Tato disertační práce se zabývá simulačními a experimentálními pracemi ověřujícími vliv průrazů polovodičových diod na další chod dvanáctipulzního trakčního usměrňovače v napájecích stanicích (3kV DC) české železnice. Nedílnou součástí práce je ověření vlivu rekuperujících vozidel na trakční usměrňovač s proraženými diodami a jeho transformátor. Analýzy jsou provedeny pomocí počítačových simulací napájecí stanice. Platnost řady výsledků a závěrů byla ověřena měřením na malém laboratorním modelu dvanáctipulzního usměrňovače. Průrazy diod jsou zkoumány při jednoduché a vícenásobné komutaci diod.
Annotation in English
This doctoral thesis deals with simulations and experimental efforts verifying influence of short-circuit semiconductor diodes on further operation of twelve-pulse traction rectifier in traction power stations (3kV DC) on czech railway. Influence of recuperating vehicles on traction rectifier with short-circuit diodes and its transformer is also verified. Analysis is performed using computer simulations of traction power station. Relevance of many results and conclusions was confirmed by measurment on a small laboratory model of twelve-pulse rectifier. Short-circuit diodes are studied using simple and multiple commutation.
primary current, current harmonic, semiconductor diode, rectifier, transformer, recuperation of electric energy, twelve-pulse connection
Length of the covering note
-
Language
CZ
Annotation
Tato disertační práce se zabývá simulačními a experimentálními pracemi ověřujícími vliv průrazů polovodičových diod na další chod dvanáctipulzního trakčního usměrňovače v napájecích stanicích (3kV DC) české železnice. Nedílnou součástí práce je ověření vlivu rekuperujících vozidel na trakční usměrňovač s proraženými diodami a jeho transformátor. Analýzy jsou provedeny pomocí počítačových simulací napájecí stanice. Platnost řady výsledků a závěrů byla ověřena měřením na malém laboratorním modelu dvanáctipulzního usměrňovače. Průrazy diod jsou zkoumány při jednoduché a vícenásobné komutaci diod.
Annotation in English
This doctoral thesis deals with simulations and experimental efforts verifying influence of short-circuit semiconductor diodes on further operation of twelve-pulse traction rectifier in traction power stations (3kV DC) on czech railway. Influence of recuperating vehicles on traction rectifier with short-circuit diodes and its transformer is also verified. Analysis is performed using computer simulations of traction power station. Relevance of many results and conclusions was confirmed by measurment on a small laboratory model of twelve-pulse rectifier. Short-circuit diodes are studied using simple and multiple commutation.