Bakalářská práce se zabývá utvářením identity vietnamských adolescentů vyrůstajících a žijících na území České republiky. Zjišťuje, jak se identita mladých Vietnamců během jejich života měnila a s jakou identitou se ztotožňují dnes a jaké faktory mají na tento proces vliv. Dále se také zaměřuje na sociální, kulturní, ekonomické i politické vazby transnacionální povahy, které byly či jsou udržovány s původní zemí, a zároveň na způsoby integrace v zemi v níž právě žije.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is concerned with creating an identity of Vietnamese adolescents who have grown up and continue to live in the Czech Republic. It will explore how the identity of the Vietnamese youth changed and evolved throughout their lives, what identity they associated themselves with nowadays, as well as what are the factors affecting this process. Moreover, this thesis will focus on the social, cultural, economic and political views of a transnational person, which were adopted from the country of origin and might still be practiced, as well as the methods of integration and assimilation to the country where they currently reside.
Bakalářská práce se zabývá utvářením identity vietnamských adolescentů vyrůstajících a žijících na území České republiky. Zjišťuje, jak se identita mladých Vietnamců během jejich života měnila a s jakou identitou se ztotožňují dnes a jaké faktory mají na tento proces vliv. Dále se také zaměřuje na sociální, kulturní, ekonomické i politické vazby transnacionální povahy, které byly či jsou udržovány s původní zemí, a zároveň na způsoby integrace v zemi v níž právě žije.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is concerned with creating an identity of Vietnamese adolescents who have grown up and continue to live in the Czech Republic. It will explore how the identity of the Vietnamese youth changed and evolved throughout their lives, what identity they associated themselves with nowadays, as well as what are the factors affecting this process. Moreover, this thesis will focus on the social, cultural, economic and political views of a transnational person, which were adopted from the country of origin and might still be practiced, as well as the methods of integration and assimilation to the country where they currently reside.
Tématem bakalářské práce bude výzkum utváření identity vietnamských adolescentů vyrůstajících a žijících na území České republiky. Na rozdíl od komunitaristických přístupů předpokládajících jednotu se zaměří na způsoby integrace, na sociální, kulturní, ekonomické i politické vazby transnacionální povahy, které byly či jsou udržovány s původní zemí, a zároveň na způsoby integrace v zemi v níž právě žije. Studentka se zaměří na vliv transnacionalismu, na vazby mezi generacemi a na možnou mezigenerační změnu, tj. zda se transnacionalismus projevuje u dnešních mladých Vietnamců, co všechno má na vliv reprodukci těchto vazeb a jak ovlivňují utváření sociální identity. Pro teoretické uchopení vazeb a praktické integrace použije teorii silných a slabých vazeb (Granovetter). Dále provede 7 - 10 polostrukturovaných rozhovorů s informanty a zúčastněné pozorováním. Zhodnotí také význam osobní zkušenosti a vlastní situovanost vzhledem k pojednávanému tématu.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce bude výzkum utváření identity vietnamských adolescentů vyrůstajících a žijících na území České republiky. Na rozdíl od komunitaristických přístupů předpokládajících jednotu se zaměří na způsoby integrace, na sociální, kulturní, ekonomické i politické vazby transnacionální povahy, které byly či jsou udržovány s původní zemí, a zároveň na způsoby integrace v zemi v níž právě žije. Studentka se zaměří na vliv transnacionalismu, na vazby mezi generacemi a na možnou mezigenerační změnu, tj. zda se transnacionalismus projevuje u dnešních mladých Vietnamců, co všechno má na vliv reprodukci těchto vazeb a jak ovlivňují utváření sociální identity. Pro teoretické uchopení vazeb a praktické integrace použije teorii silných a slabých vazeb (Granovetter). Dále provede 7 - 10 polostrukturovaných rozhovorů s informanty a zúčastněné pozorováním. Zhodnotí také význam osobní zkušenosti a vlastní situovanost vzhledem k pojednávanému tématu.
Seznam doporučené literatury
BITTNEROVÁ, Dana. MORAVCOVÁ, Mirjam. Kdo jsem a kam patřím? Identita národnostních menšin a etnických komunit na území České republiky. Praha: Sofis , 2005. ISBN-10: 80-902785-8-2
ČERNÍK, Jan. S vietnamskými dětmi na českých školách. Jinočany: H & H. ISBN 80-7319-055-9.
ERIKSEN, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-465-6.
GRANOVETTER, Mark. 1983. ?The Strength of Weak Ties: A Network Theory Revisited.? Sociological Theory 1 (1): 201?233.
JENKINS, Richard. Social identity. Vyd. 3. New York: Routledge, 2008.ISBN 0-203-92741-9.
MARTÍNKOVÁ, Šárka. Vietnamská komunita v Praze. Vyd. 1. Praha: Muzeum hlavního města Prahy, 2010. ISBN 978-80-85394-72-6.
MORGENSTERNOVÁ, Monika. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-678-3.
RYŠAVÝ, Martin. Banánové děti. 2009. 60 min
RYŠAVÝ, Martin. Kdo mě naučí půl znaku. 2006. 91 min
RYŠAVÝ, Martin. Země snů. 2009. 57 min
SZALÓ, Csaba. Transnacionální migrace: Proměny identit, hranic a vědění o nich. Brno: CDK, 2007. ISBN 978-80-7325-136-9.
VÍDENSKÁ, Lenka. Prezentace vývoje a utváření identity vietnamskými dívkami vyrůstající v České republice. Brno: Bakalářská práce MUNI. 2010.
VOTAVOVÁ, Kateřina. Identita vietnamských adolescentů v Pardubicích. Pardubice: Diplomová práce UPCE. 2012.
Seznam doporučené literatury
BITTNEROVÁ, Dana. MORAVCOVÁ, Mirjam. Kdo jsem a kam patřím? Identita národnostních menšin a etnických komunit na území České republiky. Praha: Sofis , 2005. ISBN-10: 80-902785-8-2
ČERNÍK, Jan. S vietnamskými dětmi na českých školách. Jinočany: H & H. ISBN 80-7319-055-9.
ERIKSEN, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-465-6.
GRANOVETTER, Mark. 1983. ?The Strength of Weak Ties: A Network Theory Revisited.? Sociological Theory 1 (1): 201?233.
JENKINS, Richard. Social identity. Vyd. 3. New York: Routledge, 2008.ISBN 0-203-92741-9.
MARTÍNKOVÁ, Šárka. Vietnamská komunita v Praze. Vyd. 1. Praha: Muzeum hlavního města Prahy, 2010. ISBN 978-80-85394-72-6.
MORGENSTERNOVÁ, Monika. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-678-3.
RYŠAVÝ, Martin. Banánové děti. 2009. 60 min
RYŠAVÝ, Martin. Kdo mě naučí půl znaku. 2006. 91 min
RYŠAVÝ, Martin. Země snů. 2009. 57 min
SZALÓ, Csaba. Transnacionální migrace: Proměny identit, hranic a vědění o nich. Brno: CDK, 2007. ISBN 978-80-7325-136-9.
VÍDENSKÁ, Lenka. Prezentace vývoje a utváření identity vietnamskými dívkami vyrůstající v České republice. Brno: Bakalářská práce MUNI. 2010.
VOTAVOVÁ, Kateřina. Identita vietnamských adolescentů v Pardubicích. Pardubice: Diplomová práce UPCE. 2012.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka reagovala na výtky vedoucího práce - transnacionalismus by potřeboval delší zkoumání, jeho rysy se v terénu tolik neobjevovaly