Bakalářská práce s názvem ?Dramatizace Babičky Boženy Němcové? se zabývá vymezením procesu dramatizace a příbuzných teatrologických pojmů. Následně se zaměřuje na vybrané výrazové a významové polohy literární předlohy a interpretuje je na pozadí posunů ve směru dramatické adaptace v rámci zvolených představení uvedených na jevišti Národního divadla, Divadla Husa na provázku a Divadla Ypsilon v posledních dvou desetiletích. Cílem práce je na základě teoretických poznatků z oboru teatrologie a porovnáním tří vybraných dramatizačních děl zhodnotit s jakým postojem a s jakými divadelními postupy přistupují jednotliví dramatici a režiséři k vybraným motivům z Babičky i k jejímu celkovému smyslu a do jakých významových poloh posouvají vyznění celého díla.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis with the title ?Dramatization of Babička by Božena Němcová? deals with the definition of the concept of dramatization and similar theatrical terms. Subsequently it focused on selected expresional and semantic position of literary template and interpretation on background of movement into dramtic adaptations under the chosen performances produced at the National Theatre, at the Theatre Goose on a String and at the Theatre Ypsilon in last two decades. The aim of the Bachelor work is comparison between three choosen dramatizations and evaluation attitude and theatrical movement approach of individual playwrights and directors to chosen motifs of Babička and to its general meaning. Also into which semantic positions is moved the meaning of all work of art.
Klíčová slova
dramatizace, česká literatura, divadlo, inscenace
Klíčová slova v angličtině
dramatization, czech literature, theater; play
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem ?Dramatizace Babičky Boženy Němcové? se zabývá vymezením procesu dramatizace a příbuzných teatrologických pojmů. Následně se zaměřuje na vybrané výrazové a významové polohy literární předlohy a interpretuje je na pozadí posunů ve směru dramatické adaptace v rámci zvolených představení uvedených na jevišti Národního divadla, Divadla Husa na provázku a Divadla Ypsilon v posledních dvou desetiletích. Cílem práce je na základě teoretických poznatků z oboru teatrologie a porovnáním tří vybraných dramatizačních děl zhodnotit s jakým postojem a s jakými divadelními postupy přistupují jednotliví dramatici a režiséři k vybraným motivům z Babičky i k jejímu celkovému smyslu a do jakých významových poloh posouvají vyznění celého díla.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis with the title ?Dramatization of Babička by Božena Němcová? deals with the definition of the concept of dramatization and similar theatrical terms. Subsequently it focused on selected expresional and semantic position of literary template and interpretation on background of movement into dramtic adaptations under the chosen performances produced at the National Theatre, at the Theatre Goose on a String and at the Theatre Ypsilon in last two decades. The aim of the Bachelor work is comparison between three choosen dramatizations and evaluation attitude and theatrical movement approach of individual playwrights and directors to chosen motifs of Babička and to its general meaning. Also into which semantic positions is moved the meaning of all work of art.
Klíčová slova
dramatizace, česká literatura, divadlo, inscenace
Klíčová slova v angličtině
dramatization, czech literature, theater; play
Zásady pro vypracování
V prvním, teoretickém oddílu bakalářské práce se pisatelka pokusí o obecné vymezení procesu dramatizace (prozaické literární předlohy) a příbuzných teatrologických pojmů. Zároveň naznačí, které z uvedených aspektů pro ni budou hrát roli při výzkumu dramatizace Babičky Boženy Němcové. V následujících kapitolách se zaměří na vybrané výrazové a významové polohy původního textu Babičky a následně se pokusí o jejich interpretaci na pozadí posunů ve směru dramatické adaptace (v rámci zvoleného materiálu, tj. repertoáru vybraných českých divadel v posledních dvou desetiletích).
Zásady pro vypracování
V prvním, teoretickém oddílu bakalářské práce se pisatelka pokusí o obecné vymezení procesu dramatizace (prozaické literární předlohy) a příbuzných teatrologických pojmů. Zároveň naznačí, které z uvedených aspektů pro ni budou hrát roli při výzkumu dramatizace Babičky Boženy Němcové. V následujících kapitolách se zaměří na vybrané výrazové a významové polohy původního textu Babičky a následně se pokusí o jejich interpretaci na pozadí posunů ve směru dramatické adaptace (v rámci zvoleného materiálu, tj. repertoáru vybraných českých divadel v posledních dvou desetiletích).
Seznam doporučené literatury
JANOUŠEK, Pavel. Rozměry dramatu. Praha, 1989. ISBN 80-7038-091-8.
CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. Praha, 2003. ISBN 80-7331-921-7.
FREJKA, Jiří. Divadlo je vesmír. Praha, 2004. ISBN 80-7008-163-5.
HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle. Praha, 2000. ISBN 978-80-7437-060-1.
KRAUS, Karel. Divadlo ve službách dramatu. Praha, 2001. ISBN 80-7008-113-9.
PYTLOUN, Ladislav. Problém původu prozaického díla do dramatické formy. Praha, 1997. ISBN neuvedeno
ŠULAJOVÁ, Iva. Dramatizace české literární klasiky v devadesátých letech 20. století. FF MU, 2003. ISBN neuvedeno
Seznam doporučené literatury
JANOUŠEK, Pavel. Rozměry dramatu. Praha, 1989. ISBN 80-7038-091-8.
CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. Praha, 2003. ISBN 80-7331-921-7.
FREJKA, Jiří. Divadlo je vesmír. Praha, 2004. ISBN 80-7008-163-5.
HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle. Praha, 2000. ISBN 978-80-7437-060-1.
KRAUS, Karel. Divadlo ve službách dramatu. Praha, 2001. ISBN 80-7008-113-9.
PYTLOUN, Ladislav. Problém původu prozaického díla do dramatické formy. Praha, 1997. ISBN neuvedeno
ŠULAJOVÁ, Iva. Dramatizace české literární klasiky v devadesátých letech 20. století. FF MU, 2003. ISBN neuvedeno
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila práci: téma, metodologie, cíle.
Vedoucí práce a oponent seznámili komisi a přítomné se svými posudky.
Studentka komentovala obsah posudků, vyjádřila se k otázkám vedoucího a oponenta.
Diskuse. studentka reagovala na další otázky členů komise.