- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název dle studenta, Název v angličtině, Anotace, Anotace v angličtině, Klíčová slova, Klíčová slova v angličtině
Hlavní téma
Restaurátorský průzkum a restaurování části nástěnné malby s postavami sv. Josefa av. Anny (malíři Vysekalové) na jižní stěně lodi kostela sv. Václava v Nové Vsi u Kolína;Malíři Vysekalové a jejich působení na Kutnohorsku a Kolínsku na přelomu 19. a 20.století
Hlavní téma v angličtině
Restoration research and restoration of the part of the wall painting with figures of st. Josef and st. Anna on the south part in the church of st. Václav in Nová Ves near Kolín; The painters Vysekals and their working in the region Kutnohorsko and Kolínsko
V praktické části bakalářské práci studentka samostatně provádí komplexní restaurátorský zásah na vybraném úseku maleb. Vlastnímu restaurování bude předcházet restaurátorský průzkum maleb. Nedestruktivní část průzkumu představuje vizuální prohlídku v rozptýleném a bočním světle, fotodokumentaci stavu před restaurováním, identifikaci a charakteristiku pozdějších zásahů (IR reflektografie; prohlídka v UV části spektra) a zjištění aktuálního stavu koheze a adheze omítkových vrstev (perkusní metoda). V destruktivní části průzkumu bude proveden sondážní průzkum ve vrstvách povrchových nečistot, event. přemaleb a omítek a vyhodnocení stratigrafie. Dále budou odebrány vzorky barevných a omítkových souvrství pro laboratorní analýzy (mikroskopická stratigrafie, pigmenty, pojítko, event. granulometrie, identifikace případného mikrobiologického napadení). V této fázi práce studentka prokáže schopnost komparace poznatků získaných průzkumem in situ s výsledky zjištěnými v rámci prováděných laboratorních analýz. Součástí průzkumu bude grafická dokumentace zachycující průběh trhlin, identifikované dutiny, identifikaci a rozsah případných pozdějších zásahů v malbě (vysprávky, retuše, domalby, přemalby), místa odběru vzorků pro laboratorní analýzu. Na základě výsledků průzkumu studentka vypracuje návrh na restaurování malby, včetně předpokládaných technických a technologických postupů (technika a úměra event. snímání mladších barevných vrstev, čištění a zpevnění barevné vrstvy, event. strukturní zpevnění omítkových vrstev, hloubkové zpevnění, tmelení, retuš). Po schválení návrhu na restaurování vedoucím práce student přikročí k vlastnímu restaurování. Průběh práce bude konzultován s vedoucím práce, s oponentem a vlastníkem objektu. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení kompletní restaurátorské dokumentace, která bude odevzdána investorovi a na příslušné ú. o. p. NPÚ.
V teoretické části práce se bude studentka věnovat tvorbě malířů z rodu Vysekalů, kteří realizovali na konci 19. a počátku 20. století na Kutnohorsku a Kolínsku řadu prací jak v interiérech tak exteriérech. Vzhledem k tomu, že tvorba Vysekalů doposud nebyla soustavněji zpracovávána, bude studentka nucena pracovat nejen formou terénního výzkumu, ale především s pramennými archivními zdroji, případně s dostupnou základní literaturou. Studentka se v rámci terénního výzkumu soustředí především na realizovatelné zmapování děl malířů Vysekalů v obou regionech a tématiku jejich tvorby. Pokusí se získat dostupná biografická data jednotlivých malířů rodu Vysekalů a zaměří se i na tvarosloví konkrétních děl, která mohou být účelově značně rozdílná vzhledem k podmíněnému charakteru realizací ať již se jedná o samostatně koncipovaná díla, nebo opravy (?restaurování?) historických děl.
Bakalářská práce musí splňovat formální pravidla stanovená na FR UPa.
Zásady pro vypracování
V praktické části bakalářské práci studentka samostatně provádí komplexní restaurátorský zásah na vybraném úseku maleb. Vlastnímu restaurování bude předcházet restaurátorský průzkum maleb. Nedestruktivní část průzkumu představuje vizuální prohlídku v rozptýleném a bočním světle, fotodokumentaci stavu před restaurováním, identifikaci a charakteristiku pozdějších zásahů (IR reflektografie; prohlídka v UV části spektra) a zjištění aktuálního stavu koheze a adheze omítkových vrstev (perkusní metoda). V destruktivní části průzkumu bude proveden sondážní průzkum ve vrstvách povrchových nečistot, event. přemaleb a omítek a vyhodnocení stratigrafie. Dále budou odebrány vzorky barevných a omítkových souvrství pro laboratorní analýzy (mikroskopická stratigrafie, pigmenty, pojítko, event. granulometrie, identifikace případného mikrobiologického napadení). V této fázi práce studentka prokáže schopnost komparace poznatků získaných průzkumem in situ s výsledky zjištěnými v rámci prováděných laboratorních analýz. Součástí průzkumu bude grafická dokumentace zachycující průběh trhlin, identifikované dutiny, identifikaci a rozsah případných pozdějších zásahů v malbě (vysprávky, retuše, domalby, přemalby), místa odběru vzorků pro laboratorní analýzu. Na základě výsledků průzkumu studentka vypracuje návrh na restaurování malby, včetně předpokládaných technických a technologických postupů (technika a úměra event. snímání mladších barevných vrstev, čištění a zpevnění barevné vrstvy, event. strukturní zpevnění omítkových vrstev, hloubkové zpevnění, tmelení, retuš). Po schválení návrhu na restaurování vedoucím práce student přikročí k vlastnímu restaurování. Průběh práce bude konzultován s vedoucím práce, s oponentem a vlastníkem objektu. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení kompletní restaurátorské dokumentace, která bude odevzdána investorovi a na příslušné ú. o. p. NPÚ.
V teoretické části práce se bude studentka věnovat tvorbě malířů z rodu Vysekalů, kteří realizovali na konci 19. a počátku 20. století na Kutnohorsku a Kolínsku řadu prací jak v interiérech tak exteriérech. Vzhledem k tomu, že tvorba Vysekalů doposud nebyla soustavněji zpracovávána, bude studentka nucena pracovat nejen formou terénního výzkumu, ale především s pramennými archivními zdroji, případně s dostupnou základní literaturou. Studentka se v rámci terénního výzkumu soustředí především na realizovatelné zmapování děl malířů Vysekalů v obou regionech a tématiku jejich tvorby. Pokusí se získat dostupná biografická data jednotlivých malířů rodu Vysekalů a zaměří se i na tvarosloví konkrétních děl, která mohou být účelově značně rozdílná vzhledem k podmíněnému charakteru realizací ať již se jedná o samostatně koncipovaná díla, nebo opravy (?restaurování?) historických děl.
Bakalářská práce musí splňovat formální pravidla stanovená na FR UPa.
Seznam doporučené literatury
Doporučená základní literatura a prameny:
1. Mora, P., Mora, L., Philippot, P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II., Praha 2003.
3. Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Francastel, P.: Figura a místo, Odeon, Praha 1984.
5. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
6. Hošek J., Muk J.: Omítky historických staveb. Praha 1989.
7. Brandi C.: Teorie restaurování. Kutná Hora 2000.
8. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken. díl 2, Stuttgart 2002.
9. Vi?az, S., M.: Contemporary Theory of Conservation, Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford 2005.
10. Šimůnková, E., Bayerová,T.: Pigmenty. Praha 2009.
11. Tomanův slovník výtvarných umělců
12. Ottův slovník naučný 1888-1909 / Ottův slovník naučný nové doby (K. B. Mádl 1930 - 1934)
13. Zavadil, Antonín, J.: Kutnohorsko slovem i obrazem, díl II., část 1., sešity A,B,C. Druhé upravené vydání publikace z roku 1912 (první díl nebyl napsán)
14. Altová, B., Štroblová, H. (eds.): Kutná Hora. Dějiny českých měst, Lidové noviny, Praha 2000
Seznam doporučené literatury
Doporučená základní literatura a prameny:
1. Mora, P., Mora, L., Philippot, P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II., Praha 2003.
3. Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Francastel, P.: Figura a místo, Odeon, Praha 1984.
5. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
6. Hošek J., Muk J.: Omítky historických staveb. Praha 1989.
7. Brandi C.: Teorie restaurování. Kutná Hora 2000.
8. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken. díl 2, Stuttgart 2002.
9. Vi?az, S., M.: Contemporary Theory of Conservation, Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford 2005.
10. Šimůnková, E., Bayerová,T.: Pigmenty. Praha 2009.
11. Tomanův slovník výtvarných umělců
12. Ottův slovník naučný 1888-1909 / Ottův slovník naučný nové doby (K. B. Mádl 1930 - 1934)
13. Zavadil, Antonín, J.: Kutnohorsko slovem i obrazem, díl II., část 1., sešity A,B,C. Druhé upravené vydání publikace z roku 1912 (první díl nebyl napsán)
14. Altová, B., Štroblová, H. (eds.): Kutná Hora. Dějiny českých měst, Lidové noviny, Praha 2000