Tato práce popisuje restaurátorský zásah provedený na koláži na papíru (či tzv. klášterní práci) Panna Maria Kutnohorská z poloviny 18. stol. ze sbírky Českého muzea stříbra v Kutné Hoře. Součástí práce je podrobný popis restaurátorských prací včetně dokumentace provedeného průzkumu. Teoretická část se věnuje typickým poškozením koláží vyplývajících z různorodosti jejich materiálového složení. Dále jsou zde zařazeny kapitoly věnující se problematice restaurování kovů a textilu v jejich kombinaci s papírovou podložkou.
Anotace v angličtině
This thesis describes the conservation of collage on paper (or the monastic work) Panna Maria Kutnohorská of the 18th cent. from the collection of the Czech Museum of Silver in Kutná Hora. The work is a detailed description of the restoration work, including documentation of the survey. The theoretical part deals with typical collages damage arising from the diversity of their composition. There are also included chapters devoted to the issue of restoration of metals and textiles in combination with a paper.
Klíčová slova
koláž, klášterní práce, Panna Maria, hedvábí, dracoun, mosaz
Tato práce popisuje restaurátorský zásah provedený na koláži na papíru (či tzv. klášterní práci) Panna Maria Kutnohorská z poloviny 18. stol. ze sbírky Českého muzea stříbra v Kutné Hoře. Součástí práce je podrobný popis restaurátorských prací včetně dokumentace provedeného průzkumu. Teoretická část se věnuje typickým poškozením koláží vyplývajících z různorodosti jejich materiálového složení. Dále jsou zde zařazeny kapitoly věnující se problematice restaurování kovů a textilu v jejich kombinaci s papírovou podložkou.
Anotace v angličtině
This thesis describes the conservation of collage on paper (or the monastic work) Panna Maria Kutnohorská of the 18th cent. from the collection of the Czech Museum of Silver in Kutná Hora. The work is a detailed description of the restoration work, including documentation of the survey. The theoretical part deals with typical collages damage arising from the diversity of their composition. There are also included chapters devoted to the issue of restoration of metals and textiles in combination with a paper.
Klíčová slova
koláž, klášterní práce, Panna Maria, hedvábí, dracoun, mosaz
Zásady pro zpracování
Studentka vypracuje soupis charakteristických poškození koláží s ohledem na papírové podložky. Vymezí rizika vyplývající z procesu restaurování koláží. Studentka se zaměří na techniky restaurování koláží vytvořených z kombinací materiálů (textil, papír, kov atd.) a zpracuje na toto téma literární rešerši.
Rozsah
Soupis charakteristických poškození koláže
Soupis rizik v procesu restaurování koláže s ohledem na její materiálové složení
Komplexní restaurátorský zásah na díle: Panna Maria Kutnohorská z Českého muzea stříbra v Kutné Hoře
Zásady pro vypracování
Zásady pro zpracování
Studentka vypracuje soupis charakteristických poškození koláží s ohledem na papírové podložky. Vymezí rizika vyplývající z procesu restaurování koláží. Studentka se zaměří na techniky restaurování koláží vytvořených z kombinací materiálů (textil, papír, kov atd.) a zpracuje na toto téma literární rešerši.
Rozsah
Soupis charakteristických poškození koláže
Soupis rizik v procesu restaurování koláže s ohledem na její materiálové složení
Komplexní restaurátorský zásah na díle: Panna Maria Kutnohorská z Českého muzea stříbra v Kutné Hoře
Seznam doporučené literatury
Berger, G., A., Testing Adhesives for the Consolidation of Painting, Studies in Conservation, Vol. 17, No. 4, (Nov., 1972), pp. 173-194.
Brandi, C., Teorie restaurování, Tichá Byzanc, Praha 2002.
Cennini, C., Kniha o umění středověku. Praha, 1946.
Ďurovič, M., a kol., Restaurování a konzervování archiválií a knih, Paseka 2002.
Hégr, M., Technika Malířského umění. Umělecká beseda 1941.
Kelly, F., Art Restoration, Newton Abbot: David and Charles, 1971.
Kiplik, D.I., Technika Malby, 1952 Orbis Praha.
Knut, N., The restoration of paintings, Konemann 1999.
Kolařík, L., Restaurování písemných památek a tvorba faksimilií, Praha: SNTL-Nakl.techn.literatury, 1991.
Kolektiv autorů, Modern works, modern problems? Tate galéry London 1994.
Kopecká,I., Nejedlý V., Průzkum Historických materiálů. Grada 2005.
Kubička, R., Zelinger, J., Výkladový slovník, Grada 2004.
Losos, L., Nové metody konservace musejních sbírek, Praha: Národní museum, 1959.
Nikitin, M., K., Chemie v konzervátorské a restaurátorské praxi, Brno: Masarykova univ., 2003.
Petr, F., O starých malbách a jejich restaurování 1. vyd. -- Praha : Stát. nakl. krásné lit.,hudby a umění, 1954.
Poulson, T., G., Retouching of Art on Paper, 2008.
Slánský, B., Techniky Malby I, II, Paseka Litomyšl 2003.
Šimůnková, E., Karhan, J., Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, VŠCHT PRAHA 1993.
Šimůnková, E., Bayerová, T. Pigmenty. Praha, 1999.
Zelinger, J. a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Academia 1987.
Seznam doporučené literatury
Berger, G., A., Testing Adhesives for the Consolidation of Painting, Studies in Conservation, Vol. 17, No. 4, (Nov., 1972), pp. 173-194.
Brandi, C., Teorie restaurování, Tichá Byzanc, Praha 2002.
Cennini, C., Kniha o umění středověku. Praha, 1946.
Ďurovič, M., a kol., Restaurování a konzervování archiválií a knih, Paseka 2002.
Hégr, M., Technika Malířského umění. Umělecká beseda 1941.
Kelly, F., Art Restoration, Newton Abbot: David and Charles, 1971.
Kiplik, D.I., Technika Malby, 1952 Orbis Praha.
Knut, N., The restoration of paintings, Konemann 1999.
Kolařík, L., Restaurování písemných památek a tvorba faksimilií, Praha: SNTL-Nakl.techn.literatury, 1991.
Kolektiv autorů, Modern works, modern problems? Tate galéry London 1994.
Kopecká,I., Nejedlý V., Průzkum Historických materiálů. Grada 2005.
Kubička, R., Zelinger, J., Výkladový slovník, Grada 2004.
Losos, L., Nové metody konservace musejních sbírek, Praha: Národní museum, 1959.
Nikitin, M., K., Chemie v konzervátorské a restaurátorské praxi, Brno: Masarykova univ., 2003.
Petr, F., O starých malbách a jejich restaurování 1. vyd. -- Praha : Stát. nakl. krásné lit.,hudby a umění, 1954.
Poulson, T., G., Retouching of Art on Paper, 2008.
Slánský, B., Techniky Malby I, II, Paseka Litomyšl 2003.
Šimůnková, E., Karhan, J., Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, VŠCHT PRAHA 1993.
Šimůnková, E., Bayerová, T. Pigmenty. Praha, 1999.
Zelinger, J. a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Academia 1987.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala a obhájila svou práci, v rámci obhajoby zodpověděla všechny dotazy položené zkušební komisí. Vzhledem k průběhu obhajoby a hodnocení práce vedoucím a oponentem se komise shodla na hodnocení "výborně mínus".