Bakalářská práce se zabývá neinvazivním průzkumem uměleckých děl
na papírových podložkách. Malby byly zkoumány pouhým okem, fotografovány ve viditelném, bočním razantním, UV světle a dokumentovány stereomikroskopem. Náplní práce byl průzkum akvarelových, kvašových, temperových, a olejových uměleckých děl. Podle historických receptů byly připraveny barvy, které byly naneseny na vybrané papíry s odlišnou gramáží a složením.
Anotace v angličtině
The bachelor work deals with a non-invasive exploration of artworks
on paper supports. Paintings were examined with the naked eye, photographed in visible, side vigorous, UV light, and documented by stereomicroscope. Scope of the work was exploration of watercolour, gouache, tempera, and oil artworks. According to historical recipes colours were prepared and they were applied on paper varying in grammage and composition.
non invasive, painting techniques, paint layer, paper supports, historical recepts, photographic documentation
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá neinvazivním průzkumem uměleckých děl
na papírových podložkách. Malby byly zkoumány pouhým okem, fotografovány ve viditelném, bočním razantním, UV světle a dokumentovány stereomikroskopem. Náplní práce byl průzkum akvarelových, kvašových, temperových, a olejových uměleckých děl. Podle historických receptů byly připraveny barvy, které byly naneseny na vybrané papíry s odlišnou gramáží a složením.
Anotace v angličtině
The bachelor work deals with a non-invasive exploration of artworks
on paper supports. Paintings were examined with the naked eye, photographed in visible, side vigorous, UV light, and documented by stereomicroscope. Scope of the work was exploration of watercolour, gouache, tempera, and oil artworks. According to historical recipes colours were prepared and they were applied on paper varying in grammage and composition.
non invasive, painting techniques, paint layer, paper supports, historical recepts, photographic documentation
Zásady pro vypracování
Studentka zpracuje jednotlivé techniky malby s důrazem na typické znaky, které je možno charakterizovat na základě neinvazivních metod průzkumu. Studentka se soustředí na základní techniky malby (akvarel, kvaš, tempera, olejomalba), které zdokumentuje a popíše. Studentka využije výhody různých pozorovacích metod neinvazivního průzkumu, zejména rozptýlené světlo, razantní boční osvětlení, UV světlo. Detaily malby budou zkoumány stereomikroskopem a dokumentovány 1:1 ale i v několikanásobném zvětšení. Tímto systémem bude vypracován přehledný atlas, kde bude možné malby porovnat na základě primárních atributů a rozdílných pozorovacích metod. Druhou částí bude soupis charakteristických poškození uměleckých děl na papírové podložce včetně fotodokumentace.
Rozsah:
soupis malířských technik používaných na papíře a popis jejich základních znaků (na základě neinvazivního průzkumu díla)
soupis charakteristických poškození uměleckých děl na papíru
fotodokumentace jednotlivých malířských technik
fotodokumentace typických poškození malby na papírové podložce
vytvoření atlasu maleb a poškození uměleckých děl
Zásady pro vypracování
Studentka zpracuje jednotlivé techniky malby s důrazem na typické znaky, které je možno charakterizovat na základě neinvazivních metod průzkumu. Studentka se soustředí na základní techniky malby (akvarel, kvaš, tempera, olejomalba), které zdokumentuje a popíše. Studentka využije výhody různých pozorovacích metod neinvazivního průzkumu, zejména rozptýlené světlo, razantní boční osvětlení, UV světlo. Detaily malby budou zkoumány stereomikroskopem a dokumentovány 1:1 ale i v několikanásobném zvětšení. Tímto systémem bude vypracován přehledný atlas, kde bude možné malby porovnat na základě primárních atributů a rozdílných pozorovacích metod. Druhou částí bude soupis charakteristických poškození uměleckých děl na papírové podložce včetně fotodokumentace.
Rozsah:
soupis malířských technik používaných na papíře a popis jejich základních znaků (na základě neinvazivního průzkumu díla)
soupis charakteristických poškození uměleckých děl na papíru
fotodokumentace jednotlivých malířských technik
fotodokumentace typických poškození malby na papírové podložce
vytvoření atlasu maleb a poškození uměleckých děl
Seznam doporučené literatury
Ďurovič, M., a kol., Restaurování a konzervování archiválií a knih, Paseka 2002.
Hégr, M., Technika Malířského umění. Umělecká beseda 1941.
Kelly, F., Art Restoration, Newton Abbot: David and Charles, 1971.
Kiplik, D.I., Technika Malby, 1952 Orbis Praha.
Knut, N., The restoration of paintings, Konemann 1999.
Kamps, H., J., Makrofotografie, Zoner Press 2008.
Kopecká,I., Nejedlý V., Průzkum Historických materiálů. Grada 2005.
Kubička, R., Zelinger, J., Výkladový slovník, Grada 2004.
Petr, F., O starých malbách a jejich restaurování 1. vyd. -- Praha : Stát. nakl. krásné lit.,hudby a umění, 1954.
Martínek, Antonín, Malířské techniky, nemoce a restaurování obrazů, umění reprodukční atd.: modelování ve škole a praxi / Antonín Martínek 1914.
Mayer R., The Artists Handbook of Materials and Techniques, New York1957.
Rambousek, J. Akvarel, Praha 1949.
Saitzyk S., L., Art hardware, New York 1987.
Slánský, B., Techniky Malby I, II, Paseka Litomyšl 2003.
Šimůnková, E., Karhan, J., Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, VŠCHT PRAHA 1993.
Šimůnková, E., Bayerová, T. Pigmenty. Praha, 1999.
Zelinger, J. a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Academia 1987.
Seznam doporučené literatury
Ďurovič, M., a kol., Restaurování a konzervování archiválií a knih, Paseka 2002.
Hégr, M., Technika Malířského umění. Umělecká beseda 1941.
Kelly, F., Art Restoration, Newton Abbot: David and Charles, 1971.
Kiplik, D.I., Technika Malby, 1952 Orbis Praha.
Knut, N., The restoration of paintings, Konemann 1999.
Kamps, H., J., Makrofotografie, Zoner Press 2008.
Kopecká,I., Nejedlý V., Průzkum Historických materiálů. Grada 2005.
Kubička, R., Zelinger, J., Výkladový slovník, Grada 2004.
Petr, F., O starých malbách a jejich restaurování 1. vyd. -- Praha : Stát. nakl. krásné lit.,hudby a umění, 1954.
Martínek, Antonín, Malířské techniky, nemoce a restaurování obrazů, umění reprodukční atd.: modelování ve škole a praxi / Antonín Martínek 1914.
Mayer R., The Artists Handbook of Materials and Techniques, New York1957.
Rambousek, J. Akvarel, Praha 1949.
Saitzyk S., L., Art hardware, New York 1987.
Slánský, B., Techniky Malby I, II, Paseka Litomyšl 2003.
Šimůnková, E., Karhan, J., Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, VŠCHT PRAHA 1993.
Šimůnková, E., Bayerová, T. Pigmenty. Praha, 1999.
Zelinger, J. a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Academia 1987.
Přílohy volně vložené
Vzorník papírových podložek pro modelové vzorky.
Úložná krabice s modelovými vzorky jednotlivých technik.
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka po prezentaci své práce odpovídala na otázky s dílčími nedostatky. S ohledem na hodnocení vedoucího i oponenta práce navrhuje komise hodnocení "velmi dobře".