Bakalářská práce se orientuje na vlivy mediální reklamy a působení referenčních skupin na spotřební chování dětí. Teoretická část je rozdělena do čtyř tematických okruhů dle nejdůležitějších faktorů týkající se zvoleného tématu. První okruh se věnuje spotřebnímu chování a jeho prvkům. Druhý je zaměřený na reklamu a její působení. Třetí pojednává o roli masmédií ve vztahu k reklamě a čtvrtý se zabývá sociálními skupinami a jejich rozmanitými vlivy na dětského spotřebitele. V praktické části byly prostřednictvím kvalitativní metody s dětmi a jejich rodiči prováděny polostrukturované rozhovory k bližšímu nahlédnutí do této problematiky. Výzkum měl za cíl zjistit, jak přesně ovlivňuje reklama a referenční skupina dětského spotřebitele a jeho hodnoty.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the effects of media advertising and influence of reference groups on consumer behavior in children. The theoretical part is dividend into four thematic areas as the most important factors related to the chosen topic. The first area deals with consumer behavior and its elements. The second is focused on advertising and its effects. The third discusses the role of mass media in relation to advertising and the fourth deals with social groups and their various influences on children's consumer. In the practical part through qualitative method with children and their parents were conducted semi-structured interviews to a more detailed insight into this issue. The research aimed to find out how exactly advertising and reference group affects children´s consumer and their values.
Klíčová slova
dětský spotřebitel, spotřební chování, produkt, značka, masmédia, reklama, referenční skupina, hodnota, sociální pozice, konformita
Klíčová slova v angličtině
chidren´s consumer, consumer behavior, product, brand, mass media, advertising, reference group, value, social position, conformity
Rozsah průvodní práce
83 s. (172 072 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se orientuje na vlivy mediální reklamy a působení referenčních skupin na spotřební chování dětí. Teoretická část je rozdělena do čtyř tematických okruhů dle nejdůležitějších faktorů týkající se zvoleného tématu. První okruh se věnuje spotřebnímu chování a jeho prvkům. Druhý je zaměřený na reklamu a její působení. Třetí pojednává o roli masmédií ve vztahu k reklamě a čtvrtý se zabývá sociálními skupinami a jejich rozmanitými vlivy na dětského spotřebitele. V praktické části byly prostřednictvím kvalitativní metody s dětmi a jejich rodiči prováděny polostrukturované rozhovory k bližšímu nahlédnutí do této problematiky. Výzkum měl za cíl zjistit, jak přesně ovlivňuje reklama a referenční skupina dětského spotřebitele a jeho hodnoty.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the effects of media advertising and influence of reference groups on consumer behavior in children. The theoretical part is dividend into four thematic areas as the most important factors related to the chosen topic. The first area deals with consumer behavior and its elements. The second is focused on advertising and its effects. The third discusses the role of mass media in relation to advertising and the fourth deals with social groups and their various influences on children's consumer. In the practical part through qualitative method with children and their parents were conducted semi-structured interviews to a more detailed insight into this issue. The research aimed to find out how exactly advertising and reference group affects children´s consumer and their values.
Klíčová slova
dětský spotřebitel, spotřební chování, produkt, značka, masmédia, reklama, referenční skupina, hodnota, sociální pozice, konformita
Klíčová slova v angličtině
chidren´s consumer, consumer behavior, product, brand, mass media, advertising, reference group, value, social position, conformity
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat zkoumáním vlivu dnešní konzumní společnosti, marketingových strategií a médií na děti ve věku od 6 do 11 let, vlivem referenční skupiny na jedince jako spotřebitele, dopady a důsledky těchto vlivů a posouzením jejich úspěšnosti. Cílem práce bude zjištění, proč děti patří mezi spotřebitele ve společnosti, na co je jejich spotřební chování zaměřeno, jaký to má dopad na ně a na širší sociální prostředí a jakou roli v spotřebním chování dětí hrají jejich rodiče. Práce bude mít jak teoretickou, tak praktickou část. Výzkumná strategie bude kvalitativní. Sběr dat bude proveden prostřednictvím strukturovaného rozhovoru s dětmi a jejich rodiči.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat zkoumáním vlivu dnešní konzumní společnosti, marketingových strategií a médií na děti ve věku od 6 do 11 let, vlivem referenční skupiny na jedince jako spotřebitele, dopady a důsledky těchto vlivů a posouzením jejich úspěšnosti. Cílem práce bude zjištění, proč děti patří mezi spotřebitele ve společnosti, na co je jejich spotřební chování zaměřeno, jaký to má dopad na ně a na širší sociální prostředí a jakou roli v spotřebním chování dětí hrají jejich rodiče. Práce bude mít jak teoretickou, tak praktickou část. Výzkumná strategie bude kvalitativní. Sběr dat bude proveden prostřednictvím strukturovaného rozhovoru s dětmi a jejich rodiči.
Seznam doporučené literatury
Lipovetsky, G.: Paradoxní štěstí: Esej o hyperkonzumní společnosti. Praha: Prostor, 2007
Lipovetsky, G.: Říše pomíjivosti: Móda a její úděl. Praha: Prostor, 2002
Eriksen, T. H.: Syndrom velkého vlka: Hledání štěstí ve společnosti nadbytku. Brno: Doplněk, 2010
Pravdová, M.: McDonald´s - Tak trochu jiná kultura. Praha: Karolinum, 2006
Ritzer, G.: Mcdonaldizace společnosti. Praha: Academia, 1996
Sedláček, O.: Reklama: triky, které vás dostanou. Praha: Vinland, c2009
Vysekalová, J., Komárková, R.: Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2002
Vysekalová, J. a kol.: Psychologie reklamy: nové trendy a poznatky. Praha: Grada, 2007
Doyle Roche, M. M.: Children, consumerism and the common good. Lexington Books, 2009
Seznam doporučené literatury
Lipovetsky, G.: Paradoxní štěstí: Esej o hyperkonzumní společnosti. Praha: Prostor, 2007
Lipovetsky, G.: Říše pomíjivosti: Móda a její úděl. Praha: Prostor, 2002
Eriksen, T. H.: Syndrom velkého vlka: Hledání štěstí ve společnosti nadbytku. Brno: Doplněk, 2010
Pravdová, M.: McDonald´s - Tak trochu jiná kultura. Praha: Karolinum, 2006
Ritzer, G.: Mcdonaldizace společnosti. Praha: Academia, 1996
Sedláček, O.: Reklama: triky, které vás dostanou. Praha: Vinland, c2009
Vysekalová, J., Komárková, R.: Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2002
Vysekalová, J. a kol.: Psychologie reklamy: nové trendy a poznatky. Praha: Grada, 2007
Doyle Roche, M. M.: Children, consumerism and the common good. Lexington Books, 2009
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zodpověděla otázky komise, která se přiklonila k hodnocení dle posudků.