Tato práce se zaměřuje na analýzu Chaloupky strýčka Toma od Harriet Beecher Stoweové a vyprávění uprchlých otroků od Harriet Ann Jacobsové a od Sojourner Truth. Hlavním cílem je rozebrat jakým způsobem otroctví narušuje pouta mezi otrokyněmi a jejich dětmi. Zejména je tato práce zaměřena na to, koho autorky viní za narušení rodinných vztahů otroků a také tomu, jak se matky chovají, když jsou jejich děti v ohrožení. Část práce taktéž pojednává o literárních prostředcích, které autorky používají k tomu, aby zdůraznily brutalitu otroctví, a tak změnily pozici Američanů k otroctví.
Anotace v angličtině
This work focuses on the analysis of Uncle Tom´s Cabin by Harriet Beecher Stowe and slave narratives by Harriet Ann Jacobs and by Sojourner Truth. The main aim of the paper is to show how slavery disrupts slave mother-child relationships. It is explained who is depicted to be responsible for the intrusion into slave families, and how mothers act when the bond to their children is endangered. The paper also deals with literary techniques the authors use to emphasize the brutality of slavery as this would affect Americans´ position on slavery.
Klíčová slova
Uncle Tom´s Cabin, Incidents in the Life of a Slave Girl, Narrative of Sojourner Truth, otroctví v Americe, vztahy mezi otrokyněmi a jejich dětmi
Klíčová slova v angličtině
Uncle Tom´s Cabin, Incidents in the Life of a Slave Girl, Narrative of Sojourner Truth, American slavery, slave mother-child relationships
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se zaměřuje na analýzu Chaloupky strýčka Toma od Harriet Beecher Stoweové a vyprávění uprchlých otroků od Harriet Ann Jacobsové a od Sojourner Truth. Hlavním cílem je rozebrat jakým způsobem otroctví narušuje pouta mezi otrokyněmi a jejich dětmi. Zejména je tato práce zaměřena na to, koho autorky viní za narušení rodinných vztahů otroků a také tomu, jak se matky chovají, když jsou jejich děti v ohrožení. Část práce taktéž pojednává o literárních prostředcích, které autorky používají k tomu, aby zdůraznily brutalitu otroctví, a tak změnily pozici Američanů k otroctví.
Anotace v angličtině
This work focuses on the analysis of Uncle Tom´s Cabin by Harriet Beecher Stowe and slave narratives by Harriet Ann Jacobs and by Sojourner Truth. The main aim of the paper is to show how slavery disrupts slave mother-child relationships. It is explained who is depicted to be responsible for the intrusion into slave families, and how mothers act when the bond to their children is endangered. The paper also deals with literary techniques the authors use to emphasize the brutality of slavery as this would affect Americans´ position on slavery.
Klíčová slova
Uncle Tom´s Cabin, Incidents in the Life of a Slave Girl, Narrative of Sojourner Truth, otroctví v Americe, vztahy mezi otrokyněmi a jejich dětmi
Klíčová slova v angličtině
Uncle Tom´s Cabin, Incidents in the Life of a Slave Girl, Narrative of Sojourner Truth, American slavery, slave mother-child relationships
Zásady pro vypracování
Studentka s použitím relevantní sekundární literatury nejprve nastíní historický kontext otroctví v US a stručně zasadí zvolené autorky/díla do literárního a historického kontextu a poznamená rozdíly mezi dílem čistě literárním (román H.B. Stoweové) a díly životopisnými (od Harriet Jacobsové a Sojourner Truth).
V hlavní části práce se studentka zaměří na způsoby, jimiž je postavení otrokyň zachyceno ve zvolených dílech, jaká témata spojená s otroctvím se v dílech objevují, jaký byl život otrokyň (zejména vliv otroctví na vztahy mezi otrokyněmi a jejich dětmi) a jaké literární prostředky autorky k dosažení účinku používají.
Závěrem studentka analýzu shrne, texty ze zkoumaného hlediska porovná a pokusí se vyslovit obecnější závěry o tom, zda byla nějaká specifika v situaci zotročených žen.
Zásady pro vypracování
Studentka s použitím relevantní sekundární literatury nejprve nastíní historický kontext otroctví v US a stručně zasadí zvolené autorky/díla do literárního a historického kontextu a poznamená rozdíly mezi dílem čistě literárním (román H.B. Stoweové) a díly životopisnými (od Harriet Jacobsové a Sojourner Truth).
V hlavní části práce se studentka zaměří na způsoby, jimiž je postavení otrokyň zachyceno ve zvolených dílech, jaká témata spojená s otroctvím se v dílech objevují, jaký byl život otrokyň (zejména vliv otroctví na vztahy mezi otrokyněmi a jejich dětmi) a jaké literární prostředky autorky k dosažení účinku používají.
Závěrem studentka analýzu shrne, texty ze zkoumaného hlediska porovná a pokusí se vyslovit obecnější závěry o tom, zda byla nějaká specifika v situaci zotročených žen.
Seznam doporučené literatury
Primární díla: vybrané texty od H.B. Stowe, Harriet Jacobs a Sojourner Truth
Sekundární zdroje: Kritické studie ke zvoleným dílům, teoretické texty pojednávající o historii otroctví, mezirasových vztazích, apod., např.
BLASSINGAME, John W. The Slave Community: Plantation Life in the Antebellum South. Rev. and enl. ed. New York: Oxford University Press, 1979, xviii, 414 p. ISBN 01-950-2563-6.
GUTMAN, Herbert George. The Black Family in Slavery and Freedom, 1750-1925. New York: Vintage Books, 1977c1976, xxviii, 664 p., [38] leaves of plates. ISBN 03-947-2451-8.
KING, Wilma. Stolen childhood: slave youth in nineteenth-century America. [Nachdr.]. Bloomington, Ind: Indiana University Press, 1997. ISBN 02-532-1186-7.
ROBBINS, Sarah. The Cambridge introduction to Harriet Beecher Stowe. New York: Cambridge University Press, 2007, x, 144 p. ISBN 05-216-7153-1.
SÁNCHEZ-EPPLER, Karen. Touching Liberty: Abolition, Feminism, and the Politics of the Body. 1. paperback printing. Berkeley [u.a.]: University of California Press, 1997. ISBN 978-052-0212-343.
Primární díla: vybrané texty od H.B. Stowe, Harriet Jacobs a Sojourner Truth
Sekundární zdroje: Kritické studie ke zvoleným dílům, teoretické texty pojednávající o historii otroctví, mezirasových vztazích, apod., např.
BLASSINGAME, John W. The Slave Community: Plantation Life in the Antebellum South. Rev. and enl. ed. New York: Oxford University Press, 1979, xviii, 414 p. ISBN 01-950-2563-6.
GUTMAN, Herbert George. The Black Family in Slavery and Freedom, 1750-1925. New York: Vintage Books, 1977c1976, xxviii, 664 p., [38] leaves of plates. ISBN 03-947-2451-8.
KING, Wilma. Stolen childhood: slave youth in nineteenth-century America. [Nachdr.]. Bloomington, Ind: Indiana University Press, 1997. ISBN 02-532-1186-7.
ROBBINS, Sarah. The Cambridge introduction to Harriet Beecher Stowe. New York: Cambridge University Press, 2007, x, 144 p. ISBN 05-216-7153-1.
SÁNCHEZ-EPPLER, Karen. Touching Liberty: Abolition, Feminism, and the Politics of the Body. 1. paperback printing. Berkeley [u.a.]: University of California Press, 1997. ISBN 978-052-0212-343.