Práce se zabývá indickou reformní společností Bráhmosamádž od jejího vzniku do tzv. druhého rozkolu v roce 1878. Hlavní důraz je kladen na detailní rozbor myšlenek, které se týkají pojetí náboženství u jejích hlavních osobností, tedy Rámmohana Ráje, Debendranátha Thákura a Kešaba Čandry Séna. Tyto osobnosti měli přímý vliv na formování a směřování této společnosti. Cílem práce je ukázat, pomocí důkladné analýzy pramenných textů a následné komparace, na míru (ne)přijetí západních konceptů právě těmito osobnostmi. Jedná se o koncepty týkající se náboženství (Bůh, svatá písma atd.). Výsledkem analýzy bude prokázání skutečnosti, že ačkoliv byli vůdci Bráhmosamádže implicitně i explicitně ovlivněni křesťanským přístupem k náboženství, celá jimi diskutovaná problematika byla uchopena specifickým způsobem, který je charakteristický pro indické tradice. Ukazuje na názorovou deformaci křesťanské nauky tak, jak je pojímána na Západě. Z výzkumu je patrné, že uvedené osobnosti nepochopili základní dogmata a principy křesťanství, ale transformovali a uchopili je dle svého pojetí indických tradic. Z komplexního pohledu se potvrzuje hypotéza o rozdílném způsobu náboženského myšlení u západních a indických obyvatel.
Anotace v angličtině
This work deals with indian reform organisation called Brahmo Somaj from its rise till the socalled second major schism in year 1878. The main emphasis lies in detail analysis of ideas, which relates to the notion of religion in case of four main personalities, Rammohun Roy, Devendranath Tagore and Keshub Chandra Sen. These people had direct influence to formation and evolution of this society. The main aim of this work is to show (with help of profound analysis of prime sources and following comparison) our thesis. The thesis contains of premise of (not)acceptation of western concepts linked with religon. The analysis result is proving the fact, that althought were Brahmos implicitely or explicitely affected by christian notion of religion, discussed issues were taken up in very specific mode. This mode shows deformation of Christian doctrine in sense common in the West. From this research is evident that Brahmos didn´t understand basic doctrines and principles of Christianity, but transformed them and understand them according their notion and understanding of indian traditions. From the general point of view will be verified hypothesis about different way of thinking in case of western and indian nations.
Brahmo Somaj, brahmoism, indian theism, indian reform movements, unitarian faith
Rozsah průvodní práce
95 s. (213 586)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá indickou reformní společností Bráhmosamádž od jejího vzniku do tzv. druhého rozkolu v roce 1878. Hlavní důraz je kladen na detailní rozbor myšlenek, které se týkají pojetí náboženství u jejích hlavních osobností, tedy Rámmohana Ráje, Debendranátha Thákura a Kešaba Čandry Séna. Tyto osobnosti měli přímý vliv na formování a směřování této společnosti. Cílem práce je ukázat, pomocí důkladné analýzy pramenných textů a následné komparace, na míru (ne)přijetí západních konceptů právě těmito osobnostmi. Jedná se o koncepty týkající se náboženství (Bůh, svatá písma atd.). Výsledkem analýzy bude prokázání skutečnosti, že ačkoliv byli vůdci Bráhmosamádže implicitně i explicitně ovlivněni křesťanským přístupem k náboženství, celá jimi diskutovaná problematika byla uchopena specifickým způsobem, který je charakteristický pro indické tradice. Ukazuje na názorovou deformaci křesťanské nauky tak, jak je pojímána na Západě. Z výzkumu je patrné, že uvedené osobnosti nepochopili základní dogmata a principy křesťanství, ale transformovali a uchopili je dle svého pojetí indických tradic. Z komplexního pohledu se potvrzuje hypotéza o rozdílném způsobu náboženského myšlení u západních a indických obyvatel.
Anotace v angličtině
This work deals with indian reform organisation called Brahmo Somaj from its rise till the socalled second major schism in year 1878. The main emphasis lies in detail analysis of ideas, which relates to the notion of religion in case of four main personalities, Rammohun Roy, Devendranath Tagore and Keshub Chandra Sen. These people had direct influence to formation and evolution of this society. The main aim of this work is to show (with help of profound analysis of prime sources and following comparison) our thesis. The thesis contains of premise of (not)acceptation of western concepts linked with religon. The analysis result is proving the fact, that althought were Brahmos implicitely or explicitely affected by christian notion of religion, discussed issues were taken up in very specific mode. This mode shows deformation of Christian doctrine in sense common in the West. From this research is evident that Brahmos didn´t understand basic doctrines and principles of Christianity, but transformed them and understand them according their notion and understanding of indian traditions. From the general point of view will be verified hypothesis about different way of thinking in case of western and indian nations.
Brahmo Somaj, brahmoism, indian theism, indian reform movements, unitarian faith
Zásady pro vypracování
1. Cílem práce bude analyzovat vliv západního konceptu náboženství na formování významné indické organizace od jejího založení až do konce devatenáctého století. V jádru analýz bude pochopení samotné kategorie náboženství indickými reformátory z Bráhmosamádže. Jak dokázali kategorii z odlišné kultury kolonizátorů porozumět? Jakým způsobem ovlivnila recepce západního náboženského myšlení důležité momenty vzniku, formování a rozpadu organizace? Potvrzuje se slibná hypotéza o vzájemné deformaci sebepochopení aktérů v dialogu Evropy a Indie?
2. K práci autorka provede důkladnou rešerši, včetně článků z odborných periodik či publikovaných příspěvků z konferencí. Bude nutné zpracovat především zdroje v angličtině. V případě překladů z pera Rámmóhana Ráje, Débendranátha Thákura a dalších myslitelů Bráhmosamádže bude také třeba přihlédnout k sanskrtským originálům.
3. Postup při zpracování tématu: teoretické a historické vymezení analýzy v úvodu, zhodnocení zakladatelské fáze organizace v první kapitole, dále analýza recepce náboženských představ a myšlení v dalších generacích Bráhmosamádže, především u Débandranátha Thákura a osobností spojených s rozpadem organizace na frakce. Důležitou součástí argumentace bude analýza úlohy unitářů ve všech sledovaných fázích vzniku a vývoje organizace.
Zásady pro vypracování
1. Cílem práce bude analyzovat vliv západního konceptu náboženství na formování významné indické organizace od jejího založení až do konce devatenáctého století. V jádru analýz bude pochopení samotné kategorie náboženství indickými reformátory z Bráhmosamádže. Jak dokázali kategorii z odlišné kultury kolonizátorů porozumět? Jakým způsobem ovlivnila recepce západního náboženského myšlení důležité momenty vzniku, formování a rozpadu organizace? Potvrzuje se slibná hypotéza o vzájemné deformaci sebepochopení aktérů v dialogu Evropy a Indie?
2. K práci autorka provede důkladnou rešerši, včetně článků z odborných periodik či publikovaných příspěvků z konferencí. Bude nutné zpracovat především zdroje v angličtině. V případě překladů z pera Rámmóhana Ráje, Débendranátha Thákura a dalších myslitelů Bráhmosamádže bude také třeba přihlédnout k sanskrtským originálům.
3. Postup při zpracování tématu: teoretické a historické vymezení analýzy v úvodu, zhodnocení zakladatelské fáze organizace v první kapitole, dále analýza recepce náboženských představ a myšlení v dalších generacích Bráhmosamádže, především u Débandranátha Thákura a osobností spojených s rozpadem organizace na frakce. Důležitou součástí argumentace bude analýza úlohy unitářů ve všech sledovaných fázích vzniku a vývoje organizace.
Seznam doporučené literatury
FÁREK, Martin: ?Did Rammohan Ray understand Western religion??, NOMOS. Czasopismo Religioznawcze, No. 77 (2012), s. 64-86
KOPF, David: British Orientalism and the Bengal Renaissance. The Dynamics of Indian Modernization 1773 ? 1835, 1st ed., Calcutta, K. L. Mukhopadhyay 1969, ix, 324 p.
KOPF, David: The Brahmo Samaj and the Shaping of the Modern Indian Mind, 1st ed., Princeton University Press, Princeton 1979.
THOMAS, M. M.: The Acknowledged Christ of the Indian Renaissance, SCM Press, London 1969, xii, 340 p.
ZASTOUPIL, Lynn: ?Defining Christians, Making Britons: Rammohun Roy and the Unitarians? Victorian Studies Vol. 44., No. 2 (Winter 2002), pp. 215-243.
Seznam doporučené literatury
FÁREK, Martin: ?Did Rammohan Ray understand Western religion??, NOMOS. Czasopismo Religioznawcze, No. 77 (2012), s. 64-86
KOPF, David: British Orientalism and the Bengal Renaissance. The Dynamics of Indian Modernization 1773 ? 1835, 1st ed., Calcutta, K. L. Mukhopadhyay 1969, ix, 324 p.
KOPF, David: The Brahmo Samaj and the Shaping of the Modern Indian Mind, 1st ed., Princeton University Press, Princeton 1979.
THOMAS, M. M.: The Acknowledged Christ of the Indian Renaissance, SCM Press, London 1969, xii, 340 p.
ZASTOUPIL, Lynn: ?Defining Christians, Making Britons: Rammohun Roy and the Unitarians? Victorian Studies Vol. 44., No. 2 (Winter 2002), pp. 215-243.