Informace o kvalifikační práci Restaurování nástěnné malby v kostele sv. Václava v Nové Vsi u Kolína, výjev ?Ruky své otevřel chudému?. Retuš a její varianty jako finální krok restaurátorského zásahu.
- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název v angličtině
Hlavní téma
Restaurování nástěnné malby v kostele sv. Václava v Nové Vsi I. Retuš a její varianty.
Hlavní téma v angličtině
Restauration of wall painting in the church of St. Wenceslas in Nova Ves I. Retouch and its variants.
Název dle studenta
Restaurování nástěnné malby v kostele sv. Václava v Nové Vsi u Kolína, výjev ?Ruky své otevřel chudému?. Retuš a její varianty jako finální krok restaurátorského zásahu.
Bakalářská práce se skládá ze dvou částí. První se zabývá praktickým restaurováním nástěnné malby v kostele sv. Václava v Nové Vsi u Kolína. Obsahuje obecný popis památky a restaurátorskou dokumentaci s grafickou a obrazovou přílohou. Druhá část práce se zaměřuje na retuše a její varianty používané v restaurátorské praxi. Tato část nastiňuje historický vývoj prezentace opravených uměleckých děl, popisuje typy retuší a požadavky kladené na jejich správné použití. Do této části je zařazena ještě praktická ukázka vybraných typů retuší prezentovaná na zkušebních panelech a obrazová příloha příkladů retuší.
Anotace v angličtině
The thesis consists of two parts. The first remains functional restoration
of wall paintings in the church of saint Wenceslas in Nová Ves near Kolín. It contains a general description of monuments and restoring documentation with graphic and hooked illustrations. The second part focuses on retouching and its variants used in restoration practice. This section outlines the historical development of presentation of restored works of art, describes the types
of retouching and requirements impose for their proper use. This part is included yet practical demonstration of selected types of retouching presented on test panels and hooked illustration of examples of retouching.
Bakalářská práce se skládá ze dvou částí. První se zabývá praktickým restaurováním nástěnné malby v kostele sv. Václava v Nové Vsi u Kolína. Obsahuje obecný popis památky a restaurátorskou dokumentaci s grafickou a obrazovou přílohou. Druhá část práce se zaměřuje na retuše a její varianty používané v restaurátorské praxi. Tato část nastiňuje historický vývoj prezentace opravených uměleckých děl, popisuje typy retuší a požadavky kladené na jejich správné použití. Do této části je zařazena ještě praktická ukázka vybraných typů retuší prezentovaná na zkušebních panelech a obrazová příloha příkladů retuší.
Anotace v angličtině
The thesis consists of two parts. The first remains functional restoration
of wall paintings in the church of saint Wenceslas in Nová Ves near Kolín. It contains a general description of monuments and restoring documentation with graphic and hooked illustrations. The second part focuses on retouching and its variants used in restoration practice. This section outlines the historical development of presentation of restored works of art, describes the types
of retouching and requirements impose for their proper use. This part is included yet practical demonstration of selected types of retouching presented on test panels and hooked illustration of examples of retouching.
V praktické části bakalářské práci studentka samostatně provádí komplexní restaurátorský zásah na vybraném úseku maleb. Vlastnímu restaurování předchází restaurátorský průzkum maleb. Nedestruktivní část průzkumu představuje vizuální prohlídku v rozptýleném a bočním světle, fotodokumentaci stavu před restaurováním, identifikaci a charakteristiku pozdějších zásahů (IR reflektografie; prohlídka v UV části spektra) a zjištění aktuálního stavu koheze a adheze omítkových vrstev (perkusní metoda). V destruktivní části průzkumu bude proveden sondážní průzkum ve vrstvách povrchových nečistot, event. přemaleb a omítek a vyhodnocení stratigrafie. Dále budou odebrány vzorky barevných a omítkových souvrství pro laboratorní analýzy (mikroskopická stratigrafie, pigmenty, pojítko, event. granulometrie, identifikace případného mikrobiologického napadení). V této fázi práce studentka prokáže schopnost komparace poznatků získaných průzkumem in situ s výsledky zjištěnými v rámci prováděných laboratorních analýz. Součástí průzkumu bude grafická dokumentace zachycující průběh trhlin, identifikované dutiny, identifikaci a rozsah případných pozdějších zásahů v malbě (vysprávky, retuše, domalby, přemalby), místa odběru vzorků pro laboratorní analýzu. Na základě výsledků průzkumu studentka vypracuje návrh na restaurování malby, včetně předpokládaných technických a technologických postupů (technika a úměra event. snímání mladších barevných vrstev, čištění a zpevnění barevné vrstvy, event. strukturní zpevnění omítkových vrstev, hloubkové zpevnění, tmelení, retuš). Po schválení návrhu na restaurování vedoucím práce student přikročí k vlastnímu restaurování. Průběh práce bude konzultován s vedoucím práce, s oponentem a vlastníkem objektu. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení kompletní restaurátorské dokumentace, která bude odevzdána investorovi a na příslušné ú. o. p. NPÚ.
V teoretické části práce se bude studentka v teoretické i praktické rovině věnovat možným variantám retuší jako finálního kroku restaurátorského zásahu, který představuje podstatnou část esteticko-výtvarného účinu prezentace restaurovaného díla. Různé typy retuší budou aplikovány na zkušebních panelech, na kopiích stejného úseku Vysekalovy malby v kostele sv. Václava v Nové Vsi I, jejíž restaurování je praktickou součástí bakalářské práce. Kopie budou provedeny stejnou technikou jako malba otiginálu. V malbě kopií budou simulována charakteristická poškození, tzn. trhlina, hlubší lokální defekt, absence barevné vrstvy ve formě drobných chybějících částeček. Simulované defekty budou zasahovat charakteristické části malby, konkrétně inkarnát, drapérii, čistou barevnou plochu, malovaný dekor. Defekty budou vytmeleny a následně retušovány stejnou technikou jakou byly provedeny retuše restaurované malby. Typy retuší: 1) imitativní formou rekonstrukce chybějící malby, 2) imitativní formou tratteggia, 3) lokální formou pevného, plošně aplikovaného tónu světlejšího odstínu, 4) lokální formou volného, valérově rozehraného tónu světlejšího odstínu, 5) lokální formou opticky skládané tečkované retuše, 6) neutrální formou aquasporky. Jednotlivé typy retuší budou zevrubně charakterizovány z hlediska jejich účinnosti, variability možností využití, zohledněn bude i etický rozměr problematiky. Součástí práce bude i všeobecná charakteristika retuše jako pojmu. Práce bude průběžně fotograficky dokumentována.
Bakalářská práce musí splňovat formální pravidla stanovená na FR UPa.
Zásady pro vypracování
V praktické části bakalářské práci studentka samostatně provádí komplexní restaurátorský zásah na vybraném úseku maleb. Vlastnímu restaurování předchází restaurátorský průzkum maleb. Nedestruktivní část průzkumu představuje vizuální prohlídku v rozptýleném a bočním světle, fotodokumentaci stavu před restaurováním, identifikaci a charakteristiku pozdějších zásahů (IR reflektografie; prohlídka v UV části spektra) a zjištění aktuálního stavu koheze a adheze omítkových vrstev (perkusní metoda). V destruktivní části průzkumu bude proveden sondážní průzkum ve vrstvách povrchových nečistot, event. přemaleb a omítek a vyhodnocení stratigrafie. Dále budou odebrány vzorky barevných a omítkových souvrství pro laboratorní analýzy (mikroskopická stratigrafie, pigmenty, pojítko, event. granulometrie, identifikace případného mikrobiologického napadení). V této fázi práce studentka prokáže schopnost komparace poznatků získaných průzkumem in situ s výsledky zjištěnými v rámci prováděných laboratorních analýz. Součástí průzkumu bude grafická dokumentace zachycující průběh trhlin, identifikované dutiny, identifikaci a rozsah případných pozdějších zásahů v malbě (vysprávky, retuše, domalby, přemalby), místa odběru vzorků pro laboratorní analýzu. Na základě výsledků průzkumu studentka vypracuje návrh na restaurování malby, včetně předpokládaných technických a technologických postupů (technika a úměra event. snímání mladších barevných vrstev, čištění a zpevnění barevné vrstvy, event. strukturní zpevnění omítkových vrstev, hloubkové zpevnění, tmelení, retuš). Po schválení návrhu na restaurování vedoucím práce student přikročí k vlastnímu restaurování. Průběh práce bude konzultován s vedoucím práce, s oponentem a vlastníkem objektu. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení kompletní restaurátorské dokumentace, která bude odevzdána investorovi a na příslušné ú. o. p. NPÚ.
V teoretické části práce se bude studentka v teoretické i praktické rovině věnovat možným variantám retuší jako finálního kroku restaurátorského zásahu, který představuje podstatnou část esteticko-výtvarného účinu prezentace restaurovaného díla. Různé typy retuší budou aplikovány na zkušebních panelech, na kopiích stejného úseku Vysekalovy malby v kostele sv. Václava v Nové Vsi I, jejíž restaurování je praktickou součástí bakalářské práce. Kopie budou provedeny stejnou technikou jako malba otiginálu. V malbě kopií budou simulována charakteristická poškození, tzn. trhlina, hlubší lokální defekt, absence barevné vrstvy ve formě drobných chybějících částeček. Simulované defekty budou zasahovat charakteristické části malby, konkrétně inkarnát, drapérii, čistou barevnou plochu, malovaný dekor. Defekty budou vytmeleny a následně retušovány stejnou technikou jakou byly provedeny retuše restaurované malby. Typy retuší: 1) imitativní formou rekonstrukce chybějící malby, 2) imitativní formou tratteggia, 3) lokální formou pevného, plošně aplikovaného tónu světlejšího odstínu, 4) lokální formou volného, valérově rozehraného tónu světlejšího odstínu, 5) lokální formou opticky skládané tečkované retuše, 6) neutrální formou aquasporky. Jednotlivé typy retuší budou zevrubně charakterizovány z hlediska jejich účinnosti, variability možností využití, zohledněn bude i etický rozměr problematiky. Součástí práce bude i všeobecná charakteristika retuše jako pojmu. Práce bude průběžně fotograficky dokumentována.
Bakalářská práce musí splňovat formální pravidla stanovená na FR UPa.
Seznam doporučené literatury
1. Mora, P., Mora, L., Philippot, P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II., Praha 2003.
3. Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Francastel, P.: Figura a místo, Odeon, Praha 1984.
5. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
6. Hošek J., Muk J.: Omítky historických staveb. Praha 1989.
7. Brandi C.: Teorie restaurování. Kutná Hora 2000.
8. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken. díl 2, Stuttgart 2002.
9. Vi?az, S., M.: Contemporary Theory of Conservation, Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford 2005.
10. Šimůnková, E., Bayerová,T.: Pigmenty. Praha 2009.
11. Tomanův slovník výtvarných umělců
12. Ottův slovník naučný 1888-1909 / Ottův slovník naučný nové doby (K. B. Mádl 1930 - 1934)
13. Zavadil, Antonín, J.: Kutnohorsko slovem i obrazem, díl II., část 1., sešity A,B,C. Druhé upravené vydání publikace z roku 1912 (první díl nebyl napsán)
14. Altová, B., Štroblová, H. (eds.): Kutná Hora. Dějiny českých měst, Lidové noviny, Praha 2000
15. Nejedlý, Vratislav: České restaurování ve druhé polovině 20. a na počátku 21. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 68, 2008, č. 5, s. 365-375
16. Nejedlý, Vratislav: K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516
17. Dvořák, M.: Kastechismus památkové péče, NPÚ Praha 2004
18. Riegl, A.: Moderní památková péče, NPÚ Praha 2003
19. Wagner, V.: Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana, NPÚ Praha 2005
20. Mádl, K. B.: Okres Kolín, Soupis památek historických a uměleckých v království Českém, svazek 1, Praha, Česká akademie věd a umění, 1897
Seznam doporučené literatury
1. Mora, P., Mora, L., Philippot, P.: Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B.: Technika malby I a II., Praha 2003.
3. Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Francastel, P.: Figura a místo, Odeon, Praha 1984.
5. Zelinger J. a kolektiv: Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
6. Hošek J., Muk J.: Omítky historických staveb. Praha 1989.
7. Brandi C.: Teorie restaurování. Kutná Hora 2000.
8. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken. díl 2, Stuttgart 2002.
9. Vi?az, S., M.: Contemporary Theory of Conservation, Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford 2005.
10. Šimůnková, E., Bayerová,T.: Pigmenty. Praha 2009.
11. Tomanův slovník výtvarných umělců
12. Ottův slovník naučný 1888-1909 / Ottův slovník naučný nové doby (K. B. Mádl 1930 - 1934)
13. Zavadil, Antonín, J.: Kutnohorsko slovem i obrazem, díl II., část 1., sešity A,B,C. Druhé upravené vydání publikace z roku 1912 (první díl nebyl napsán)
14. Altová, B., Štroblová, H. (eds.): Kutná Hora. Dějiny českých měst, Lidové noviny, Praha 2000
15. Nejedlý, Vratislav: České restaurování ve druhé polovině 20. a na počátku 21. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 68, 2008, č. 5, s. 365-375
16. Nejedlý, Vratislav: K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, in: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516
17. Dvořák, M.: Kastechismus památkové péče, NPÚ Praha 2004
18. Riegl, A.: Moderní památková péče, NPÚ Praha 2003
19. Wagner, V.: Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana, NPÚ Praha 2005
20. Mádl, K. B.: Okres Kolín, Soupis památek historických a uměleckých v království Českém, svazek 1, Praha, Česká akademie věd a umění, 1897
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji práci v prezentaci přiměřeného rozsahu a odpověděla na všechny dotazy položené komisí.