Tato diplomová práce se zaměřuje na Marka Twainova Dobrodružství Toma Sawyera a jeho možná využití ve výuce anglického jazyka (ELT). Teoretická část zasazuje Dobrodružství Toma Sawyera do kontextu dětské literatury a představuje koncept programu extensivního čtení, skrz který je zjednodušená verze knihy prezentována žákům základní školy (žákům sedmého ročníku) v praktické části práce. V závěru práce je výstup akčního výzkumu analyzován a vyhodnocen.
Anotace v angličtině
This master thesis focuses on Mark Twain's The Adventures of Tom Sawyer and its possible uses in English language teaching (ELT). The theoretical part puts The Adventures of Tom Sawyer into the context of children's literature and introduces the concept of extensive reading programme through which a graded version of the book is presented to elementary school learners (seventh-graders) in the practical part. At the end of the thesis, the outcome of the action research is analysed and evaluated.
Klíčová slova
dětská literatura, Mark Twain, Dobrodružství Toma Sawyera, extensivní čtení, výuka anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
children's literature, Mark Twain, The Adventures of Tom Sawyer, extensive reading, English language teaching
Rozsah průvodní práce
89 s. (146 138 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na Marka Twainova Dobrodružství Toma Sawyera a jeho možná využití ve výuce anglického jazyka (ELT). Teoretická část zasazuje Dobrodružství Toma Sawyera do kontextu dětské literatury a představuje koncept programu extensivního čtení, skrz který je zjednodušená verze knihy prezentována žákům základní školy (žákům sedmého ročníku) v praktické části práce. V závěru práce je výstup akčního výzkumu analyzován a vyhodnocen.
Anotace v angličtině
This master thesis focuses on Mark Twain's The Adventures of Tom Sawyer and its possible uses in English language teaching (ELT). The theoretical part puts The Adventures of Tom Sawyer into the context of children's literature and introduces the concept of extensive reading programme through which a graded version of the book is presented to elementary school learners (seventh-graders) in the practical part. At the end of the thesis, the outcome of the action research is analysed and evaluated.
Klíčová slova
dětská literatura, Mark Twain, Dobrodružství Toma Sawyera, extensivní čtení, výuka anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
children's literature, Mark Twain, The Adventures of Tom Sawyer, extensive reading, English language teaching
Zásady pro vypracování
Román Dobrodružství Toma Sawyera patří ke klasickým dílům americké literatury pro děti. V původní podobě je však pro českého žáka příliš složitý, proto studentka navrhne způsoby, jak s tímto dílem seznámit malé čtenáře v hodinách anglického jazyka využitím tzv. "easy reader." V úvodu práce studentka stručně charakterizuje dětskou literaturu a zasadí zvolené dílo do jejího kontextu. Dále nastíní problematiku využití literatury v ELT pro rozvoj dovednosti čtení a zaměří se především na problematiku tzv. "extensive reading." V praktické části práce v rámci akčního výzkumu studentka navrhne vhodné aktivity využívající zvolené dílo a reflektující teoretická východiska zmíněná v první části práce. Tyto aktivity následně implementuje do výuky anglického jazyka a poté zhodnotí jejich efektivitu.
Zásady pro vypracování
Román Dobrodružství Toma Sawyera patří ke klasickým dílům americké literatury pro děti. V původní podobě je však pro českého žáka příliš složitý, proto studentka navrhne způsoby, jak s tímto dílem seznámit malé čtenáře v hodinách anglického jazyka využitím tzv. "easy reader." V úvodu práce studentka stručně charakterizuje dětskou literaturu a zasadí zvolené dílo do jejího kontextu. Dále nastíní problematiku využití literatury v ELT pro rozvoj dovednosti čtení a zaměří se především na problematiku tzv. "extensive reading." V praktické části práce v rámci akčního výzkumu studentka navrhne vhodné aktivity využívající zvolené dílo a reflektující teoretická východiska zmíněná v první části práce. Tyto aktivity následně implementuje do výuky anglického jazyka a poté zhodnotí jejich efektivitu.
Seznam doporučené literatury
COLLIE, Joanne. Literature in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978-0-521-31224-0. Available at university library.
FORD, Boris (ed.). American Literature. London: Penguin Books, 1988. pp. 791. ISBN 0140225668. Available at university library.
HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson Education, 2001. pp. 370. ISBN 0-582-40385-5. Available at university library.
HUNT, Peter. Children's Literature. Oxford: Blackwell, 2001. pp. 334. ISBN 0-631-21141-1. Available at university library.
LAZAR, Gillian. Literature and language teaching: A guide for teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press, 1993. pp. 268. ISBN 0-521-40651. Available at university library.
MURRAY, Gail Schmunk. American children's literature and the construction of childhood. New York: Twayne Publishers, 1998. ISBN 0-8057-4107-0. Available at university library.
NUTTALL, Christine. Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Oxford: Heinemann Publishers´, 1982. pp. 236. ISBN 0-435-28973-X. Available at university library.
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching. Oxford: Macmillan Publishers Ltd., 2005. ISBN 1-4050-1399-0. Available at university library. Available at university library.
TWAIN, Mark. The Adventures of Tom Sawyer. Retold by KAHL, Jacqueline. Edinburgh: Pearson Education Limited, 2000. pp. 35. ISBN 0 582 41923 9. Own book.
UR, Penny. A Course in Language Teaching: Trainee Book. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. pp. 142. ISBN 0-521-65624-9. Available at university library.
Seznam doporučené literatury
COLLIE, Joanne. Literature in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978-0-521-31224-0. Available at university library.
FORD, Boris (ed.). American Literature. London: Penguin Books, 1988. pp. 791. ISBN 0140225668. Available at university library.
HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson Education, 2001. pp. 370. ISBN 0-582-40385-5. Available at university library.
HUNT, Peter. Children's Literature. Oxford: Blackwell, 2001. pp. 334. ISBN 0-631-21141-1. Available at university library.
LAZAR, Gillian. Literature and language teaching: A guide for teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press, 1993. pp. 268. ISBN 0-521-40651. Available at university library.
MURRAY, Gail Schmunk. American children's literature and the construction of childhood. New York: Twayne Publishers, 1998. ISBN 0-8057-4107-0. Available at university library.
NUTTALL, Christine. Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Oxford: Heinemann Publishers´, 1982. pp. 236. ISBN 0-435-28973-X. Available at university library.
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching. Oxford: Macmillan Publishers Ltd., 2005. ISBN 1-4050-1399-0. Available at university library. Available at university library.
TWAIN, Mark. The Adventures of Tom Sawyer. Retold by KAHL, Jacqueline. Edinburgh: Pearson Education Limited, 2000. pp. 35. ISBN 0 582 41923 9. Own book.
UR, Penny. A Course in Language Teaching: Trainee Book. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. pp. 142. ISBN 0-521-65624-9. Available at university library.