Diplomová práce se zabývá otázkou využití autentických textů ve vyučování čtení. Nejprve jsou diskutovány fundamentální teoretické otázky týkající se komunikační kompetence a čtení. Zvláštní pozornost v části teoretické je věnována čtení za pomocí autentických textů v porovnání s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání.
Následně je realizován maloplošný výzkum s cílem zjistit, zdali učitelé na základních školách vyučují čtení za pomocí autentických textů a jak s nimi pracují. Pro tento výzkum je využito strukturovaných observací, polostrukturovaných interview, dotazníků a obsahové analýzy konkrétních učebnic vybraných škol. Získané výsledky jsou hodnoceny a porovnány s částí teoretickou.
Anotace v angličtině
The diploma thesis attempts to explore the issue of authentic texts in reading. Firstly, the fundamental theoretical questions connected to the term communicative competence within the framework of reading are discussed. Particular attention in the theoretical part of the thesis is devoted to reading and the use of authentic texts with the comparison of the Framework Education Programme for Elementary Education.
Secondly, the small-scale research is aimed at discovering whether teachers in elementary schools use authentic texts and how they use their potential in teaching and learning reading. The research employs structured observations, semi-structured interviews, questionnaires and content analysis of particular coursebooks used for lower secondary learners. The obtained results are evaluated and compared to the theoretical outcomes.
Klíčová slova
Autenticita, komunikační kompetence, texty, čtení, žáci druhého stupně, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Authenticity, communicative competence, reading, texts, lower secondary learners, the Framework Education Programme for Elementary Education.
Rozsah průvodní práce
102 s.
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zabývá otázkou využití autentických textů ve vyučování čtení. Nejprve jsou diskutovány fundamentální teoretické otázky týkající se komunikační kompetence a čtení. Zvláštní pozornost v části teoretické je věnována čtení za pomocí autentických textů v porovnání s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání.
Následně je realizován maloplošný výzkum s cílem zjistit, zdali učitelé na základních školách vyučují čtení za pomocí autentických textů a jak s nimi pracují. Pro tento výzkum je využito strukturovaných observací, polostrukturovaných interview, dotazníků a obsahové analýzy konkrétních učebnic vybraných škol. Získané výsledky jsou hodnoceny a porovnány s částí teoretickou.
Anotace v angličtině
The diploma thesis attempts to explore the issue of authentic texts in reading. Firstly, the fundamental theoretical questions connected to the term communicative competence within the framework of reading are discussed. Particular attention in the theoretical part of the thesis is devoted to reading and the use of authentic texts with the comparison of the Framework Education Programme for Elementary Education.
Secondly, the small-scale research is aimed at discovering whether teachers in elementary schools use authentic texts and how they use their potential in teaching and learning reading. The research employs structured observations, semi-structured interviews, questionnaires and content analysis of particular coursebooks used for lower secondary learners. The obtained results are evaluated and compared to the theoretical outcomes.
Klíčová slova
Autenticita, komunikační kompetence, texty, čtení, žáci druhého stupně, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Authenticity, communicative competence, reading, texts, lower secondary learners, the Framework Education Programme for Elementary Education.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se ve své práci bude zabývat otázkou využívání autentických textů ve vyučování čtení v anglickém jazyce u žáků druhého stupně základních škol. V teoretické části práce bude definovat cíl výuky anglického jazyka, tj. koncept komunikační kompetence, dále se bude zabývat receptivní dovedností čtení obecně a specificky pak bude charakterizovat pojetí této dovednosti podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Následně toto zohlední v diskusi potenciálu autentických textů ve vyučování čtení v anglickém jazyce.
Cílem praktické části bude prostřednictvím pozorování, dotazovacích technik, obsahové analýzy učebnic a konkrétního ŠVP zjistit, jakou roli a funkci autentické texty hrají ve výuce dovednosti čtení, zda a jakým způsobem s nimi učitelé ve výuce pracují.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se ve své práci bude zabývat otázkou využívání autentických textů ve vyučování čtení v anglickém jazyce u žáků druhého stupně základních škol. V teoretické části práce bude definovat cíl výuky anglického jazyka, tj. koncept komunikační kompetence, dále se bude zabývat receptivní dovedností čtení obecně a specificky pak bude charakterizovat pojetí této dovednosti podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Následně toto zohlední v diskusi potenciálu autentických textů ve vyučování čtení v anglickém jazyce.
Cílem praktické části bude prostřednictvím pozorování, dotazovacích technik, obsahové analýzy učebnic a konkrétního ŠVP zjistit, jakou roli a funkci autentické texty hrají ve výuce dovednosti čtení, zda a jakým způsobem s nimi učitelé ve výuce pracují.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, Dominik. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-556-3
HARMER, Jeremy. How to teach English : an introduction to the practice of English langure teaching. Harlow: Longman, 2000.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7
UR, Penny. A course in language teaching: practice and theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-44994-4
GRELLET, Francoise. Developing Reading Skills. Cambridge: Cambridge University Press, 1981.
BALL, Samuel. Motivation in Education. New York: Academic Press, 1977. ISBN 0-12-077450
WALTER, Catherine. Authentic Reading. Cambridge: Cambridge University Press, 1982.
LARIMER, Ruth E., et al. New Ways in Using Authentic materials in the classroom. Crofton Maryland USA: Tesol, 1999. 233 s. ISBN 0-939791-80-3.
MISHAM, Freda. Designing Authenticity into Language Learning Materials. Bristol: Intellect Books, 2005. 330 s. ISBN 1-84150-080-1.
WIDDOWSON, H. G. Aspects of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press, 1991. ISBN 0-19-437 128-X
RICHARDS, Jack, C., RODGERS, Theodore, S. Approaches and Methods in Language Teaching. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, c2001. ISBN 0-521-00843-3
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, Dominik. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-556-3
HARMER, Jeremy. How to teach English : an introduction to the practice of English langure teaching. Harlow: Longman, 2000.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7
UR, Penny. A course in language teaching: practice and theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-44994-4
GRELLET, Francoise. Developing Reading Skills. Cambridge: Cambridge University Press, 1981.
BALL, Samuel. Motivation in Education. New York: Academic Press, 1977. ISBN 0-12-077450
WALTER, Catherine. Authentic Reading. Cambridge: Cambridge University Press, 1982.
LARIMER, Ruth E., et al. New Ways in Using Authentic materials in the classroom. Crofton Maryland USA: Tesol, 1999. 233 s. ISBN 0-939791-80-3.
MISHAM, Freda. Designing Authenticity into Language Learning Materials. Bristol: Intellect Books, 2005. 330 s. ISBN 1-84150-080-1.
WIDDOWSON, H. G. Aspects of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press, 1991. ISBN 0-19-437 128-X
RICHARDS, Jack, C., RODGERS, Theodore, S. Approaches and Methods in Language Teaching. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, c2001. ISBN 0-521-00843-3
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomandka krátce představila svoji práci a uspokojivě se vyjádřila k připomínkám v posudcích. Komise potvrdila hodnocení dobře.