Cílem práce je potvrdit, případně vyvrátit, platnost hypotézy, že současní čeští novopohané promýšlí a konceptualizují své novopohanství křesťanským, teologickým způsobem. Prostředkem pro zjištění relevantních informací byl především terénní výzkum. Ten měl za cíl přinést odpovědi na několik zkoumaných otázek. Zaprvé, zda se novopohané sami označují za pohany/novopohany. Zadruhé, zda je novopohanství podle novopohanů náboženstvím a/nebo světonázorem, a zda ze světonázoru vychází i určitá praxe uctívání novopohanských božstev. Zatřetí, zda novopohané používají teologickou kategorii posvátna k popisu některých fenoménů v rámci novopohanství. Čtvrtá otázka se zabývala pojetím božství novopohanů. První část práce pojednává o vzniku a vývoji teologického konceptu pohanství v průběhu historie od antiky až po současnost. Ukazuje rozdíly mezi křesťanstvím a tzv. pohanstvím. Rovněž analyzuje teoretický přístup současné religionistiky k problematice novopohanství. Druhá část popisuje současnou českou novopohanskou scénu. Třetí část práce popisuje ve dvou kapitolách výsledky kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Spolu se závěrem tyto výsledky analyzuje, dává do širších souvislostí a ukazuje, ve kterých oblastech konceptualizování novopohanství novopohané myslí v teologických kategoriích.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to prove, or disprove, the validity of the hypothesis that contemporary Czech neo-pagans thinking and conceptualizing their own neo-paganism in the Christian theological way of thinking. The field research was used to get the relevant information. Its aim was to bring the answers to several researched questions. At first, whether the neo-pagans consider themselves as the pagans/neo-pagans. Secondly, whether the neo-paganism is a religion and/or worldview and whether the practice of worshipping of the gods is implicated by the worldview. Thirdly, whether neo-pagans use the theological category of the sacred to describe certain phenomena in the neo-paganism. The fourth question dealt with the conception of neo-pagans? gods. The first part of this thesis is dealing with a creation and development of the theological concept of paganism during the history, from ancient times until now. It shows the differences between the Christianity and so called paganism. It also analyses the theoretical approach of the contemporary religious studies to neo-paganism. The second part of this thesis is describing the contemporary Czech neo-pagan?s scene. The third part in the two chapters describes the results of the field research ? qualitative and quantitative one. It analyses the results together with the conclusion, places them in the broader context and shows in which parts of conceptualization of the neo-paganism neo-pagans think in the theological categories.
Klíčová slova
Pohanství, novopohanství, teologie, křesťanství, současná religiozita, nová náboženská hnutí
Klíčová slova v angličtině
Paganism, Neopaganism, Theology, Christianity, contemporary religiousness, New religious movements
Rozsah průvodní práce
125 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je potvrdit, případně vyvrátit, platnost hypotézy, že současní čeští novopohané promýšlí a konceptualizují své novopohanství křesťanským, teologickým způsobem. Prostředkem pro zjištění relevantních informací byl především terénní výzkum. Ten měl za cíl přinést odpovědi na několik zkoumaných otázek. Zaprvé, zda se novopohané sami označují za pohany/novopohany. Zadruhé, zda je novopohanství podle novopohanů náboženstvím a/nebo světonázorem, a zda ze světonázoru vychází i určitá praxe uctívání novopohanských božstev. Zatřetí, zda novopohané používají teologickou kategorii posvátna k popisu některých fenoménů v rámci novopohanství. Čtvrtá otázka se zabývala pojetím božství novopohanů. První část práce pojednává o vzniku a vývoji teologického konceptu pohanství v průběhu historie od antiky až po současnost. Ukazuje rozdíly mezi křesťanstvím a tzv. pohanstvím. Rovněž analyzuje teoretický přístup současné religionistiky k problematice novopohanství. Druhá část popisuje současnou českou novopohanskou scénu. Třetí část práce popisuje ve dvou kapitolách výsledky kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Spolu se závěrem tyto výsledky analyzuje, dává do širších souvislostí a ukazuje, ve kterých oblastech konceptualizování novopohanství novopohané myslí v teologických kategoriích.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to prove, or disprove, the validity of the hypothesis that contemporary Czech neo-pagans thinking and conceptualizing their own neo-paganism in the Christian theological way of thinking. The field research was used to get the relevant information. Its aim was to bring the answers to several researched questions. At first, whether the neo-pagans consider themselves as the pagans/neo-pagans. Secondly, whether the neo-paganism is a religion and/or worldview and whether the practice of worshipping of the gods is implicated by the worldview. Thirdly, whether neo-pagans use the theological category of the sacred to describe certain phenomena in the neo-paganism. The fourth question dealt with the conception of neo-pagans? gods. The first part of this thesis is dealing with a creation and development of the theological concept of paganism during the history, from ancient times until now. It shows the differences between the Christianity and so called paganism. It also analyses the theoretical approach of the contemporary religious studies to neo-paganism. The second part of this thesis is describing the contemporary Czech neo-pagan?s scene. The third part in the two chapters describes the results of the field research ? qualitative and quantitative one. It analyses the results together with the conclusion, places them in the broader context and shows in which parts of conceptualization of the neo-paganism neo-pagans think in the theological categories.
Klíčová slova
Pohanství, novopohanství, teologie, křesťanství, současná religiozita, nová náboženská hnutí
Klíčová slova v angličtině
Paganism, Neopaganism, Theology, Christianity, contemporary religiousness, New religious movements
Zásady pro vypracování
1. Cílem práce bude ověřit, nakolik, či zda vůbec, současní čeští "novopohané" ve svém pokusu o rekonstrukci předkřesťanských tradic nevědomky uvažují v křesťanských kategoriích a tedy teologickém rámci. Otázkou je pojetí "pohanství" jakožto náboženství: nejde jen o etymologii slova, ale o teoretický či před-teoretický rámec, ve kterém dává pojem smysl. S tím je možno ptát se, zda současní "novopohané" vytváří jakýsi světový názor, jak zacházejí s koncepty Bůh/bůh, duše, atd.
2. K práci bude potřeba důkladné rešerše, včetně článků z odborných periodik či publikovaných příspěvků z konferencí. Velkou váhu bude mít výzkum ve skupinách formou strukturovaných dotazníků a rozhovorů.
3. Postup při zpracování tématu: vymezení základních otázek a hypotézy (novopohanství konstruované jako náboženství na modelu daném křesťanskou teologií). Sledování vzniku a vývoje rozumění kategorii pohan ? od počátků v antice dodnes. Příprava dílčích otázek, které v terénním výzkumu umožní ověřit či popřít hypotézu. Pro terénní výzkum vybrat vzorek nejméně ze tří různých skupin, v každé skupině rozdat strukturované dotazníky a získat v každé skupině nejméně dva až tři respondenty pro rozhovory.
Zásady pro vypracování
1. Cílem práce bude ověřit, nakolik, či zda vůbec, současní čeští "novopohané" ve svém pokusu o rekonstrukci předkřesťanských tradic nevědomky uvažují v křesťanských kategoriích a tedy teologickém rámci. Otázkou je pojetí "pohanství" jakožto náboženství: nejde jen o etymologii slova, ale o teoretický či před-teoretický rámec, ve kterém dává pojem smysl. S tím je možno ptát se, zda současní "novopohané" vytváří jakýsi světový názor, jak zacházejí s koncepty Bůh/bůh, duše, atd.
2. K práci bude potřeba důkladné rešerše, včetně článků z odborných periodik či publikovaných příspěvků z konferencí. Velkou váhu bude mít výzkum ve skupinách formou strukturovaných dotazníků a rozhovorů.
3. Postup při zpracování tématu: vymezení základních otázek a hypotézy (novopohanství konstruované jako náboženství na modelu daném křesťanskou teologií). Sledování vzniku a vývoje rozumění kategorii pohan ? od počátků v antice dodnes. Příprava dílčích otázek, které v terénním výzkumu umožní ověřit či popřít hypotézu. Pro terénní výzkum vybrat vzorek nejméně ze tří různých skupin, v každé skupině rozdat strukturované dotazníky a získat v každé skupině nejméně dva až tři respondenty pro rozhovory.
Seznam doporučené literatury
Akvinský, Tomáš Sv. Summa proti pohanům, Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1993. 4 sv.
Augustinus, Aurelius. [De civitate Dei] O boží obci knih XXII; [přeložila Julie Nováková]. Praha: Karolinum, 2007. 2 sv. (447, 443 s.).
Balagangadhara Rao, S. N. The 'Heathen in His Blindness...': Asia, the West and the Dynamic of Religion. Leiden: Brill, 1994.
Bonner, Campbell. "Some Phases of Religious Feeling in Later Paganism," The Harvard Theological Review , Vol. 30, No. 3 (Jul., 1937), pp. 119-140.
Cameron, Averil. "Christianity and the Rhetoric of Empire: The Development of Christian Discourse", Sather Classical Lectures, 1991, Vol. 55. Berkeley: University of California Press.
Carey, John. "Saint Patrick, the Druids, and the End of the World," History of Religions , Vol. 36, No. 1 (Aug., 1996), pp. 42-53.
Cooke, John Daniel. "Euhemerism: A Mediaeval Interpretation of Classical Paganism," Speculum , Vol. 2, No. 4 (Oct., 1927), pp. 396-410.
Cowan, Doughlas. Cults and New Religions: A Brief History. Wiley-Blackwell. 2007.
Davy, Barbara Jane. Introduction to Pagan Studies. Lanham: AltaMira Press, 2007.
Hashimoto, Hideo. "Christian Theology and the Challenge of Non-Christian Religions," Journal of Bible and Religion , Vol. 28, No. 3 (Jul., 1960), pp. 299-307.
Chadwick, Henry Early Christian Thought and the Classical Tradition: Studies in Justin, Clement, and Origen. Oxford: Oxford University Press, 1966.
Jaffee, Martin S. "One God, One Revelation, One People: On the Symbolic Structure of Elective Monotheism," Journal of the American Academy of Religion , Vol. 69, No. 4 (Dec., 2001), pp. 753-775.
Machovec, Milan. Svatý Augustin. 2. Opravené a doplněné vyd. Praha: Akropolis, 2011. 176 s.
Neitz, M.J., "Pagan Theology: Paganism as a World Religion", Sociology of Religion, 2004, vol. 65, no. 3, pp. 313-314.
Pearson, Joanne. Belief Beyond Boundaries: Wicca, Celtic Spirituality and the New Age. Ashgate Pub Ltd., 2002.
Pike, Sarah. Earthly Bodies, Magical Selves: Contemporary Pagans and the Search for Community. University of California Press, 2001.
Weiss, Herold. "The Pagani among the Contemporaries of the First Christians" Journal of Biblical Literature , Vol. 86, No. 1 (Mar., 1967), pp. 42-52.
York, M., "Invented Culture/Invented Religion: The Fictional Origins of Contemporary Paganism", Nova Religio, 1999, vol. 3, no. 1, pp. 135-146.
York, Michael. The emerging network: a sociology of the New Age and neo-pagan movements. Lanham: Rowman & Littlefield Publ., 1995.
Seznam doporučené literatury
Akvinský, Tomáš Sv. Summa proti pohanům, Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1993. 4 sv.
Augustinus, Aurelius. [De civitate Dei] O boží obci knih XXII; [přeložila Julie Nováková]. Praha: Karolinum, 2007. 2 sv. (447, 443 s.).
Balagangadhara Rao, S. N. The 'Heathen in His Blindness...': Asia, the West and the Dynamic of Religion. Leiden: Brill, 1994.
Bonner, Campbell. "Some Phases of Religious Feeling in Later Paganism," The Harvard Theological Review , Vol. 30, No. 3 (Jul., 1937), pp. 119-140.
Cameron, Averil. "Christianity and the Rhetoric of Empire: The Development of Christian Discourse", Sather Classical Lectures, 1991, Vol. 55. Berkeley: University of California Press.
Carey, John. "Saint Patrick, the Druids, and the End of the World," History of Religions , Vol. 36, No. 1 (Aug., 1996), pp. 42-53.
Cooke, John Daniel. "Euhemerism: A Mediaeval Interpretation of Classical Paganism," Speculum , Vol. 2, No. 4 (Oct., 1927), pp. 396-410.
Cowan, Doughlas. Cults and New Religions: A Brief History. Wiley-Blackwell. 2007.
Davy, Barbara Jane. Introduction to Pagan Studies. Lanham: AltaMira Press, 2007.
Hashimoto, Hideo. "Christian Theology and the Challenge of Non-Christian Religions," Journal of Bible and Religion , Vol. 28, No. 3 (Jul., 1960), pp. 299-307.
Chadwick, Henry Early Christian Thought and the Classical Tradition: Studies in Justin, Clement, and Origen. Oxford: Oxford University Press, 1966.
Jaffee, Martin S. "One God, One Revelation, One People: On the Symbolic Structure of Elective Monotheism," Journal of the American Academy of Religion , Vol. 69, No. 4 (Dec., 2001), pp. 753-775.
Machovec, Milan. Svatý Augustin. 2. Opravené a doplněné vyd. Praha: Akropolis, 2011. 176 s.
Neitz, M.J., "Pagan Theology: Paganism as a World Religion", Sociology of Religion, 2004, vol. 65, no. 3, pp. 313-314.
Pearson, Joanne. Belief Beyond Boundaries: Wicca, Celtic Spirituality and the New Age. Ashgate Pub Ltd., 2002.
Pike, Sarah. Earthly Bodies, Magical Selves: Contemporary Pagans and the Search for Community. University of California Press, 2001.
Weiss, Herold. "The Pagani among the Contemporaries of the First Christians" Journal of Biblical Literature , Vol. 86, No. 1 (Mar., 1967), pp. 42-52.
York, M., "Invented Culture/Invented Religion: The Fictional Origins of Contemporary Paganism", Nova Religio, 1999, vol. 3, no. 1, pp. 135-146.
York, Michael. The emerging network: a sociology of the New Age and neo-pagan movements. Lanham: Rowman & Littlefield Publ., 1995.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student velice uspokojivě reagoval na dílčí námitky vedoucího práce a oponenta, vysvětlil otázku vztahu euhémerismu a idolatrie, přijal historické výtky oponenta.