Diplomová práce se zaměřuje na výchovu a filosofii Johanna Heinricha Pestalozziho, jehož myšlení bylo ovlivněno především významným filosofem a filosofem výchovy J. J. Rousseauem. Rousseau prosazoval lidskou přirozenost a svobodu, proto odmítal zásahy do vývoje dítěte. Pestalozzi se pak snažil o spojení svobody s poslušností. Hlavním cílem výchovy bylo dosažení lidskosti, proto byla nezbytná mravní výchova. Mravnost považoval Pestalozzi za nejvyšší stadium lidského ducha.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on education and philosophy by Johann Heinrich Pestalozzi, whose thinking was influenced primarily important philosopher and educator J. J. Rousseau. Rousseau promoted human nature and freedom therefore he refused intervention in child development. Pestalozzi tried to link freedom with obedience. The main aim of education was to achieve humanity therefore the moral education was necessary. Pestalozzi considered morality as the highest stage of human spirit.
Klíčová slova
J. H. Pestalozzi, J. J. Rousseau, výchova, svoboda, lidská přirozenost, mravnost
Klíčová slova v angličtině
J. H. Pestalozzi, J. J. Rousseau, education, freedom, human nature, morality
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na výchovu a filosofii Johanna Heinricha Pestalozziho, jehož myšlení bylo ovlivněno především významným filosofem a filosofem výchovy J. J. Rousseauem. Rousseau prosazoval lidskou přirozenost a svobodu, proto odmítal zásahy do vývoje dítěte. Pestalozzi se pak snažil o spojení svobody s poslušností. Hlavním cílem výchovy bylo dosažení lidskosti, proto byla nezbytná mravní výchova. Mravnost považoval Pestalozzi za nejvyšší stadium lidského ducha.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on education and philosophy by Johann Heinrich Pestalozzi, whose thinking was influenced primarily important philosopher and educator J. J. Rousseau. Rousseau promoted human nature and freedom therefore he refused intervention in child development. Pestalozzi tried to link freedom with obedience. The main aim of education was to achieve humanity therefore the moral education was necessary. Pestalozzi considered morality as the highest stage of human spirit.
Klíčová slova
J. H. Pestalozzi, J. J. Rousseau, výchova, svoboda, lidská přirozenost, mravnost
Klíčová slova v angličtině
J. H. Pestalozzi, J. J. Rousseau, education, freedom, human nature, morality
Zásady pro vypracování
Tématem práce bude pedagogika Johanna Heinricha Pestalozziho v návaznosti na Jean Jacquea Rousseaua. Práce bude zaměřena na ukázání vztahu Pestalozziho pedagogiky k Rousseauově myšlení, jejich rozdílů a na následné představení Pestalozziho vlastního pedagogického systému, zasazeného do dobového kontextu. V práci bude použita metoda komparace pramenných textů.
Zásady pro vypracování
Tématem práce bude pedagogika Johanna Heinricha Pestalozziho v návaznosti na Jean Jacquea Rousseaua. Práce bude zaměřena na ukázání vztahu Pestalozziho pedagogiky k Rousseauově myšlení, jejich rozdílů a na následné představení Pestalozziho vlastního pedagogického systému, zasazeného do dobového kontextu. V práci bude použita metoda komparace pramenných textů.
Seznam doporučené literatury
Pestalozzi, J. H. Ze života a díla. Praha: SPN, 1968.
Pestalozzi, J. H. Výbor z pedagogických spisů. Praha: SPN, 1956.
Pestalozzi, J. H. Jak Gertruda učí své děti. E. Beaufort, 1903.
Rousseau, J. J. Emil čili o vychování. 1. díl, Praha: Dědictví Komenského, 1910.
Rousseau, J. J. Emil čili o vychování. 2. díl, Praha: Dědictví Komenského, 1910.
Cach, J. J. J. Rousseau a jeho pedagogický odkaz. Praha: SPN, 1962.
Seznam doporučené literatury
Pestalozzi, J. H. Ze života a díla. Praha: SPN, 1968.
Pestalozzi, J. H. Výbor z pedagogických spisů. Praha: SPN, 1956.
Pestalozzi, J. H. Jak Gertruda učí své děti. E. Beaufort, 1903.
Rousseau, J. J. Emil čili o vychování. 1. díl, Praha: Dědictví Komenského, 1910.
Rousseau, J. J. Emil čili o vychování. 2. díl, Praha: Dědictví Komenského, 1910.
Cach, J. J. J. Rousseau a jeho pedagogický odkaz. Praha: SPN, 1962.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Markéta Hrušková představila komisi svou práci o Pedagogice J. Pestalozziho. Odpověděla na dotazy vedoucího práce i oponenta.