 2006. ISBN 978019422246.
NAJVAR, Petr. Raná výuka cizích jazyků na prahu 21. století. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-200-0.
COOK, Vivian. Second language learning and language teaching. Great Britain : British Libary Cataloguing in Publication Data, 1991. ISBN 0-340-52626-2.
ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Nakladatesltví Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0877-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I., Dětství a dospívání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.