V této diplomové práci se řeší návrh pohonu vozidla určeného pro soutěž o nejnižší spotřebu paliva pořádanou společností Shell s označením Eco-marathon. V první řadě je zapotřebí určit jízdní odpory, z nichž se vypočítá potřebný výkon motoru a přiřadí se k němu odpovídající motor. Motor se upraví dle pravidel závodu a vloží se do rámu vozidla ve vlastní konstrukci. Pohon je řešen pomocí planetového převodu s řetězovým převodem. Nakonec se práce zabývá úspornými možnostmi pohonu a výpočtem spotřeby paliva.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on a proposal of the car propulsion for the Eco-marathon competition which is organized by the company Shell. The competition is concentrated on the best results of the lowest fuel consumption. Firstly, it is necessary to determine driving resistance. On the basis of the resistance the engine power is going to be calculated and the appropriate engine is going to be assigned to it. The engine will be modified according to the rules of the
competition and it will be embedded into the vehicle frame in its own construction. The propulsion is going to solved by means of epicyclic gear with a gearing chain. At the end of this thesis I plan to study the fuel saving possibilities of the engine and I will also calculate its fuel consumption.
V této diplomové práci se řeší návrh pohonu vozidla určeného pro soutěž o nejnižší spotřebu paliva pořádanou společností Shell s označením Eco-marathon. V první řadě je zapotřebí určit jízdní odpory, z nichž se vypočítá potřebný výkon motoru a přiřadí se k němu odpovídající motor. Motor se upraví dle pravidel závodu a vloží se do rámu vozidla ve vlastní konstrukci. Pohon je řešen pomocí planetového převodu s řetězovým převodem. Nakonec se práce zabývá úspornými možnostmi pohonu a výpočtem spotřeby paliva.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on a proposal of the car propulsion for the Eco-marathon competition which is organized by the company Shell. The competition is concentrated on the best results of the lowest fuel consumption. Firstly, it is necessary to determine driving resistance. On the basis of the resistance the engine power is going to be calculated and the appropriate engine is going to be assigned to it. The engine will be modified according to the rules of the
competition and it will be embedded into the vehicle frame in its own construction. The propulsion is going to solved by means of epicyclic gear with a gearing chain. At the end of this thesis I plan to study the fuel saving possibilities of the engine and I will also calculate its fuel consumption.
1. Úvod
2. Rešerše používaných konstrukčních řešení
3. Požadavky na pohon eco-vozidla
4. Návrh uložení motoru
5. Návrh řešení převodového ústrojí
6. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Rešerše používaných konstrukčních řešení
3. Požadavky na pohon eco-vozidla
4. Návrh uložení motoru
5. Návrh řešení převodového ústrojí
6. Závěr
Seznam doporučené literatury
[1] Vala, M., Tesař, M.: Teorie a konstrukce silničních vozidel I. Vydavatel Univerzita Pardubice, Pardubice 2003, ISBN 80-7194-503-X. [2] Pešík, L.: Části strojů. Vydavatel Technická Univerzita v Liberci, Liberec 2002, ISBN 80-7083-608-3. [3] Vlk, F.: Dynamika motorových vozidel. Nakladatelství a vydavatelství Vlk., Brno 2000, ISBN 80-238-5273-6. [4] Vlk, F.: Teorie a konstrukce motocyklů 1 a 2. Nakladatelství a vydavatelství Prof. Ing. František Vlk, DrSc., Brno 2004, ISBN 80-239-1601-7.
Seznam doporučené literatury
[1] Vala, M., Tesař, M.: Teorie a konstrukce silničních vozidel I. Vydavatel Univerzita Pardubice, Pardubice 2003, ISBN 80-7194-503-X. [2] Pešík, L.: Části strojů. Vydavatel Technická Univerzita v Liberci, Liberec 2002, ISBN 80-7083-608-3. [3] Vlk, F.: Dynamika motorových vozidel. Nakladatelství a vydavatelství Vlk., Brno 2000, ISBN 80-238-5273-6. [4] Vlk, F.: Teorie a konstrukce motocyklů 1 a 2. Nakladatelství a vydavatelství Prof. Ing. František Vlk, DrSc., Brno 2004, ISBN 80-239-1601-7.
Při obhajobě diplomant komisi seznámil s diplomovou prací, ve které řešil návrh pohonu vozidla pro Shell Eco-mathon. Rozsah, zpracování a vlastní prezentace práce svědčí o náročnsti daneho probému. Na otázky oponenta diplomová práce, vedoucího diplomové práce i členů komise při rozpravě odpovídal věcně správně.