Bakalářská práce je se skládá z teoretické a výzkumné/průzkumné části. Je zaměřena na sociální dopad mentálního postižení na dítě v předškolním věku v oblasti socializace. V teoretické části práce je popsána problematika mentálního postižení, socializace, integrace, edukace a ucelená rehabilitace u jedinců s mentální retardací. Ve výzkumné části byla zjišťována míra socializace u dítěte s mentálním postižením pomocí Projektu Portage. Další část výzkumu tvoří dotazníkové šetření, jehož cílem bylo zjistit připravenost mateřských škol integrovat dítě s mentálním postižením.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis consists of theoretical and research/explorative part. It focused on the social impact of mental disability to preschool child in socialization. The theoretical part describes the issue of mental disability, socialization, integration, education and comprehensive rehabilitation for individuals with mental retardation. The research part was finding out the extent of socialization in children with mental disabilities through project Portage. Another part of the research consists of a survey that aimed to determine day-care centre preparedness to integrate the child with mental disabilities.
Klíčová slova
Mentální retardace, mentální postižení, socializace, dítě předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, mental disability, socialization, the preschool child
Rozsah průvodní práce
67 s. (94 080 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je se skládá z teoretické a výzkumné/průzkumné části. Je zaměřena na sociální dopad mentálního postižení na dítě v předškolním věku v oblasti socializace. V teoretické části práce je popsána problematika mentálního postižení, socializace, integrace, edukace a ucelená rehabilitace u jedinců s mentální retardací. Ve výzkumné části byla zjišťována míra socializace u dítěte s mentálním postižením pomocí Projektu Portage. Další část výzkumu tvoří dotazníkové šetření, jehož cílem bylo zjistit připravenost mateřských škol integrovat dítě s mentálním postižením.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis consists of theoretical and research/explorative part. It focused on the social impact of mental disability to preschool child in socialization. The theoretical part describes the issue of mental disability, socialization, integration, education and comprehensive rehabilitation for individuals with mental retardation. The research part was finding out the extent of socialization in children with mental disabilities through project Portage. Another part of the research consists of a survey that aimed to determine day-care centre preparedness to integrate the child with mental disabilities.
Klíčová slova
Mentální retardace, mentální postižení, socializace, dítě předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, mental disability, socialization, the preschool child
Zásady pro vypracování
1. Sběr informací a studium literatury.
2. Stanovení podmínek, metod a cílů práce.
3. Stanovení výzkumných otázek.
4. Konzultace vybrané metodiky výzkumu s vedoucím práce.
5. Realizace výzkumu.
6. Analýza a interpretace získaných výsledků.
7. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Sběr informací a studium literatury.
2. Stanovení podmínek, metod a cílů práce.
3. Stanovení výzkumných otázek.
4. Konzultace vybrané metodiky výzkumu s vedoucím práce.
5. Realizace výzkumu.
6. Analýza a interpretace získaných výsledků.
7. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
1. PIPEKOVÁ, Jarmila et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2010, 401 s. ISBN 978-80-77315-198-0.
2. PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 150 s. ISBN 978-80-7367-381-9.
3. ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 4. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2011, 221 s. ISBN 978-807-3678-890.
4. VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: teoretické základy a metodika. 3. vyd. Praha: Parta, 2007, 386 s. ISBN 978-80-7320-099-2.
5. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
6. VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004, 230 s. ISBN 80-7184-929-4.
Seznam doporučené literatury
1. PIPEKOVÁ, Jarmila et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2010, 401 s. ISBN 978-80-77315-198-0.
2. PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 150 s. ISBN 978-80-7367-381-9.
3. ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 4. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2011, 221 s. ISBN 978-807-3678-890.
4. VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: teoretické základy a metodika. 3. vyd. Praha: Parta, 2007, 386 s. ISBN 978-80-7320-099-2.
5. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
6. VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004, 230 s. ISBN 80-7184-929-4.
Přílohy volně vložené
CD - tabulka zdrojových dat
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: velmi dobře
Hodnocení oponenta: dobře
Doplňující otázky k obhajobě:
1. Pokud byste chtěla skutečně hodnotit efektivnost metodiky Portage, jak byste to provedla?
2. Na základě čeho, jste vybírala školy ve kterých probíhalo výzkumné šetření?
Obhajoba bakalářské práce s prezentací dobrá.