Diplomové práce se zabývá dynamikou sociální vzdálenosti mezi dětmi na základních školách a všímá si, jak tato dynamika upevňuje či naopak oslabuje jejich postavení v hierarchii. Práce také popisuje interakční dynamiku v kolektivu dětí a zaznamenává kontext, v němž probíhá inkluze a exkluze těch, kdo jsou vnímáni jako nositelé jiné než dominantní skupinové identity, ať už má povahu spíše etnickou nebo sociálně třídní. Sběr informací se uskutečnil prostřednictvím pozorování realizovaného na několika základních školách, které se nacházejí v různých regionech České republiky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with social distance dynamics among pupils at elementary schools and observes how these dynamics strengthens or weakens their position in the hierarchy. This work also describes the dynamics of interaction in a group of children and records context in which takes place inclusion and exclusion of those who are seen as bearers of other than group dominant identity and whether it has the character of ethnic or social class. Research findings derive from fieldwork conducted in several elementary schools located in different regions of the Czech Republic.
Klíčová slova
Romský žák, sociální exkluze, sociální inkluze, hierarchie
Klíčová slova v angličtině
Roma pupil, social exklusion, social inclusion, hierarchy
Rozsah průvodní práce
94 s. (119190 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomové práce se zabývá dynamikou sociální vzdálenosti mezi dětmi na základních školách a všímá si, jak tato dynamika upevňuje či naopak oslabuje jejich postavení v hierarchii. Práce také popisuje interakční dynamiku v kolektivu dětí a zaznamenává kontext, v němž probíhá inkluze a exkluze těch, kdo jsou vnímáni jako nositelé jiné než dominantní skupinové identity, ať už má povahu spíše etnickou nebo sociálně třídní. Sběr informací se uskutečnil prostřednictvím pozorování realizovaného na několika základních školách, které se nacházejí v různých regionech České republiky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with social distance dynamics among pupils at elementary schools and observes how these dynamics strengthens or weakens their position in the hierarchy. This work also describes the dynamics of interaction in a group of children and records context in which takes place inclusion and exclusion of those who are seen as bearers of other than group dominant identity and whether it has the character of ethnic or social class. Research findings derive from fieldwork conducted in several elementary schools located in different regions of the Czech Republic.
Klíčová slova
Romský žák, sociální exkluze, sociální inkluze, hierarchie
Klíčová slova v angličtině
Roma pupil, social exklusion, social inclusion, hierarchy
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat dynamiku inkluze a exkluze. Důraz je kladen na etnické konstrukce v kontextu sociální interakce, přičemž se práce zaměřuje především na exkluzi těch, kdo jsou (vnímáni jako) nositelé jiné než většinové etnicity. Sběr dat se uskuteční prostřednictvím zúčastněného a nezúčastněného pozorování a také prostřednictvím polostrukturovaných a nestrukturovaných rozhovorů, které budou podložené studiem literatury a osobními zkušenostmi. V práci budou zahrnuta data z již dříve provedených výzkumů. Veškeré poznatky pocházející z terénního výzkumu budou konfrontovány s odbornou literaturou k danému tématu.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat dynamiku inkluze a exkluze. Důraz je kladen na etnické konstrukce v kontextu sociální interakce, přičemž se práce zaměřuje především na exkluzi těch, kdo jsou (vnímáni jako) nositelé jiné než většinové etnicity. Sběr dat se uskuteční prostřednictvím zúčastněného a nezúčastněného pozorování a také prostřednictvím polostrukturovaných a nestrukturovaných rozhovorů, které budou podložené studiem literatury a osobními zkušenostmi. V práci budou zahrnuta data z již dříve provedených výzkumů. Veškeré poznatky pocházející z terénního výzkumu budou konfrontovány s odbornou literaturou k danému tématu.
Seznam doporučené literatury
ALLPORT, W. O povaze předsudků. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004. 574 s.
BARTH, F. Ethnic groups and boundaries. The social organization of culture difference. Published in Norway for Scandinavian University Books by Universitetsforlaget, Bergen, Oslo, Tromso. 1969. Reprint 1970. 153s.
BARŠA, P. Politická teorie multikulturalismu.1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. 347 s.
BOOTH, T.; AINSCOW, M. Ukazatel inkluze: Rozvoj učení a zapojení ve školách. Redakce a produkce výroby pro CSIE Mark Vaughan. Rytmus o. s., 2007. 109 s.
ERIKSEN, T.H. Antropologie multikulturních společností : rozumět identitě. Vyd. 1. Praha : Triton, 2007. 268 s.
GAC spol. s r. o. Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí vyloučených lokalit: Sociologický výzkum zaměřený na analýzu podoby a příčin segregace dětí, žákyň, žáků a mladých lidí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Závěrečná zpráva projektu MŠMT ČR. Praha, 2009. 69 s.
GOFFMAN, E. Stigma: poznámky k problému zvládání narušené identity. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. 167s.
JAKOUBEK, M. Cikáni a etnicita. Vyd. 1. Praha : Triton, 2008. 403 s.
KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. 190 s.
MAREŠ, P. Sociologie nerovnosti a chudoby. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 248 s.
SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005 327 s.
ŠANDEROVÁ, J.; ŠMÍDOVÁ, O. Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. 269 s.
ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s.
Seznam doporučené literatury
ALLPORT, W. O povaze předsudků. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004. 574 s.
BARTH, F. Ethnic groups and boundaries. The social organization of culture difference. Published in Norway for Scandinavian University Books by Universitetsforlaget, Bergen, Oslo, Tromso. 1969. Reprint 1970. 153s.
BARŠA, P. Politická teorie multikulturalismu.1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. 347 s.
BOOTH, T.; AINSCOW, M. Ukazatel inkluze: Rozvoj učení a zapojení ve školách. Redakce a produkce výroby pro CSIE Mark Vaughan. Rytmus o. s., 2007. 109 s.
ERIKSEN, T.H. Antropologie multikulturních společností : rozumět identitě. Vyd. 1. Praha : Triton, 2007. 268 s.
GAC spol. s r. o. Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí vyloučených lokalit: Sociologický výzkum zaměřený na analýzu podoby a příčin segregace dětí, žákyň, žáků a mladých lidí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Závěrečná zpráva projektu MŠMT ČR. Praha, 2009. 69 s.
GOFFMAN, E. Stigma: poznámky k problému zvládání narušené identity. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. 167s.
JAKOUBEK, M. Cikáni a etnicita. Vyd. 1. Praha : Triton, 2008. 403 s.
KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. 190 s.
MAREŠ, P. Sociologie nerovnosti a chudoby. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 248 s.
SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005 327 s.
ŠANDEROVÁ, J.; ŠMÍDOVÁ, O. Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. 269 s.
ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s.