Tato bakalářská práce se primárně zabývá konceptem Interkulturní komunikativní kompetence ve vztahu k výuce anglického jazyka. Tento koncept je objasněn především pomocí teorií a modelů týkajících se komunikativní kompetence a interkulturní kompetence. Práce se také snaží nabídnout využití konceptu IKK v praxi. Činí tak nejen popisem možných přístupů využitelných při zaměření ve výuce na koncept IKK, ale i představením dostupných zdrojů pro tvorbu aktivit. Aktivity jsou vyzkoušeny v praxi při výuce anglického jazyka a následovně postoupeny analýze z pohledu využití domén IKK.
Anotace v angličtině
This bachelor paper primary concentrates on the concept of Intercultural Communicative Competence in accordance with English language teaching. This concept is being clarified mainly with help of theories and models of communicative competence and intercultural competence. This paper also tries to offer the use of ICC in practice. It does it not only by presenting possible approaches towards teaching ICC, but also through using available sources to create activities. These activities are then taught and consequently analyzed from the ICC point of view, which is the core of the practical part of this paper.
Tato bakalářská práce se primárně zabývá konceptem Interkulturní komunikativní kompetence ve vztahu k výuce anglického jazyka. Tento koncept je objasněn především pomocí teorií a modelů týkajících se komunikativní kompetence a interkulturní kompetence. Práce se také snaží nabídnout využití konceptu IKK v praxi. Činí tak nejen popisem možných přístupů využitelných při zaměření ve výuce na koncept IKK, ale i představením dostupných zdrojů pro tvorbu aktivit. Aktivity jsou vyzkoušeny v praxi při výuce anglického jazyka a následovně postoupeny analýze z pohledu využití domén IKK.
Anotace v angličtině
This bachelor paper primary concentrates on the concept of Intercultural Communicative Competence in accordance with English language teaching. This concept is being clarified mainly with help of theories and models of communicative competence and intercultural competence. This paper also tries to offer the use of ICC in practice. It does it not only by presenting possible approaches towards teaching ICC, but also through using available sources to create activities. These activities are then taught and consequently analyzed from the ICC point of view, which is the core of the practical part of this paper.
V bakalářské práci se bude studentka zabývat problematikou rozvoje interkulturní komunikativní kompetence v procesech vyučování / učení anglického jazyka, a to s akcentem na podporou těchto procesů tvorbou, pilotáží a následným hodnocením konkrétních aktivit.
V teoretické části budou uvedena východiska pro následné šetření. Studentka zde detailně představí přijatý koncept interkulturní komunikativní kompetence a pojedná specifika jejího rozvoje v rámci vyučování / učení se anglickému jazyku.
Praktická část práce se zaměří na tvorbu dvou vyučovacích bloků zaměřených na rozvoj jednotlivých domén interkulturní komunikativní kompetence žáků anglického jazyka. Konkrétní aktivity budou v další fázi pilotovány a na základě této pilotáže hodnoceny, včetně případného navržení možných modifikací.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se bude studentka zabývat problematikou rozvoje interkulturní komunikativní kompetence v procesech vyučování / učení anglického jazyka, a to s akcentem na podporou těchto procesů tvorbou, pilotáží a následným hodnocením konkrétních aktivit.
V teoretické části budou uvedena východiska pro následné šetření. Studentka zde detailně představí přijatý koncept interkulturní komunikativní kompetence a pojedná specifika jejího rozvoje v rámci vyučování / učení se anglickému jazyku.
Praktická část práce se zaměří na tvorbu dvou vyučovacích bloků zaměřených na rozvoj jednotlivých domén interkulturní komunikativní kompetence žáků anglického jazyka. Konkrétní aktivity budou v další fázi pilotovány a na základě této pilotáže hodnoceny, včetně případného navržení možných modifikací.
Seznam doporučené literatury
BYRAM, Michael. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters, 1997.124 s. ISBN 1-85359-377-X
DEARDORFF, Darla K. The Sage Handbook of Intercultural Competence. California: Sage Publications, 2009. 545 s. ISBN 978-1-4129-6045-8
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010. 151 s. ISBN 978-80-7367-712-1
MORAN, Patrick R. Teaching Culture: Perspectives in Practice. Scarborough: Heinle&Heinle, a division of Thomson Learning, 2001. 175 s. ISBN 0-8384-6676-1
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. Praha: ISV nakladatelství, 2000. 211 s. ISBN 80-85866-72-2
PRŮCHA, Jan. Interukulturní komunikace.Praha: GRADA, 2010. 199s. ISBN 978-80-247-3069-1
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2007. 220 s. ISBN 978-80-7367-280-5
VALDES, Joyce Merrill. Culture Bound: Bridging the cultural gap in language teaching. Cambridge: Press Syndicate of the University of Cambridge, 1992. 222 s. ISBN 0-521-31045-8
MŠMT ČR. Vzdělávací program Základní škola. Praha: Fortuna, 2001. 344 s. ISBN 80-7168-595-X
Seznam doporučené literatury
BYRAM, Michael. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters, 1997.124 s. ISBN 1-85359-377-X
DEARDORFF, Darla K. The Sage Handbook of Intercultural Competence. California: Sage Publications, 2009. 545 s. ISBN 978-1-4129-6045-8
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010. 151 s. ISBN 978-80-7367-712-1
MORAN, Patrick R. Teaching Culture: Perspectives in Practice. Scarborough: Heinle&Heinle, a division of Thomson Learning, 2001. 175 s. ISBN 0-8384-6676-1
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. Praha: ISV nakladatelství, 2000. 211 s. ISBN 80-85866-72-2
PRŮCHA, Jan. Interukulturní komunikace.Praha: GRADA, 2010. 199s. ISBN 978-80-247-3069-1
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2007. 220 s. ISBN 978-80-7367-280-5
VALDES, Joyce Merrill. Culture Bound: Bridging the cultural gap in language teaching. Cambridge: Press Syndicate of the University of Cambridge, 1992. 222 s. ISBN 0-521-31045-8
MŠMT ČR. Vzdělávací program Základní škola. Praha: Fortuna, 2001. 344 s. ISBN 80-7168-595-X
Přílohy volně vložené
Přílohy jsou součástí dokumentu.
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila krátce svoji práci a vyjádřila se k drobným připomínkám v posudcích. Její vystoupení bylo po všech stránkách na vynikající úrovni, proto komise potvrdila hodnocení výborně.