Vzdělávání hraje klíčovou roli při formování ekonomického růstu a konkurenceschopnosti, a protože střední vzdělávání rozvíjí vědomosti a dovednosti získané v základním vzdělávání a připravuje jedince na další studium nebo na kvalifikovaný výkon povolání, je jeho kvalita a přizpůsobování společenským a ekonomickým změnám velmi důležitá. Změny, které na pozadí všech států probíhají, musejí být reflektovány do systému školství, aby nedocházelo k absencím vědomostí a dovedností u mladých absolventů. Hlavní pozornost je v práci věnována kvantitativnímu a kvalitativnímu vývoji středního školství, který spolu s přítomným nepříznivým demografickým dopadem a aktuální pozicí technických oborů poukazuje na současný stav středního školství. Analýza je provedena na dvou úrovních, a to celorepublikové a krajské. Hlavním cílem práce je vytvořit ucelený pohled na oblast středního školství a prostřednictvím analýzy vývojových aspektů středního školství pak ověřit platnost hypotéz, které se vztahují jak k celkovému pohledu na střední školství, tak i k oborové struktuře se zaměřením na technické obory.
Anotace v angličtině
Education plays a key role in shaping economic growth and competitiveness. Considering that secondary education develops the knowledge and skills that are acquired in primary education and prepares individuals for further study or a qualified professional work, quality of education and adaptation of social and economic changes are very important. This background processes must be reflected in the education system to prevent absence of knowledge and skills of young graduates. The main attention in the work is paid to the quantitative and qualitative development of the secondary education which along with the present unfavorable demographic impact and the current position of technical fields points to the current state of secondary education. The analysis is performed on two levels - nationwide and regional. The main goal is to create a comprehensive view of secondary education and through analysis development aspects of secondary education validate hypotheses, relating to the overall perspective of the secondary school as well as branch structure with a focus on technical fields.
Klíčová slova
střední odborné vzdělávání, střední všeobecné vzdělávání, technické obory, lokalizační kvocient, regionální rozložení
Klíčová slova v angličtině
secondary vocational education, secondary general education, technical fields, location quotient, regional distribution
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Vzdělávání hraje klíčovou roli při formování ekonomického růstu a konkurenceschopnosti, a protože střední vzdělávání rozvíjí vědomosti a dovednosti získané v základním vzdělávání a připravuje jedince na další studium nebo na kvalifikovaný výkon povolání, je jeho kvalita a přizpůsobování společenským a ekonomickým změnám velmi důležitá. Změny, které na pozadí všech států probíhají, musejí být reflektovány do systému školství, aby nedocházelo k absencím vědomostí a dovedností u mladých absolventů. Hlavní pozornost je v práci věnována kvantitativnímu a kvalitativnímu vývoji středního školství, který spolu s přítomným nepříznivým demografickým dopadem a aktuální pozicí technických oborů poukazuje na současný stav středního školství. Analýza je provedena na dvou úrovních, a to celorepublikové a krajské. Hlavním cílem práce je vytvořit ucelený pohled na oblast středního školství a prostřednictvím analýzy vývojových aspektů středního školství pak ověřit platnost hypotéz, které se vztahují jak k celkovému pohledu na střední školství, tak i k oborové struktuře se zaměřením na technické obory.
Anotace v angličtině
Education plays a key role in shaping economic growth and competitiveness. Considering that secondary education develops the knowledge and skills that are acquired in primary education and prepares individuals for further study or a qualified professional work, quality of education and adaptation of social and economic changes are very important. This background processes must be reflected in the education system to prevent absence of knowledge and skills of young graduates. The main attention in the work is paid to the quantitative and qualitative development of the secondary education which along with the present unfavorable demographic impact and the current position of technical fields points to the current state of secondary education. The analysis is performed on two levels - nationwide and regional. The main goal is to create a comprehensive view of secondary education and through analysis development aspects of secondary education validate hypotheses, relating to the overall perspective of the secondary school as well as branch structure with a focus on technical fields.
Klíčová slova
střední odborné vzdělávání, střední všeobecné vzdělávání, technické obory, lokalizační kvocient, regionální rozložení
Klíčová slova v angličtině
secondary vocational education, secondary general education, technical fields, location quotient, regional distribution
Zásady pro vypracování
Práce zmapuje regionální školství (všeobecné a odborné střední školy) z hlediska počtu škol, počtu jejich studentů a alokovaných finančních prostředků. Posoudí disparity v jejich kvalitativním (oborovém) a kvantitativním regionálním rozložení a vyvodí z toho závěry pro řízení škol 2. cyklu v České republice.
Zásady:
- Rešerše odborné literatury a dalších pramenů.
- Stanovení cílů práce a hypotézy, volba metod.
- Lidský kapitál a vzdělávání.
- Analýza regionálního školství.
- Posouzení kvalitativního a kvantitativního regionálního rozložení škol druhého cyklu.
- Formulace závěrů.
Zásady pro vypracování
Práce zmapuje regionální školství (všeobecné a odborné střední školy) z hlediska počtu škol, počtu jejich studentů a alokovaných finančních prostředků. Posoudí disparity v jejich kvalitativním (oborovém) a kvantitativním regionálním rozložení a vyvodí z toho závěry pro řízení škol 2. cyklu v České republice.
Zásady:
- Rešerše odborné literatury a dalších pramenů.
- Stanovení cílů práce a hypotézy, volba metod.
- Lidský kapitál a vzdělávání.
- Analýza regionálního školství.
- Posouzení kvalitativního a kvantitativního regionálního rozložení škol druhého cyklu.
- Formulace závěrů.
Seznam doporučené literatury
COOK, Philip. Handbook of Regional Innovation and Growth. United Kingdom: MPG Books Group, 2011, 629 s. ISBN 978-1-84844-417-1.
CHECCHI, Daniele. The Economics of Education: Human Capital, Family Background and Inequality. United Kingdom: Cambridge University Press, 2008. ISBN 978-05-2106-646-4.
MAIER, Karel. Udržitelný rozvoj území. Praha: Grada Publishing, 2012, 253 s. ISBN 80-247-4198-9.
MAZOUCH, Petr. Lidský kapitál: měření, souvislosti, prognózy. Praha: C.H. Beck, 2011, 116 s. ISBN 978-80-7400-380-6.
STEJSKAL, Jan, KOVÁRNÍK, Jaroslav. Regionální politika a její nástroje. Praha: Portál, 2009, 212 s. ISBN 978-80-7367-588-2.
WOKOUN, René, MATES, Pavel. Management regionální politiky a reforma veřejné správy. Praha: Linde, 2006. 334 s. ISBN 80-7201-608-3.
Seznam doporučené literatury
COOK, Philip. Handbook of Regional Innovation and Growth. United Kingdom: MPG Books Group, 2011, 629 s. ISBN 978-1-84844-417-1.
CHECCHI, Daniele. The Economics of Education: Human Capital, Family Background and Inequality. United Kingdom: Cambridge University Press, 2008. ISBN 978-05-2106-646-4.
MAIER, Karel. Udržitelný rozvoj území. Praha: Grada Publishing, 2012, 253 s. ISBN 80-247-4198-9.
MAZOUCH, Petr. Lidský kapitál: měření, souvislosti, prognózy. Praha: C.H. Beck, 2011, 116 s. ISBN 978-80-7400-380-6.
STEJSKAL, Jan, KOVÁRNÍK, Jaroslav. Regionální politika a její nástroje. Praha: Portál, 2009, 212 s. ISBN 978-80-7367-588-2.
WOKOUN, René, MATES, Pavel. Management regionální politiky a reforma veřejné správy. Praha: Linde, 2006. 334 s. ISBN 80-7201-608-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentce byly položeny otázky vedoucí diplomové práce:
Pokud by "protáhla" autorka svůj pohled na regionální rozložení technicky zaměřených SŠ oborů na technicky zaměřené VŠ obory, reps. Technické VŠ, bylo by možno konstatovat podobnost či naopak rozdílnost v daném směru?
Z analýzy DP je patrný akcent kladený na technické obory. V čem spatřuje autorka oprávněnost této situace?
Oponent práce položil studentce tyto otázky:
Co je důvodem faktu, že k optimalizaci nebyla v Evropě dotlačena jen Česká republika?
Jaká doporučení by autorka poskytla decizní sféře, když se požadavky trhu práce neustále proměňují?
V rámci diskuse byla studentka tázána na pojetí práce z hlediska technických oborů. Dále byla tázána na konkrétní podobu interakce a finančních podpor mezi školami a zaměstnavateli. Další dotaz se vztahoval k vysvětlení pojetí studentčiny hypotézy.