Práce pojednává o křesťansko-muslimských vztazích v pohledu analytické psychologie Carla Gustava Junga. V úvodní části textu je nastíněno srovnání křesťanství a islámu s pojetím pravdy v řeckém a semitském myšlení. První část je doplněna o komparaci svatých písem a proroků jednotlivých náboženství. Pro obohacení první kapitoly je v práci umístěn i muslimský pohled na trojiční víru křesťanů. Následuje historický přehled s vybranými příklady setkávání křesťanů a muslimů ze středověku a novověku. V této druhé kapitole jsou uvedená historická fakta rozšířena o nesprávné představy, ale i snahu o porozumění na obou stranách. Hlavní část práce se věnuje analytické psychologii C. G. Junga se zvláštním zaměřením na vědomí a nevědomí, archetypy a Jungův pohled na rozdíly mezi kulturami a náboženstvími. V oblasti archetypální psychologie je věnována pozornost především archetypu stínu a ?das Selbst?. V poslední části textu je obsah analytické psychologie aplikován na uvedené křesťansko-muslimské vztahy. Hlavním těžištěm práce je zjistit, na kolik je analytická psychologie vhodným nástrojem pro zkoumání takových vztahů. Z výsledku diplomové práce vyplývá, že psychologický rozbor kolektivního nevědomí a jeho jednotlivých vrstev lze využít převážně v první komparační části práce. Jungovu teorii o promítání kolektivního stínu do nepřátelské kultury lze pak aplikovat především na období válek i jiných křesťansko-muslimských konfliktů, ale také na nesprávné představy obou zúčastněných stran. V závěru pak dospívám k zjištění, že jiné teorie C. G. Junga nejsou příliš vhodné pro psychologický rozbor křesťansko-muslimských vztahů, neboť ani sám Jung se islámem nezabýval do takové míry jako například judaismem a východními nábožensko-filosofickými systémy, na které by bylo jistě jednodušší aplikovat Jungovu psychologii.
Anotace v angličtině
The thesis deals with Christian-Muslim relations in view of analytical psychology of Carl Gustav Jung. In the introductory section a comparison of Christianity and Islam with the concept of truth in Greek and Semitic thinking is outlined. The first part is complemented by a comparison of holy scriptures and the prophets of these religions. The first chapter of this thesis also contains the Muslim view of the Trinity of Christians. This is followed by a historical overview with examples of Christians and Muslims encounters in Middle Ages and modern times. In the second chapter historical facts are supplemented (not only) with incorrect conception, but also with the pursuit of understanding on both sides. The main part is devoted to analytical psychology of C. G. Jung with a particular focus on the conscious and unconscious, archetypes and Jung?s view of the differences between cultures and religions. In the field of archetypal psychology the attention is paid mainly to the shadow archetype and ?das Selbst?. In the last part of this thesis the content of analytical psychology is applied to Christian-Muslim relations. The main focus of this thesis is to find out to what extent analytical psychology is a suitable tool for exploring such relationships. The result of the thesis clearly defines that psychological analysis of the collective unconscious and its individual layers may be used predominantly in the first part of comparative work. Jung?s theory of the collective shadow projection into enemy culture can then be applied primarily to the period of wars and other Christian-Muslim conflicts, and also to misconceptions of both sides. In the conclusion I discovered that other C. G. Jung?s theories are not suitable for psychological analysis of Christian-Muslim relations because Jung himself did not deal in depth with Islam to such a degree such as he did in case of Judaism and Eastern religious and philosophical systems which would certainly be much easier for application of Jung?s psychology.
Christianity, Islam, psychology of Carl Gustav Jung, religious intolerance
Rozsah průvodní práce
96 s. (152 456 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce pojednává o křesťansko-muslimských vztazích v pohledu analytické psychologie Carla Gustava Junga. V úvodní části textu je nastíněno srovnání křesťanství a islámu s pojetím pravdy v řeckém a semitském myšlení. První část je doplněna o komparaci svatých písem a proroků jednotlivých náboženství. Pro obohacení první kapitoly je v práci umístěn i muslimský pohled na trojiční víru křesťanů. Následuje historický přehled s vybranými příklady setkávání křesťanů a muslimů ze středověku a novověku. V této druhé kapitole jsou uvedená historická fakta rozšířena o nesprávné představy, ale i snahu o porozumění na obou stranách. Hlavní část práce se věnuje analytické psychologii C. G. Junga se zvláštním zaměřením na vědomí a nevědomí, archetypy a Jungův pohled na rozdíly mezi kulturami a náboženstvími. V oblasti archetypální psychologie je věnována pozornost především archetypu stínu a ?das Selbst?. V poslední části textu je obsah analytické psychologie aplikován na uvedené křesťansko-muslimské vztahy. Hlavním těžištěm práce je zjistit, na kolik je analytická psychologie vhodným nástrojem pro zkoumání takových vztahů. Z výsledku diplomové práce vyplývá, že psychologický rozbor kolektivního nevědomí a jeho jednotlivých vrstev lze využít převážně v první komparační části práce. Jungovu teorii o promítání kolektivního stínu do nepřátelské kultury lze pak aplikovat především na období válek i jiných křesťansko-muslimských konfliktů, ale také na nesprávné představy obou zúčastněných stran. V závěru pak dospívám k zjištění, že jiné teorie C. G. Junga nejsou příliš vhodné pro psychologický rozbor křesťansko-muslimských vztahů, neboť ani sám Jung se islámem nezabýval do takové míry jako například judaismem a východními nábožensko-filosofickými systémy, na které by bylo jistě jednodušší aplikovat Jungovu psychologii.
Anotace v angličtině
The thesis deals with Christian-Muslim relations in view of analytical psychology of Carl Gustav Jung. In the introductory section a comparison of Christianity and Islam with the concept of truth in Greek and Semitic thinking is outlined. The first part is complemented by a comparison of holy scriptures and the prophets of these religions. The first chapter of this thesis also contains the Muslim view of the Trinity of Christians. This is followed by a historical overview with examples of Christians and Muslims encounters in Middle Ages and modern times. In the second chapter historical facts are supplemented (not only) with incorrect conception, but also with the pursuit of understanding on both sides. The main part is devoted to analytical psychology of C. G. Jung with a particular focus on the conscious and unconscious, archetypes and Jung?s view of the differences between cultures and religions. In the field of archetypal psychology the attention is paid mainly to the shadow archetype and ?das Selbst?. In the last part of this thesis the content of analytical psychology is applied to Christian-Muslim relations. The main focus of this thesis is to find out to what extent analytical psychology is a suitable tool for exploring such relationships. The result of the thesis clearly defines that psychological analysis of the collective unconscious and its individual layers may be used predominantly in the first part of comparative work. Jung?s theory of the collective shadow projection into enemy culture can then be applied primarily to the period of wars and other Christian-Muslim conflicts, and also to misconceptions of both sides. In the conclusion I discovered that other C. G. Jung?s theories are not suitable for psychological analysis of Christian-Muslim relations because Jung himself did not deal in depth with Islam to such a degree such as he did in case of Judaism and Eastern religious and philosophical systems which would certainly be much easier for application of Jung?s psychology.
Christianity, Islam, psychology of Carl Gustav Jung, religious intolerance
Zásady pro vypracování
Studentka nejprve stručně nastíní shody a rozdíly mezi křesťanstvím a islámem a historický vývoj křesťansko-muslimských vztahů se zaměřením na jejich kulturní aspekty a spojitost obou náboženství s kulturně podmíněnými způsoby myšlení (semitským, řeckým apod.) V hlavní části práce pak bude předložená fakta zkoumat z pohledu analytické psychologie Carla Gustava Junga (především ve světle jejího chápání kolektivního nevědomí a jeho jednotlivých vrstev). Rozebere i možnou souvislost projevů nesnášenlivosti mezi křesťany a muslimy s kolektivním stínem a promítáním vlastního stínu do světa "nepřátelské" kultury.
Zásady pro vypracování
Studentka nejprve stručně nastíní shody a rozdíly mezi křesťanstvím a islámem a historický vývoj křesťansko-muslimských vztahů se zaměřením na jejich kulturní aspekty a spojitost obou náboženství s kulturně podmíněnými způsoby myšlení (semitským, řeckým apod.) V hlavní části práce pak bude předložená fakta zkoumat z pohledu analytické psychologie Carla Gustava Junga (především ve světle jejího chápání kolektivního nevědomí a jeho jednotlivých vrstev). Rozebere i možnou souvislost projevů nesnášenlivosti mezi křesťany a muslimy s kolektivním stínem a promítáním vlastního stínu do světa "nepřátelské" kultury.
Seznam doporučené literatury
Armour, R. S. Islam, Christianity and the West: A Troubled History. Maryknoll: Orbis Books, 2002.
Cardini, Franco. Evropa a islám. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004.
Daniel, Norman. Islam and the West: The Making of an Image. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1960.
Jung, C. G. Analytická psychologie: Její teorie a praxe. Praha: Academia, 1993.
Jung, C. G. Archetypy a kolektívne nevedomie. Košice: Knižná dielňa Timotej, 1998.
Jung, C. G. Člověk a duše. Praha: Academia, 1995.
Jung, C. G. Sto dopisů. Praha: Sagittarius, 1996.
Jung, C. G. Výbor z díla IV.: Obraz člověka a obraz Boha. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 2001.
Kropáček, Luboš. Islám a Západ: Historická paměť a současná krize. Praha: Vyšehrad, 2002.
Küng, Hans; Ess, Josef van. Křesťanství a islám. Praha: Vyšehrad, 1998.
Machálek, Vít. "Islam jako ekran projekcyjny". Przeglad Religioznawczy, 2009, roč. 51, č. 3, s. 13-28.
Rataj, Tomáš. České země ve stínu půlměsíce: Obraz Turka v raně novověké literatuře z českých zemí. Praha: Scriptorium, 2002.
Říčan, Pavel. Psychologie náboženství a spirituality. Praha: Portál, 2007.
Said, Edward W. Orientalismus: Západní koncepce Orientu. Praha, Litomyšl: Paseka, 2008.
Watt, W. Montgomery. The Influence of Islam on Medieval Europe. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1972.
Wheatcroft, Andrew. Nevěřící: Střety křesťanstva s islámem v letech 638-2002. Praha: BB/art, 2006.
Seznam doporučené literatury
Armour, R. S. Islam, Christianity and the West: A Troubled History. Maryknoll: Orbis Books, 2002.
Cardini, Franco. Evropa a islám. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004.
Daniel, Norman. Islam and the West: The Making of an Image. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1960.
Jung, C. G. Analytická psychologie: Její teorie a praxe. Praha: Academia, 1993.
Jung, C. G. Archetypy a kolektívne nevedomie. Košice: Knižná dielňa Timotej, 1998.
Jung, C. G. Člověk a duše. Praha: Academia, 1995.
Jung, C. G. Sto dopisů. Praha: Sagittarius, 1996.
Jung, C. G. Výbor z díla IV.: Obraz člověka a obraz Boha. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 2001.
Kropáček, Luboš. Islám a Západ: Historická paměť a současná krize. Praha: Vyšehrad, 2002.
Küng, Hans; Ess, Josef van. Křesťanství a islám. Praha: Vyšehrad, 1998.
Machálek, Vít. "Islam jako ekran projekcyjny". Przeglad Religioznawczy, 2009, roč. 51, č. 3, s. 13-28.
Rataj, Tomáš. České země ve stínu půlměsíce: Obraz Turka v raně novověké literatuře z českých zemí. Praha: Scriptorium, 2002.
Říčan, Pavel. Psychologie náboženství a spirituality. Praha: Portál, 2007.
Said, Edward W. Orientalismus: Západní koncepce Orientu. Praha, Litomyšl: Paseka, 2008.
Watt, W. Montgomery. The Influence of Islam on Medieval Europe. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1972.
Wheatcroft, Andrew. Nevěřící: Střety křesťanstva s islámem v letech 638-2002. Praha: BB/art, 2006.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka se důkladně vyjádřila k vážnějším výtkám vedoucího práce i oponenta, některé své teze obhájila. Uznala neudržitelnost své interpretace sporu o filioque.