Cílem práce je analýza stávající právní úpravy odpovědnosti veřejné správy zejména z pohledu náhrady škody způsobené adresátovi správní činnosti nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem, analýza regresních nároků státu vůči úředním osobám a demonstrace konkrétní aplikace právních předpisů v praxi vybraného správního orgánu. V závěru bude práce obsahovat návrh případných kroků k zefektivnění právní úpravy do budoucna.
Anotace v angličtině
The aim is to analyze the existing law on liability of public administration, especially from the perspective of damage caused to the recipient of the administrative activity with unlawful decision or incorrect official procedure, analysis of subrogation against the State official persons and demonstration of concrete application of legislation in practice in chosen administrative authority. At the end the work will include a proposal with possible steps to streamline legislation in the future.
Public administration, liability, damage, incorrect official procedure, unlawful decisions, regression payment
Rozsah průvodní práce
50 s., 10 s. příl.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je analýza stávající právní úpravy odpovědnosti veřejné správy zejména z pohledu náhrady škody způsobené adresátovi správní činnosti nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem, analýza regresních nároků státu vůči úředním osobám a demonstrace konkrétní aplikace právních předpisů v praxi vybraného správního orgánu. V závěru bude práce obsahovat návrh případných kroků k zefektivnění právní úpravy do budoucna.
Anotace v angličtině
The aim is to analyze the existing law on liability of public administration, especially from the perspective of damage caused to the recipient of the administrative activity with unlawful decision or incorrect official procedure, analysis of subrogation against the State official persons and demonstration of concrete application of legislation in practice in chosen administrative authority. At the end the work will include a proposal with possible steps to streamline legislation in the future.
Public administration, liability, damage, incorrect official procedure, unlawful decisions, regression payment
Zásady pro vypracování
Cílem práce je rozebrat právní normy upravující odpovědnost za škodu ve veřejné správě, především zákon č. 82/1998 Sb. V závěru navrhnout kroky, které by mohly vést ke zefektivnění těchto právních úprav.
Osnova:
- Popis odpovědnosti za škodu státu a odpovědnosti za škodu územních celků v samostatné působnosti.
- Charakteristika podmínek vzniku odpovědnosti za škodu nezákonným rozhodnutím a nesprávným úředním postupem.
- Popis způsobu a rozsahu náhrady škody a nemajetkové újmy.
- Regresní nároky státu vůči úředním osobám.
- Analýza konkrétních případů z praxe.
- Návrh kroků, které by mohly vést ke zefektivnění právních úprav.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je rozebrat právní normy upravující odpovědnost za škodu ve veřejné správě, především zákon č. 82/1998 Sb. V závěru navrhnout kroky, které by mohly vést ke zefektivnění těchto právních úprav.
Osnova:
- Popis odpovědnosti za škodu státu a odpovědnosti za škodu územních celků v samostatné působnosti.
- Charakteristika podmínek vzniku odpovědnosti za škodu nezákonným rozhodnutím a nesprávným úředním postupem.
- Popis způsobu a rozsahu náhrady škody a nemajetkové újmy.
- Regresní nároky státu vůči úředním osobám.
- Analýza konkrétních případů z praxe.
- Návrh kroků, které by mohly vést ke zefektivnění právních úprav.
Seznam doporučené literatury
HENDRYCH, D. Správní právo: obecná část. 8. vyd. Praha: C.H. Beck, 2012, xxxiv, 792 s. Právnické učebnice (C.H. Beck). ISBN 978-807-1792-543.
KLÍMA, K. Odpovědnost veřejné moci. Praha: Metropolitan University Prague Press, 2013. ISBN 978-80-86855-94-3.
ONDRUŠ, R. Přehled judikatury: odpovědnost státu za nesprávný výkon veřejné moci. Praha: ASPI, 2004, 238 p. ISBN 978-807-3570-026.
TICHÝ, L.,HRÁDEK.J. Odpovědnost státu za legislativní újmu: Staatshaftung für legislatives Unrecht. Praha: Centrum právní komparatistiky Právnické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, 2012, 192 s. ISBN 978-80-87488-08-9.
VOJTEK, P. Odpovědnost za škodu při výkonu veřejné moci: komentář. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2007, xii, 276 s. Beckovy texty zákonů s komentářem. ISBN 978-807-1796-442.
Seznam doporučené literatury
HENDRYCH, D. Správní právo: obecná část. 8. vyd. Praha: C.H. Beck, 2012, xxxiv, 792 s. Právnické učebnice (C.H. Beck). ISBN 978-807-1792-543.
KLÍMA, K. Odpovědnost veřejné moci. Praha: Metropolitan University Prague Press, 2013. ISBN 978-80-86855-94-3.
ONDRUŠ, R. Přehled judikatury: odpovědnost státu za nesprávný výkon veřejné moci. Praha: ASPI, 2004, 238 p. ISBN 978-807-3570-026.
TICHÝ, L.,HRÁDEK.J. Odpovědnost státu za legislativní újmu: Staatshaftung für legislatives Unrecht. Praha: Centrum právní komparatistiky Právnické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, 2012, 192 s. ISBN 978-80-87488-08-9.
VOJTEK, P. Odpovědnost za škodu při výkonu veřejné moci: komentář. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2007, xii, 276 s. Beckovy texty zákonů s komentářem. ISBN 978-807-1796-442.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi se svou bakalářskou prací s názvem Odpovědnost za škodu ve veřejné správě. Cílem práce byla analýza právních norem upravujících odpovědnost za škodu ve veřejné správě, zejména zákona č. 82/1998 Sb. v závěru práce pak měly být navrženy kroky, které by mohly vést k zefektivnění stávající právní úpravy. Studentce byly komisí položeny následující otázky: a) Přestože zákon 82/1998 Sb., v platném znění, upravuje pouze možnost uplatnit regresní nárok vůči chybujícím úředníkům, u územních samosprávných celků se dovozuje povinnost částky vymáhat z ustanovení § 38 odst. 6 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, podle nějž je obec povinna včas uplatňovat právo na náhradu škody, a z ustanovení § 38 odst. 2 zákona o obcích, podle nějž je obec povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku (u krajů pak z obdobných ustanovení zákona o krajích). Lze podobnou povinnost dovodit pro organizační složky státu ze zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích? Kdo a jak by měl být sankcionován, v případě, že nárok není uplatněn? b) Vysvětlete, zda je možné se cestou zákona č. 82/1998 Sb., v platném znění, domáhat náhrady škody způsobené mocí zákonodárnou (např. takovou změnou zákona v důsledku níž by podnikatelský subjekt přišel o pravidelné dotace, se kterými kalkuloval při své počáteční investici, a ta se tudíž stala nerentabilní).