Diplomová práce je věnována problematice výuce a učení se anglické slovní zásoby. Teoretická část nejprve vysvětluje osvojování a učení se anglického jazyka. Dále pak popisuje slovní zásobu z pohledu lingvistiky a didaktiky a zdůrazňuje hlavní složky, které by měly být zahrnuty v procesu výuky a učení se slovní zásoby. Dále se práce zabývá faktory, které ovlivňují výběr slovní zásoby a výukové metody, klasické ale i alternativní, které mohou být využity ve výuce slovní zásoby. Hlavní zřetel je věnován konkrétním fázím výuky a učení se slovní zásoby zahrnující také prezentační a procvičovací techniky. Tato část navazuje na strategie při výuce slovní zásoby. Poslední kapitolu teoretické části tvoří analýza učebních stylů se zaměřením na vizuální, auditivní a kinestetický/taktilní typ. Praktická část poté řeší výzkum uskutečněný za pomoci vybraných skupin žáků druhého stupně a jejich učitelek. Cílem výzkumu a celé práce je zjistit jaké techniky a aktivity tyto učitelky používají při prezentaci a procvičování anglické slovní zásoby, a zda zohledňují jednotlivé styly učení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to teaching and learning English vocabulary. At first, the theoretical part explains the acquisition and learning vocabulary. Then it describes vocabulary from the linguistic and didactic point view and emphasizes its essential parts to be included when teaching and learning vocabulary. Moreover, the thesis deals with factors which influence the selection of vocabulary and the development of teaching methods, traditional as well as alternative, which can be used when teaching and learning English vocabulary. The main focus is paid to individual phases of teaching and learning vocabulary including presentation and practice techniques which are followed by teaching and learning vocabulary strategies. The last chapter of the theoretical part provides the analysis of learning styles with the focus on visual, auditory and kinaesthetic/tactile type. The practical part then deals with the research carried out with the chosen groups of lower secondary learners and their teachers. The aim of the research is to find out which techniques and activities teachers use when presenting and practicing English vocabulary and if they consider the individual learning styles.
Klíčová slova
výuka slovní zásoby, učení se slovní zásoby, osvojování jazyka, presentační techniky, procvičovací techniky, styly učení, visuální, auditivní, kinestetický, taktilní
Diplomová práce je věnována problematice výuce a učení se anglické slovní zásoby. Teoretická část nejprve vysvětluje osvojování a učení se anglického jazyka. Dále pak popisuje slovní zásobu z pohledu lingvistiky a didaktiky a zdůrazňuje hlavní složky, které by měly být zahrnuty v procesu výuky a učení se slovní zásoby. Dále se práce zabývá faktory, které ovlivňují výběr slovní zásoby a výukové metody, klasické ale i alternativní, které mohou být využity ve výuce slovní zásoby. Hlavní zřetel je věnován konkrétním fázím výuky a učení se slovní zásoby zahrnující také prezentační a procvičovací techniky. Tato část navazuje na strategie při výuce slovní zásoby. Poslední kapitolu teoretické části tvoří analýza učebních stylů se zaměřením na vizuální, auditivní a kinestetický/taktilní typ. Praktická část poté řeší výzkum uskutečněný za pomoci vybraných skupin žáků druhého stupně a jejich učitelek. Cílem výzkumu a celé práce je zjistit jaké techniky a aktivity tyto učitelky používají při prezentaci a procvičování anglické slovní zásoby, a zda zohledňují jednotlivé styly učení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to teaching and learning English vocabulary. At first, the theoretical part explains the acquisition and learning vocabulary. Then it describes vocabulary from the linguistic and didactic point view and emphasizes its essential parts to be included when teaching and learning vocabulary. Moreover, the thesis deals with factors which influence the selection of vocabulary and the development of teaching methods, traditional as well as alternative, which can be used when teaching and learning English vocabulary. The main focus is paid to individual phases of teaching and learning vocabulary including presentation and practice techniques which are followed by teaching and learning vocabulary strategies. The last chapter of the theoretical part provides the analysis of learning styles with the focus on visual, auditory and kinaesthetic/tactile type. The practical part then deals with the research carried out with the chosen groups of lower secondary learners and their teachers. The aim of the research is to find out which techniques and activities teachers use when presenting and practicing English vocabulary and if they consider the individual learning styles.
Klíčová slova
výuka slovní zásoby, učení se slovní zásoby, osvojování jazyka, presentační techniky, procvičovací techniky, styly učení, visuální, auditivní, kinestetický, taktilní
Diplomandka se ve své diplomové práci bude zabývat problematikou vyučování/učení se anglické slovní zásobě na druhém stupni základních škol. V teoretické práci nejprve stručně zmíní diachronní vývoj přístupů k pojetí výuky v této oblasti a následně zmíní synchronní pohled na výuku slovní zásoby v anglickém jazyce s ohledem na koncept komunikační kompetence a pojetí podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Dále se bude věnovat konkrétním technikám a aktivitám používaným při osvojování cizojazyčné slovní zásoby, které zohledňují potřeby žáků, zejména v oblasti jejich učebních stylů. V praktické části pak bude na základě teoretické části a výstupů RVP/ŠVP pro danou oblast prostřednictvím pozorování a dotazovacích technik zjišťovat, analyzovat a kriticky hodnotit způsoby vyučování slovní zásoby v hodinách anglického jazyka s ohledem na konkrétní potřeby cílové skupiny.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se ve své diplomové práci bude zabývat problematikou vyučování/učení se anglické slovní zásobě na druhém stupni základních škol. V teoretické práci nejprve stručně zmíní diachronní vývoj přístupů k pojetí výuky v této oblasti a následně zmíní synchronní pohled na výuku slovní zásoby v anglickém jazyce s ohledem na koncept komunikační kompetence a pojetí podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Dále se bude věnovat konkrétním technikám a aktivitám používaným při osvojování cizojazyčné slovní zásoby, které zohledňují potřeby žáků, zejména v oblasti jejich učebních stylů. V praktické části pak bude na základě teoretické části a výstupů RVP/ŠVP pro danou oblast prostřednictvím pozorování a dotazovacích technik zjišťovat, analyzovat a kriticky hodnotit způsoby vyučování slovní zásoby v hodinách anglického jazyka s ohledem na konkrétní potřeby cílové skupiny.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, V. F. Techniques in teaching vocabulary. Oxford: Oxford University Press, 1983. 136 p. ISBN 0-19-434130-5. CRYSTAL, D. Words, Words, Words. Oxford: Oxford University Press, 2006. 224 p. ISBN-10: 0-19-861444-6. DVOŘÁK, D. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. 144 p. ISBN 80-7178-556-3. GAIRNS, R.; REDMAN, S. Working with words. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. 200 p. ISBN 0-521-31709-6. HARMER, J. How to teach English. Harlow: Longman, 1998. 198 p. ISBN 0-582-29796-6. HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. Third edition. Essex, England: Longman Group UK Limited, 2001. 370 p. ISBN 0-582-40385-5. LARSEN-FREEMAN, D. Techniques and principles in language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1986. 140 p. ISBN 0-19-434133-X. MAŇÁK, J.; ŠVEC V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 p. ISBN 80-7315-039-5. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2001. 322 p. ISBN 80-7178-579-2. RODGERS, T. S.; RICHARDS, J. C. Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. 270 p. ISBN 0-521-31255-8. SCRIVENER, J. Learning teaching. Oxford: Macmillan Publisher Limited, 2005. 431 p. ISBN 1-4050-1399-0. THORNBURY, Scott. How to Teach Vocabulary. Essex: Pearson Education Limited, 2002. 185 p. ISBN 0582 429668. UR, Penny. A Course in Language Teaching. UK : Cambridge University Press, 1999. 141 p. ISBN 0521656249. VOLÍN, Jan. English through Songs. Praha: LEDA s.r.o. 1997. 1st published 1997. ISBN 80 85927 28 4.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, V. F. Techniques in teaching vocabulary. Oxford: Oxford University Press, 1983. 136 p. ISBN 0-19-434130-5. CRYSTAL, D. Words, Words, Words. Oxford: Oxford University Press, 2006. 224 p. ISBN-10: 0-19-861444-6. DVOŘÁK, D. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. 144 p. ISBN 80-7178-556-3. GAIRNS, R.; REDMAN, S. Working with words. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. 200 p. ISBN 0-521-31709-6. HARMER, J. How to teach English. Harlow: Longman, 1998. 198 p. ISBN 0-582-29796-6. HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. Third edition. Essex, England: Longman Group UK Limited, 2001. 370 p. ISBN 0-582-40385-5. LARSEN-FREEMAN, D. Techniques and principles in language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1986. 140 p. ISBN 0-19-434133-X. MAŇÁK, J.; ŠVEC V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 p. ISBN 80-7315-039-5. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2001. 322 p. ISBN 80-7178-579-2. RODGERS, T. S.; RICHARDS, J. C. Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. 270 p. ISBN 0-521-31255-8. SCRIVENER, J. Learning teaching. Oxford: Macmillan Publisher Limited, 2005. 431 p. ISBN 1-4050-1399-0. THORNBURY, Scott. How to Teach Vocabulary. Essex: Pearson Education Limited, 2002. 185 p. ISBN 0582 429668. UR, Penny. A Course in Language Teaching. UK : Cambridge University Press, 1999. 141 p. ISBN 0521656249. VOLÍN, Jan. English through Songs. Praha: LEDA s.r.o. 1997. 1st published 1997. ISBN 80 85927 28 4.