Tato práce se zabývá komunikací ve výuce, přesněji komunikací v mateřském a anglickém jazyce a jejich porovnáním. Teoretická část se nejdříve zaměřuje na vývoj výuky jazyka obecně a následně na teorie a metody výuky a roli učitele a použitého jazyka ve výuce. Praktická část pak porovnává otázky a návrhy na použití jazyka presentované v teoretické části s praktickou výukou na základní škole skrze observace vyučovacích hodin a rozhovory s učiteli.
Anotace v angličtině
This work focuses on classroom communication, more specifically on the comparison of the use of English and the mother tongue in English language teaching. The theoretical part of this thesis focuses at first on the development of language teaching as a whole followed by the methodological development based on its underlying theories and also the role the teacher and the language plays. Throughout the theoretical part, many suggestions and questions arise. They are being dealt with in the practical part where these suggestions are compared with a teaching practice through observation of a teaching process in a selected primary school and interviews with the teachers.
Klíčová slova
Mateřský jazyk; učení se/vyučování anglického jazyka; komunikace; vývoj, osvojování cizího jazyka
Klíčová slova v angličtině
Mother tongue; English language teaching; communication; development; second language acquisition
Rozsah průvodní práce
88
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se zabývá komunikací ve výuce, přesněji komunikací v mateřském a anglickém jazyce a jejich porovnáním. Teoretická část se nejdříve zaměřuje na vývoj výuky jazyka obecně a následně na teorie a metody výuky a roli učitele a použitého jazyka ve výuce. Praktická část pak porovnává otázky a návrhy na použití jazyka presentované v teoretické části s praktickou výukou na základní škole skrze observace vyučovacích hodin a rozhovory s učiteli.
Anotace v angličtině
This work focuses on classroom communication, more specifically on the comparison of the use of English and the mother tongue in English language teaching. The theoretical part of this thesis focuses at first on the development of language teaching as a whole followed by the methodological development based on its underlying theories and also the role the teacher and the language plays. Throughout the theoretical part, many suggestions and questions arise. They are being dealt with in the practical part where these suggestions are compared with a teaching practice through observation of a teaching process in a selected primary school and interviews with the teachers.
Klíčová slova
Mateřský jazyk; učení se/vyučování anglického jazyka; komunikace; vývoj, osvojování cizího jazyka
Klíčová slova v angličtině
Mother tongue; English language teaching; communication; development; second language acquisition
Zásady pro vypracování
Diplomand se ve své práci bude zabývat problematikou využívání mateřského jazyka ve výuce cizího jazyka, angličtiny, na základní škole. V teoretické části nejprve stručně zmapuje historii přístupů k této problematice a poté se bude věnovat soudobým vzdělávacím teoriím a přístupům k učení se cizím jazykům, přičemž se bude soustředit zejména na takové aspekty, které ovlivňují komunikaci v mateřském a cizím jazyce v hodinách anglického jazyka. S ohledem na závěry teoretické části bude v rámci empirického šetření na vybrané základní škole zjišťovat v jakých situacích a jakým způsobem je mateřský jazyk používán v reálném prostředí, a jaký (pokud vůbec) má vybraná škola v této oblasti koncept.
Zásady pro vypracování
Diplomand se ve své práci bude zabývat problematikou využívání mateřského jazyka ve výuce cizího jazyka, angličtiny, na základní škole. V teoretické části nejprve stručně zmapuje historii přístupů k této problematice a poté se bude věnovat soudobým vzdělávacím teoriím a přístupům k učení se cizím jazykům, přičemž se bude soustředit zejména na takové aspekty, které ovlivňují komunikaci v mateřském a cizím jazyce v hodinách anglického jazyka. S ohledem na závěry teoretické části bude v rámci empirického šetření na vybrané základní škole zjišťovat v jakých situacích a jakým způsobem je mateřský jazyk používán v reálném prostředí, a jaký (pokud vůbec) má vybraná škola v této oblasti koncept.
Seznam doporučené literatury
Lynch, T., Communication in the Language Classroom. OUP Oxford. 1996. ISBN 978-0194335225
Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Masarykova univerzita v Brně. Brno, 1995.
ISBN 80-210-1070-3
Mareš, J., Interakce učitel ? žáci a učitel, studenti. Pedagogická fakulta v Hradci Králové. Hradec Králové, 1981.
Bertrand, Y., Soudobé teorie vzdělávání. Portál, Praha 1998. ISBN 80-7178-216-5
Richards, Jack C. Rodgers, Theodor S. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge University Press, 2007. ISBN 0-521-80365-9.
Byrne, D., Techniques for Classroom Interaction. Prentice Hall College, 1987. ISBN 978-0582746275
Malamah-Thomas, A. Classroom Interaction. Oxford University Press, Oxford.
1987. ISBN 0-19-437131X
Fenstermacher, G.D. - Soltis, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portal, 2008.
ISBN 978-80-7367-471-7
Gavora, P. Uvod do pedagogickeho vyzkumu. Padio, Brno. 2000.ISBN 80-85931-79-6
Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Padio, Brno. 2003. ISBN 80-7315-039-5
Williams, M. - Burden, R. L. 1997. Psychology for Language Teachers. Cambridge University Press, Cambridge. ISBN 978-0521498807
Flyman-Mattson, A., Student´s Communicative Behaviour in Foreign Language Classroom. Lund University, Lund. 1999. Available at:http://lup.lub.lu.se/luur/download func=downloadFile&recordOId=528691&fileOId=624445
Davies, A. Criper, C. ? Howatt, A., Interlangauge. Edinburg University Press, Edinburg. 1984.
Spada, N. Lightbown, Pasty M., How Languages are Learned. Oxford University Press, USA. 2006. ISBN 978-0194422246
HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. Paerson Education Limited, 2001. ISBN-10: 0582403855.
Seznam doporučené literatury
Lynch, T., Communication in the Language Classroom. OUP Oxford. 1996. ISBN 978-0194335225
Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Masarykova univerzita v Brně. Brno, 1995.
ISBN 80-210-1070-3
Mareš, J., Interakce učitel ? žáci a učitel, studenti. Pedagogická fakulta v Hradci Králové. Hradec Králové, 1981.
Bertrand, Y., Soudobé teorie vzdělávání. Portál, Praha 1998. ISBN 80-7178-216-5
Richards, Jack C. Rodgers, Theodor S. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge University Press, 2007. ISBN 0-521-80365-9.
Byrne, D., Techniques for Classroom Interaction. Prentice Hall College, 1987. ISBN 978-0582746275
Malamah-Thomas, A. Classroom Interaction. Oxford University Press, Oxford.
1987. ISBN 0-19-437131X
Fenstermacher, G.D. - Soltis, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portal, 2008.
ISBN 978-80-7367-471-7
Gavora, P. Uvod do pedagogickeho vyzkumu. Padio, Brno. 2000.ISBN 80-85931-79-6
Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Padio, Brno. 2003. ISBN 80-7315-039-5
Williams, M. - Burden, R. L. 1997. Psychology for Language Teachers. Cambridge University Press, Cambridge. ISBN 978-0521498807
Flyman-Mattson, A., Student´s Communicative Behaviour in Foreign Language Classroom. Lund University, Lund. 1999. Available at:http://lup.lub.lu.se/luur/download func=downloadFile&recordOId=528691&fileOId=624445
Davies, A. Criper, C. ? Howatt, A., Interlangauge. Edinburg University Press, Edinburg. 1984.
Spada, N. Lightbown, Pasty M., How Languages are Learned. Oxford University Press, USA. 2006. ISBN 978-0194422246
HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. Paerson Education Limited, 2001. ISBN-10: 0582403855.