Bakalářská práce zkoumá užití specifických lexikálních a sémantických prvků anglického jazyka užívaného v reklamních sloganech. Hlavním cílem této práce je zkoumat klíčové funkce sloganů z pohledu lingvistiky, konkrétněji lexikologie a sémantiky, které pomohou blíže porozumět psychologickým procesům odehrávajícím se v mysli potenciálního zákazníka, který je v daný moment přímo ovlivněn marketingovými triky užívanými v těchto sloganech. Práce je rozdělena na část teoretickou, jejímž hlavním cílem je vymezit klíčové pojmy z oblasti reklamy, a část praktickou, která zkoumá konkrétní aspekty sloganů a snaží se odhalit nejčastěji používané manipulativní a poutavé prostředky. Praktická část je v základě rozdělena do celkem sedmi nejdůležitějších kapitol, z nichž každá představuje hypotézu, která je přímo spojena se specifickým úkazem ve sloganech.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of specific lexical and semantic features of the English language used in advertising slogans. The work aims to examine the functioning of slogans from the viewpoint of linguistics, more specifically lexicology and semantics, which helps to understand the main psychological processes that go through the consumer's mind while being under influence of the marketing tricks used in slogans. The work is divided into the theoretical part, the purpose of which is to emphasize and investigate the central aspects of advertising as such, and the practical part, which examines the concrete features of slogans and tries to reveal the most frequent attention-drawing and manipulative techniques. The practical part is primarily divided into seven crucial chapters, each of which represents a specific hypothesis directly aimed at a concrete slogan feature.
Klíčová slova
jazyk reklamy, reklamní slogany, techniky manipulace, techniky upoutání pozornosti, sémantické prvky sloganů, lexikální prvky sloganů
Klíčová slova v angličtině
the language of advertising, advertising slogans, attention-drawing techniques, manipulative techniques, semantic features of slogans, lexical features of slogans
Rozsah průvodní práce
55
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce zkoumá užití specifických lexikálních a sémantických prvků anglického jazyka užívaného v reklamních sloganech. Hlavním cílem této práce je zkoumat klíčové funkce sloganů z pohledu lingvistiky, konkrétněji lexikologie a sémantiky, které pomohou blíže porozumět psychologickým procesům odehrávajícím se v mysli potenciálního zákazníka, který je v daný moment přímo ovlivněn marketingovými triky užívanými v těchto sloganech. Práce je rozdělena na část teoretickou, jejímž hlavním cílem je vymezit klíčové pojmy z oblasti reklamy, a část praktickou, která zkoumá konkrétní aspekty sloganů a snaží se odhalit nejčastěji používané manipulativní a poutavé prostředky. Praktická část je v základě rozdělena do celkem sedmi nejdůležitějších kapitol, z nichž každá představuje hypotézu, která je přímo spojena se specifickým úkazem ve sloganech.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of specific lexical and semantic features of the English language used in advertising slogans. The work aims to examine the functioning of slogans from the viewpoint of linguistics, more specifically lexicology and semantics, which helps to understand the main psychological processes that go through the consumer's mind while being under influence of the marketing tricks used in slogans. The work is divided into the theoretical part, the purpose of which is to emphasize and investigate the central aspects of advertising as such, and the practical part, which examines the concrete features of slogans and tries to reveal the most frequent attention-drawing and manipulative techniques. The practical part is primarily divided into seven crucial chapters, each of which represents a specific hypothesis directly aimed at a concrete slogan feature.
Klíčová slova
jazyk reklamy, reklamní slogany, techniky manipulace, techniky upoutání pozornosti, sémantické prvky sloganů, lexikální prvky sloganů
Klíčová slova v angličtině
the language of advertising, advertising slogans, attention-drawing techniques, manipulative techniques, semantic features of slogans, lexical features of slogans
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své bakalářské práci zaměří na specifické lexikální rysy anglického jazyka používaného v reklamních sloganech. Nejprve definuje a vymezí pojem reklamní slogan a na základě studia relevantní odborné literatury z oblasti lingvistiky bude charakterizovat klíčové lexikální prostředky těchto sloganů, zejména užití konkrétních druhů sloves a přídavných jmen, a popíše jejich funkce. Následně provede analýzu adekvátního množství reklamních sloganů s cílem objasnit užití popsaných jazykových prostředků s ohledem na komunikativní záměr autora a vliv na adresáty. Na závěr studentka zhodnotí specifické strategie, které jsou ve sloganech užívány, jejich možné interpretace a zdůvodní jejich efektivitu a relevanci s ohledem na sdělnou funkci jazyka.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své bakalářské práci zaměří na specifické lexikální rysy anglického jazyka používaného v reklamních sloganech. Nejprve definuje a vymezí pojem reklamní slogan a na základě studia relevantní odborné literatury z oblasti lingvistiky bude charakterizovat klíčové lexikální prostředky těchto sloganů, zejména užití konkrétních druhů sloves a přídavných jmen, a popíše jejich funkce. Následně provede analýzu adekvátního množství reklamních sloganů s cílem objasnit užití popsaných jazykových prostředků s ohledem na komunikativní záměr autora a vliv na adresáty. Na závěr studentka zhodnotí specifické strategie, které jsou ve sloganech užívány, jejich možné interpretace a zdůvodní jejich efektivitu a relevanci s ohledem na sdělnou funkci jazyka.
Seznam doporučené literatury
1) Biber, Douglas, Susan Conrad, and Geoffrey N. Leech. Longman student grammar of spoken and written English. Harlow, Essex: Longman, 2002.
2) Carter, Ronald, and Michael McCarthy. Cambridge grammar of English: a comprehensive guide: spoken and written English grammar and usage. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
3) Crystal, David, and Derek Davy. 1969. Investigating English style. Bloomington: Indiana University Press.
4) Dušková, Libuše. 1988. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Vyd. 1. ed. Praha: Academia.
5) Goddard, Angela. 1998. The language of advertising written texts. London: Routledge.
6) Leech, Geoffrey N.. 1966. English in advertising: a linguistic study of advertising in Great Britain. London: Longmans.
Seznam doporučené literatury
1) Biber, Douglas, Susan Conrad, and Geoffrey N. Leech. Longman student grammar of spoken and written English. Harlow, Essex: Longman, 2002.
2) Carter, Ronald, and Michael McCarthy. Cambridge grammar of English: a comprehensive guide: spoken and written English grammar and usage. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
3) Crystal, David, and Derek Davy. 1969. Investigating English style. Bloomington: Indiana University Press.
4) Dušková, Libuše. 1988. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Vyd. 1. ed. Praha: Academia.
5) Goddard, Angela. 1998. The language of advertising written texts. London: Routledge.
6) Leech, Geoffrey N.. 1966. English in advertising: a linguistic study of advertising in Great Britain. London: Longmans.