Bakalářská práce je zaměřena na tvorbu a využití individuálního studijního plánu pro výuku anglického jazyka u žáků s dyslexií.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou
upřesněny pojmy a definice týkající se specifických poruch učení a zejména dyslexie. Je zde zmíněna historie výzkumu dyslexie a také různé přístupy a metody využívané k překonávání potíží s dyslexií spojených. Dále tato část práce rozkrývá jednotlivé díly mozaiky, která by jako celek měla tvořit základ podpory pro dyslektického žáka.
V závěru teoretické části jsou zkoumány kurikulární dokumenty v souvislosti s tvorbou individuálního vzdělávacího plánu.
Druhá část bakalářské práce je zaměřena na možnosti práce s individuálním vzdělávacím plánem.
Cílem práce bylo zjistit, zda je podpora při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu dostatečná jak pro žáka, tak i pro učitele, a zda individuální vzdělávací plán plní funkci nástroje nebo pouze formálního dokumentu bez praktického využití.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the creation and use of the Individual Learning Plan for the teaching English to a learner with dyslexia.
The thesis is divided into two parts. Problems of
dyslexia, its definitions, history and research, approaches and methods to overcome it, are analysed in the theoretical part which ends with the
main focuse on the Curriculum and the documents belonging to it in the connection with the Individual Learning Plan.
The second part of the bachelor thesis is focused on the practical possibilities in use of the Individual Learning Plan in the real school environment. The aim is to ascertain if the backup given to both, the learner and the teacher is sufficient and what is the real function of the Individual Learning Plan in practice.
Klíčová slova
Individuální vzdělávací plán, dyslexie
Klíčová slova v angličtině
Individual Learning Plan, Dyslexia
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na tvorbu a využití individuálního studijního plánu pro výuku anglického jazyka u žáků s dyslexií.
Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou
upřesněny pojmy a definice týkající se specifických poruch učení a zejména dyslexie. Je zde zmíněna historie výzkumu dyslexie a také různé přístupy a metody využívané k překonávání potíží s dyslexií spojených. Dále tato část práce rozkrývá jednotlivé díly mozaiky, která by jako celek měla tvořit základ podpory pro dyslektického žáka.
V závěru teoretické části jsou zkoumány kurikulární dokumenty v souvislosti s tvorbou individuálního vzdělávacího plánu.
Druhá část bakalářské práce je zaměřena na možnosti práce s individuálním vzdělávacím plánem.
Cílem práce bylo zjistit, zda je podpora při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu dostatečná jak pro žáka, tak i pro učitele, a zda individuální vzdělávací plán plní funkci nástroje nebo pouze formálního dokumentu bez praktického využití.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the creation and use of the Individual Learning Plan for the teaching English to a learner with dyslexia.
The thesis is divided into two parts. Problems of
dyslexia, its definitions, history and research, approaches and methods to overcome it, are analysed in the theoretical part which ends with the
main focuse on the Curriculum and the documents belonging to it in the connection with the Individual Learning Plan.
The second part of the bachelor thesis is focused on the practical possibilities in use of the Individual Learning Plan in the real school environment. The aim is to ascertain if the backup given to both, the learner and the teacher is sufficient and what is the real function of the Individual Learning Plan in practice.
Klíčová slova
Individuální vzdělávací plán, dyslexie
Klíčová slova v angličtině
Individual Learning Plan, Dyslexia
Zásady pro vypracování
Studentka se bude v bakalářské práci zabývat problematikou tvorby a využití individuálního studijního plánu pro výuku anglického jazyka u žáků s dyslexií. V teoretické části nejprve definuje základní pojmy týkající se specifických poruch učení, zejména dyslexie. Dále bude diskutovat historii výzkumu dyslexie a také různé přístupy a metody využívané k překonávání potíží s dyslexií spojených. Následně představí jednotlivé díly mozaiky, která by jako celek měla tvořit základ podpory žáka s dyslexií. V závěru teoretické části budou zkoumány kurikulární dokumenty v souvislosti s tvorbou individuálního vzdělávacího plánu jako očekávaného nástroje podpory žáka.
Praktická část práce bude zaměřena na možnosti práce s individuálním vzdělávacím plánem. Cílem je zjistit, zda je podpora při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu dostatečná jak pro žáka, tak i pro učitele, a zda individuální vzdělávací plán plní funkci nástroje nebo pouze formálního dokumentu bez praktického využití.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude v bakalářské práci zabývat problematikou tvorby a využití individuálního studijního plánu pro výuku anglického jazyka u žáků s dyslexií. V teoretické části nejprve definuje základní pojmy týkající se specifických poruch učení, zejména dyslexie. Dále bude diskutovat historii výzkumu dyslexie a také různé přístupy a metody využívané k překonávání potíží s dyslexií spojených. Následně představí jednotlivé díly mozaiky, která by jako celek měla tvořit základ podpory žáka s dyslexií. V závěru teoretické části budou zkoumány kurikulární dokumenty v souvislosti s tvorbou individuálního vzdělávacího plánu jako očekávaného nástroje podpory žáka.
Praktická část práce bude zaměřena na možnosti práce s individuálním vzdělávacím plánem. Cílem je zjistit, zda je podpora při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu dostatečná jak pro žáka, tak i pro učitele, a zda individuální vzdělávací plán plní funkci nástroje nebo pouze formálního dokumentu bez praktického využití.
Seznam doporučené literatury
Bibliography:
Matějček Z. (1995). Dyslexie : specifické poruchy čtení H+H, ISBN 80-85787-27-X
Broomfield Hilary, Combey Margaret (1997). Overcoming Dyslexia, A Practical Handbook for the Classroom. Whurr Publishers Ltd, ISBN 1-86156-008-7
Ott Philomena (1997). How to Detect and Manage Dyslexia. Oxford: Heinemann, ISBN 0 435 104195
Joseph H. Beitchman, Nancy J. Cohen, M. Mary Konstantareas, Rosemary Tannock (1996). Language, Learning and Behavior Disorders, Developmental, Biological and Clinical Perspectives. Cambridge University Press 1996, ISBN 0-521-42729-6
Zelinková O. (2003, 2009). Poruchy učení- dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Portál, s.r.o., Praha, ISBN 978-80-7367-514-1
P.Hartl (1996). Psychologický slovník. J.Budka 3.vydání Praha
Čáp J., Mareš J. (2001-2007). Psychologie pro učitele Portál,s.r.o., Praha, ISBN 978-80-7367-273-7
Ingram D. (1989). First Language Acquisition, Method, Description and Explanation. Cambridge University Press, ISBN 0521 34109 4
Harmer, J. (2001). The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman, ISBN 0582403855
Vygotsky L.S. (1934) Piaget J.
Seznam doporučené literatury
Bibliography:
Matějček Z. (1995). Dyslexie : specifické poruchy čtení H+H, ISBN 80-85787-27-X
Broomfield Hilary, Combey Margaret (1997). Overcoming Dyslexia, A Practical Handbook for the Classroom. Whurr Publishers Ltd, ISBN 1-86156-008-7
Ott Philomena (1997). How to Detect and Manage Dyslexia. Oxford: Heinemann, ISBN 0 435 104195
Joseph H. Beitchman, Nancy J. Cohen, M. Mary Konstantareas, Rosemary Tannock (1996). Language, Learning and Behavior Disorders, Developmental, Biological and Clinical Perspectives. Cambridge University Press 1996, ISBN 0-521-42729-6
Zelinková O. (2003, 2009). Poruchy učení- dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Portál, s.r.o., Praha, ISBN 978-80-7367-514-1
P.Hartl (1996). Psychologický slovník. J.Budka 3.vydání Praha
Čáp J., Mareš J. (2001-2007). Psychologie pro učitele Portál,s.r.o., Praha, ISBN 978-80-7367-273-7
Ingram D. (1989). First Language Acquisition, Method, Description and Explanation. Cambridge University Press, ISBN 0521 34109 4
Harmer, J. (2001). The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman, ISBN 0582403855
Vygotsky L.S. (1934) Piaget J.