Předmětem praktické části bakalářské práce je výzkum a restaurátorský zásah provedený na gotické nástěnné malbě z devadesátých let 14. století v kostele sv. Markéty v Loukově nedaleko města a hradu Lipnice nad Sázavou. Pozornost je v této práci věnována souhrnným informacím týkajících se realizovaným nástěnným malbám, včetně jejich ikonografického popisu, námětového rejstříku zobrazených scén a jejich analogií k soudobým dílům nástěnného malířství. Zvláštní zájem je pak také věnován restaurování sledovaných nástěnných maleb a jejich technice provedení.
Anotace v angličtině
The research subject of this thesis is the research and the restoration of the ghotic mural paintings on the triumphal arch with scene Fight of St. George with dragon from the ninethies of the 14th century inside the church of St. Margharet in Loukov near town and castle Lipnice nad Sázavou. The attention is paid to the summary information regarding realized mural paintings, including their iconography description, the topical range of the shown scenes and their analogy to the current mural paintings works. The particular interest is paid to the restoration of the followed mural paintings and the technique of their execution.
Klíčová slova
nástěnná malba, Loukov, kostel sv. Markéty, gotika, 14. století
Klíčová slova v angličtině
mural paintings, Loukov, church of. St. Margharet, ghotic, 14th century
Rozsah průvodní práce
97 s. (108 587)
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem praktické části bakalářské práce je výzkum a restaurátorský zásah provedený na gotické nástěnné malbě z devadesátých let 14. století v kostele sv. Markéty v Loukově nedaleko města a hradu Lipnice nad Sázavou. Pozornost je v této práci věnována souhrnným informacím týkajících se realizovaným nástěnným malbám, včetně jejich ikonografického popisu, námětového rejstříku zobrazených scén a jejich analogií k soudobým dílům nástěnného malířství. Zvláštní zájem je pak také věnován restaurování sledovaných nástěnných maleb a jejich technice provedení.
Anotace v angličtině
The research subject of this thesis is the research and the restoration of the ghotic mural paintings on the triumphal arch with scene Fight of St. George with dragon from the ninethies of the 14th century inside the church of St. Margharet in Loukov near town and castle Lipnice nad Sázavou. The attention is paid to the summary information regarding realized mural paintings, including their iconography description, the topical range of the shown scenes and their analogy to the current mural paintings works. The particular interest is paid to the restoration of the followed mural paintings and the technique of their execution.
Klíčová slova
nástěnná malba, Loukov, kostel sv. Markéty, gotika, 14. století
Klíčová slova v angličtině
mural paintings, Loukov, church of. St. Margharet, ghotic, 14th century
Zásady pro vypracování
Zásady pro zpracování praktické části bakalářské práce:
Obsah:
1.1-4 Údaje o památce
1.5. Stručná historie kostela sv.Markéty
1.6. Popis díla
1.7. Část určená k samostatnému restaurování (Michal Šelemba)
1.8. Restaurátorský průzkum - Vizuální a Chemicko-technologický
průzkum
1.9. Zkoušky čištění
1.9.1. Zkoušky snímání druhotných retuší a povrchových nečistot
2.1. Vyhodnocení restaurátorského průzkumu
2.2. Návrh na restaurování
2.3. Literatura a prameny
2.4. Obrazová příloha, grafická a textová příloha
3. RESTAURÁTORSKÁ DOKUMENTACE
3.1. Postup práce
3.1.1. Lokální prekonsolidace barevné vrstvy
3.1.2. Sejmutí retuší a povrchových nečistot
3.1.4. Sejmutí nevhodných tmelů a konsolidace odhalené omítkové vrstvy
3.1.5. Injektáž a tmelení
3.1.7. Retuš tmelů a defektů malby
3.2. Použité materiály
3.3. Doporučený režim památky
3.4. Obrazová a textová příloha
3.5.1. Chemicko-technologický průzkum
Název teoretické bakalářské práce:
Nástěnné malby Ignáce Oderlického ve městě Šumperku
Odborný garant teoretické části bakalářské práce:prof.PhDr.Ing.Jan Royt
Zásady pro zpracování:
Úvod
2. Přehled literatury
3. Vývoj nástěnného malířství v 1. a 2. polovině 18. století na Moravě a ve
Slezsku
4. Historické podmínky v 18. století ve městě Šumperk
5. Ignác Oderlický uničovský malíř
6. Doklady Oderlického nástěnného malířství v šumperském regionu
7.1. Děkanský kostel sv. Jana Křtitele. Popis a historie objektu
7.2. Nástěnné malby na klenbě presbyteria, ikonografický popis a analogie
v dalších sledovaných lokalitách
7.3. Určení autorství, datace a stylový rozbor díla
7.č. Restaurování nástěnné malby a její současný stav
8.1. Hřbitovní kostel sv. Barbory. Popis a historie objektu
8.2. Nástěnné malby
8.3. Ikonografie nástěnné malby a její ikonografické analogie v
dalších
sledovaných lokalitách
8.4. Stylový rozbor díla
8.5. Určení autorství a datace
8.6. Restaurování nástěnné malby a její současný stav
9.1. Kaple sv. Jana Nepomuckého při kostele Zvěstování Panny Marie. Popis a
historie objektu
9.2. Ikonografie nástěnné malby a její ikonografické analogie v
dalších
sledovaných lokalitách
9.3. Stylový rozbor díla, určení autorství a datace
9.4. Restaurování nástěnné malby a její současný stav
10. Závěr
11. Obrazová příloha
12. Seznam vyobrazení a Seznam použitých pramenů a literatury
Zásady pro vypracování
Zásady pro zpracování praktické části bakalářské práce:
Obsah:
1.1-4 Údaje o památce
1.5. Stručná historie kostela sv.Markéty
1.6. Popis díla
1.7. Část určená k samostatnému restaurování (Michal Šelemba)
1.8. Restaurátorský průzkum - Vizuální a Chemicko-technologický
průzkum
1.9. Zkoušky čištění
1.9.1. Zkoušky snímání druhotných retuší a povrchových nečistot
2.1. Vyhodnocení restaurátorského průzkumu
2.2. Návrh na restaurování
2.3. Literatura a prameny
2.4. Obrazová příloha, grafická a textová příloha
3. RESTAURÁTORSKÁ DOKUMENTACE
3.1. Postup práce
3.1.1. Lokální prekonsolidace barevné vrstvy
3.1.2. Sejmutí retuší a povrchových nečistot
3.1.4. Sejmutí nevhodných tmelů a konsolidace odhalené omítkové vrstvy
3.1.5. Injektáž a tmelení
3.1.7. Retuš tmelů a defektů malby
3.2. Použité materiály
3.3. Doporučený režim památky
3.4. Obrazová a textová příloha
3.5.1. Chemicko-technologický průzkum
Název teoretické bakalářské práce:
Nástěnné malby Ignáce Oderlického ve městě Šumperku
Odborný garant teoretické části bakalářské práce:prof.PhDr.Ing.Jan Royt
Zásady pro zpracování:
Úvod
2. Přehled literatury
3. Vývoj nástěnného malířství v 1. a 2. polovině 18. století na Moravě a ve
Slezsku
4. Historické podmínky v 18. století ve městě Šumperk
5. Ignác Oderlický uničovský malíř
6. Doklady Oderlického nástěnného malířství v šumperském regionu
7.1. Děkanský kostel sv. Jana Křtitele. Popis a historie objektu
7.2. Nástěnné malby na klenbě presbyteria, ikonografický popis a analogie
v dalších sledovaných lokalitách
7.3. Určení autorství, datace a stylový rozbor díla
7.č. Restaurování nástěnné malby a její současný stav
8.1. Hřbitovní kostel sv. Barbory. Popis a historie objektu
8.2. Nástěnné malby
8.3. Ikonografie nástěnné malby a její ikonografické analogie v
dalších
sledovaných lokalitách
8.4. Stylový rozbor díla
8.5. Určení autorství a datace
8.6. Restaurování nástěnné malby a její současný stav
9.1. Kaple sv. Jana Nepomuckého při kostele Zvěstování Panny Marie. Popis a
historie objektu
9.2. Ikonografie nástěnné malby a její ikonografické analogie v
dalších
sledovaných lokalitách
9.3. Stylový rozbor díla, určení autorství a datace
9.4. Restaurování nástěnné malby a její současný stav
10. Závěr
11. Obrazová příloha
12. Seznam vyobrazení a Seznam použitých pramenů a literatury
Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura k praktické části bakalářské práce:
FRUHAUF J. a kolektiv:Kostel sv. Martina v Dolním Městě. I. Etapa restaurování nástěnných maleb a historických omítkových vrstev v interiéru, průzkumy, analýzy. Brno 2006
HOŠEK J./MUK J.: Omítky historických staveb. Praha 1989
KRÁSA J.: Nástěnné malby v kostele sv. Markéty v Loukově.In: Umění 8. 1960
MORA P./MORA L/PHLILIPPOT P. Conversation of Wall Paintings. London 1984
SLÁNSKÝ B.Technika malby I. a II.Praha 2003
SOMMER J.: Tři gotické kostely pod hradem Lipnicí. Praha 1999
VANĚČEK I.: Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997
WAGNER V.: Oprava památek v roce 1942. In: Zprávy památkové péče 6.1942
WIRTH Z.a kol.(ed.), Loukov.In:Umělecké památky Čech. Praha 1957
ZELINGER J. a kolektiv:Chemie v práci konzervátora a restaurátora.Praha
1987
Doporučená literatura k teoretické části bakalářské práce:
BLAŽÍČEK J. Oldřich: Umění baroku v Čechách, Praha 1967
ČERVENÁ Jarmila: Piaristé a kostel sv. Jana Křtitele v Mikulově, in: Regiom 2008 ? Sborník regionálního muzea, Mikulov 2008
DĚDKOVÁ Libuše: Ignác a Jan Oderličtí a Jakub Zink. Barokní malíři v Uničově, in: Sborník památkové péče v Severomoravském kraji 5, Ostrava 1982, 109-130
FILIPOVÁ Milena: Výmalba kaple sv. Jana Nepomuckého v klášterním kostele v Šumperku, in: Vlastivědné muzeum v Šumperku, Šumperk 2006
FOLTÝN Dušan a kolektiv: Šumperk bývalý konvent dominikánů s kostelem Zvěstování P. Marii, in: Encyklopedie moravských a slezských klášterů, Praha 2005
HALL James: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991
KIRSCHBAUM E.: Lexikon der christlichen Ikonographie, 8 dílů, Rom-Freiburg-Basel-Wien, 1968-1976
KRSEK Ivo: Náčrt dějin moravského malířství 18. Století, in: Sborník prací filosofické fakulty brněnské univerzity, 1969, F13, 91
KRSEK Ivo: Malířství, in: Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha
1996
KUBIČKA Roman / ZELINGER Jiří: Výkladový slovník. Malířství, grafika a restaurátorství, Praha 2004
KUDĚLKA Zdeněk / KRSEK Ivo / STEHLÍK Miloš: Osobitost barokního umění na Moravě a ve Slezsku, in: Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996
NEUMANN Jaromír: Český barok, Praha 1974
PAUKRT Václav: Malíř Juda Tadeáš Supper a restaurování jeho nástěnných maleb (včetně nově objevených), in: Zprávy památkové péče 64/2004/1, Praha 2004,51-68
PREISS Pavel: Malířství pozdního baroka a rokoka v Čechách, in Dějiny českého výtvarného umění II/2, Praha 1998
PREISS Pavel: František Julius Lux. Západočeský rokokový malíř, Skriptorium 2000
PREISS Pavel: Václav Vavřinec Reiner. sv.Barbora jako patronka umírajících a příběh smrti loupeživého rytíře Chlévce, in:Česká barokní kresba,Praha 2006
ROLLOVÁ Anna: Dvě ikonografické poznámky ke freskám Jana Václava Spitzera, in: Barokní umění, Praha 1991
ROYT Jan: Slovník biblické ikonografie, Praha 2006
ŠELEMBA Michal: Technologie barokní nástěnné malby Ignáce Oderlitzkého na klenbě děkanského kostela sv. Jana Křtitele v Šumperku /1754/,Litomyšl2009
TOMAN P.: Nový slovník čs.Výtvarných umělců, díl II.,Praha 1950
VOLNÝ Gregor: Kirchliche Topographie von Mähren díl V, Brünn 1885-1863,204
Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura k praktické části bakalářské práce:
FRUHAUF J. a kolektiv:Kostel sv. Martina v Dolním Městě. I. Etapa restaurování nástěnných maleb a historických omítkových vrstev v interiéru, průzkumy, analýzy. Brno 2006
HOŠEK J./MUK J.: Omítky historických staveb. Praha 1989
KRÁSA J.: Nástěnné malby v kostele sv. Markéty v Loukově.In: Umění 8. 1960
MORA P./MORA L/PHLILIPPOT P. Conversation of Wall Paintings. London 1984
SLÁNSKÝ B.Technika malby I. a II.Praha 2003
SOMMER J.: Tři gotické kostely pod hradem Lipnicí. Praha 1999
VANĚČEK I.: Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997
WAGNER V.: Oprava památek v roce 1942. In: Zprávy památkové péče 6.1942
WIRTH Z.a kol.(ed.), Loukov.In:Umělecké památky Čech. Praha 1957
ZELINGER J. a kolektiv:Chemie v práci konzervátora a restaurátora.Praha
1987
Doporučená literatura k teoretické části bakalářské práce:
BLAŽÍČEK J. Oldřich: Umění baroku v Čechách, Praha 1967
ČERVENÁ Jarmila: Piaristé a kostel sv. Jana Křtitele v Mikulově, in: Regiom 2008 ? Sborník regionálního muzea, Mikulov 2008
DĚDKOVÁ Libuše: Ignác a Jan Oderličtí a Jakub Zink. Barokní malíři v Uničově, in: Sborník památkové péče v Severomoravském kraji 5, Ostrava 1982, 109-130
FILIPOVÁ Milena: Výmalba kaple sv. Jana Nepomuckého v klášterním kostele v Šumperku, in: Vlastivědné muzeum v Šumperku, Šumperk 2006
FOLTÝN Dušan a kolektiv: Šumperk bývalý konvent dominikánů s kostelem Zvěstování P. Marii, in: Encyklopedie moravských a slezských klášterů, Praha 2005
HALL James: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991
KIRSCHBAUM E.: Lexikon der christlichen Ikonographie, 8 dílů, Rom-Freiburg-Basel-Wien, 1968-1976
KRSEK Ivo: Náčrt dějin moravského malířství 18. Století, in: Sborník prací filosofické fakulty brněnské univerzity, 1969, F13, 91
KRSEK Ivo: Malířství, in: Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha
1996
KUBIČKA Roman / ZELINGER Jiří: Výkladový slovník. Malířství, grafika a restaurátorství, Praha 2004
KUDĚLKA Zdeněk / KRSEK Ivo / STEHLÍK Miloš: Osobitost barokního umění na Moravě a ve Slezsku, in: Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996
NEUMANN Jaromír: Český barok, Praha 1974
PAUKRT Václav: Malíř Juda Tadeáš Supper a restaurování jeho nástěnných maleb (včetně nově objevených), in: Zprávy památkové péče 64/2004/1, Praha 2004,51-68
PREISS Pavel: Malířství pozdního baroka a rokoka v Čechách, in Dějiny českého výtvarného umění II/2, Praha 1998
PREISS Pavel: František Julius Lux. Západočeský rokokový malíř, Skriptorium 2000
PREISS Pavel: Václav Vavřinec Reiner. sv.Barbora jako patronka umírajících a příběh smrti loupeživého rytíře Chlévce, in:Česká barokní kresba,Praha 2006
ROLLOVÁ Anna: Dvě ikonografické poznámky ke freskám Jana Václava Spitzera, in: Barokní umění, Praha 1991
ROYT Jan: Slovník biblické ikonografie, Praha 2006
ŠELEMBA Michal: Technologie barokní nástěnné malby Ignáce Oderlitzkého na klenbě děkanského kostela sv. Jana Křtitele v Šumperku /1754/,Litomyšl2009
TOMAN P.: Nový slovník čs.Výtvarných umělců, díl II.,Praha 1950
VOLNÝ Gregor: Kirchliche Topographie von Mähren díl V, Brünn 1885-1863,204
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval a obhájil svou práci, v rámci obhajoby zodpověděl všechny dotazy položené zkušební komisí. Vzhledem k hodnocení práce vedoucím a oponentem práce a k průběhu obhajoby se komise shodla na hodnocení "výborně".