Diplomová práce pojednává o poutní cestě do Santiaga de Compostela a zaměřuje se na konkrétní zkušenosti poutníků, kteří tuto několikaset kilometrovou pěší cestu absolvují. Prostřednictvím etnografického výzkumu zaznamenává průběh cesty a vše, co je s ní spojeno. Důraz klade na vzájemnou dynamiku tělesné a sociální stránky cesty a na etnograficky ukotvenou (sebe)reflexi této dynamiky. Teoretickým východiskem jsou teze V. a E. Turnerových, které vnímají poutníky a poutnictví z antropologického hlediska jako dočasnou sociální skupinu, která sdílí liminální prvky - communitas. Toto východisko není přijímáno nekriticky. Naopak je v textu konfrontováno s konceptem contestation, který poutnictví zkoumá jako to, co je konstruováno různými diskursy soupeřícími v časoprostoru. Cílem práce je prozkoumat povahu pouti jako ne primárně náboženského jevu a odpovědět na otázku jejích (trans)formativních účinků na ty, kdo ji absolvují. Ambicí práce je také přispět k diskusi, nakolik je ještě dnes nosné nahlížet na pouť jako na iniciační rituál, zejména bereme-li v úvahu různé motivy, se kterými poutníci přicházejí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a pilgrimage to Santiago de Compostela and focuses on particular experiences of pilgrims who undertake this long, arduous journey. The journey and everything what is related with it is noted through ethnographic research. It emphasizes mutual dynamics of carnal and social aspects and ethnographically embedded (self)reflection of these dynamics. The main concept is based on Turners´ proposition which sees pilgrims and pilgrimage from anthropological perspective as temporal social unit that shares liminal elements - communitas. The proposition is not accepted uncritically. Contrariwise, it is confronted with the concept of contestation in the text. It studies pilgrimage as constructed by various discourses contesting in space-time. The aim of the thesis is to look into character of the journey as not primarily religious phenomena, if there are (trans)formative effects on those who undertakes the journey. Ambition of the thesis is to contribute to the discussion to what extent the journey can be seen as rite of passage, especially while we take into account motivations pilgrims come with.
Klíčová slova
poutnictví, communitas, contestation, Santiago de Compostela, sociální interakce
Klíčová slova v angličtině
pilgrimage, communitas, contestation, Santiago de Compostela, social interactions
Rozsah průvodní práce
60 s., III
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o poutní cestě do Santiaga de Compostela a zaměřuje se na konkrétní zkušenosti poutníků, kteří tuto několikaset kilometrovou pěší cestu absolvují. Prostřednictvím etnografického výzkumu zaznamenává průběh cesty a vše, co je s ní spojeno. Důraz klade na vzájemnou dynamiku tělesné a sociální stránky cesty a na etnograficky ukotvenou (sebe)reflexi této dynamiky. Teoretickým východiskem jsou teze V. a E. Turnerových, které vnímají poutníky a poutnictví z antropologického hlediska jako dočasnou sociální skupinu, která sdílí liminální prvky - communitas. Toto východisko není přijímáno nekriticky. Naopak je v textu konfrontováno s konceptem contestation, který poutnictví zkoumá jako to, co je konstruováno různými diskursy soupeřícími v časoprostoru. Cílem práce je prozkoumat povahu pouti jako ne primárně náboženského jevu a odpovědět na otázku jejích (trans)formativních účinků na ty, kdo ji absolvují. Ambicí práce je také přispět k diskusi, nakolik je ještě dnes nosné nahlížet na pouť jako na iniciační rituál, zejména bereme-li v úvahu různé motivy, se kterými poutníci přicházejí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a pilgrimage to Santiago de Compostela and focuses on particular experiences of pilgrims who undertake this long, arduous journey. The journey and everything what is related with it is noted through ethnographic research. It emphasizes mutual dynamics of carnal and social aspects and ethnographically embedded (self)reflection of these dynamics. The main concept is based on Turners´ proposition which sees pilgrims and pilgrimage from anthropological perspective as temporal social unit that shares liminal elements - communitas. The proposition is not accepted uncritically. Contrariwise, it is confronted with the concept of contestation in the text. It studies pilgrimage as constructed by various discourses contesting in space-time. The aim of the thesis is to look into character of the journey as not primarily religious phenomena, if there are (trans)formative effects on those who undertakes the journey. Ambition of the thesis is to contribute to the discussion to what extent the journey can be seen as rite of passage, especially while we take into account motivations pilgrims come with.
Klíčová slova
poutnictví, communitas, contestation, Santiago de Compostela, sociální interakce
Klíčová slova v angličtině
pilgrimage, communitas, contestation, Santiago de Compostela, social interactions
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na poutníky absolvující Svatojakubskou poutní cestu do Santiaga de Compostela, která vede napříč severem Španělska. Tato cesta, jejíž kořeny sahají hluboko do historie, se po letech znovu probudila k životu a prolíná se na ní jak rozměr náboženský, tak sekulární (turismus). Terénní výzkum budu provádět přímo na poutní cestě v létě roku 2013. Jako přístup ke sběru dat jsem zvolila tzv. carnal sociology. Tuto metodu aplikuje ve své práci Loic Wacquant a podstatou je maximální zúčastněnost výzkumníka v terénu až po tzv. becoming, kdy se antropolog sám stává objektem i subjektem svého zkoumání. Obdobně k sociálně vědnímu výzkumu přistupuje Pierre Bourdieu, který klade důraz na změnu v jednání aktéra a na vlivy, které ho obklopují, a vzájemné vztahy pokládá za důležitější než hledání podstaty. Cílem práce bude zjistit, jak samotná cesta mění poutníkovu identitu a do jakých sociálních vztahů se poutník dostává v průběhu cesty. To vše s důrazem na kritickou reflexi sebe sama, jakožto výzkumnice/poutnice. Práce bude teoreticky zakotvena v konceptech zabývajících se poutnictvím.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na poutníky absolvující Svatojakubskou poutní cestu do Santiaga de Compostela, která vede napříč severem Španělska. Tato cesta, jejíž kořeny sahají hluboko do historie, se po letech znovu probudila k životu a prolíná se na ní jak rozměr náboženský, tak sekulární (turismus). Terénní výzkum budu provádět přímo na poutní cestě v létě roku 2013. Jako přístup ke sběru dat jsem zvolila tzv. carnal sociology. Tuto metodu aplikuje ve své práci Loic Wacquant a podstatou je maximální zúčastněnost výzkumníka v terénu až po tzv. becoming, kdy se antropolog sám stává objektem i subjektem svého zkoumání. Obdobně k sociálně vědnímu výzkumu přistupuje Pierre Bourdieu, který klade důraz na změnu v jednání aktéra a na vlivy, které ho obklopují, a vzájemné vztahy pokládá za důležitější než hledání podstaty. Cílem práce bude zjistit, jak samotná cesta mění poutníkovu identitu a do jakých sociálních vztahů se poutník dostává v průběhu cesty. To vše s důrazem na kritickou reflexi sebe sama, jakožto výzkumnice/poutnice. Práce bude teoreticky zakotvena v konceptech zabývajících se poutnictvím.
Seznam doporučené literatury
Bauman, Z. 'From Pilgrim to Tourist - or a Short History of Identity'. In Questions of Cultural Identity, 1996. ed. S. Hall and P. du Gay. London: Sage.
Bourdieu, Pierre. Practical reason: on the theory of action. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 1998, 153 s.
Coleman, Simon, Elsner, John. Pilgrimage. Cambridge: Harvard University Press, 1995. 240 s. Praha nk.
Eliade, Mircea. Posvátné a profánní. 2., přehlédnuté a opr. vyd., v Oikúmené 1. Překlad Filip Karfík. Praha: Oikoymenh, 2006, 147 s.
Goffman, Erving. The presentation of self in everyday life. [Nachdr.]. Překlad Filip Karfík. New York [N.Y.]: Doubleday, 1990, 147 s.
Hyndman-Rizk, Nelia. Pilgrimage in the age of globalisation: constructions of the sacred and secular in late modernity. xxiii, 210 s.
Morinis, Alan, ed. Sacred Journeys: the Anthropology of Pilgrimage. Westport and London: Greenwood Press. 1992.
Turner, Victor, Turner, Edith. Image and Pilgrimage in Christian Culture. New York: Columbia University Press, 1978. 281 s. Nk Praha.
Wacquant, Loic J. Body: notebooks of an apprentice boxer. New York: Oxford University Press, 2004, xiv, 274 s.
Seznam doporučené literatury
Bauman, Z. 'From Pilgrim to Tourist - or a Short History of Identity'. In Questions of Cultural Identity, 1996. ed. S. Hall and P. du Gay. London: Sage.
Bourdieu, Pierre. Practical reason: on the theory of action. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 1998, 153 s.
Coleman, Simon, Elsner, John. Pilgrimage. Cambridge: Harvard University Press, 1995. 240 s. Praha nk.
Eliade, Mircea. Posvátné a profánní. 2., přehlédnuté a opr. vyd., v Oikúmené 1. Překlad Filip Karfík. Praha: Oikoymenh, 2006, 147 s.
Goffman, Erving. The presentation of self in everyday life. [Nachdr.]. Překlad Filip Karfík. New York [N.Y.]: Doubleday, 1990, 147 s.
Hyndman-Rizk, Nelia. Pilgrimage in the age of globalisation: constructions of the sacred and secular in late modernity. xxiii, 210 s.
Morinis, Alan, ed. Sacred Journeys: the Anthropology of Pilgrimage. Westport and London: Greenwood Press. 1992.
Turner, Victor, Turner, Edith. Image and Pilgrimage in Christian Culture. New York: Columbia University Press, 1978. 281 s. Nk Praha.
Wacquant, Loic J. Body: notebooks of an apprentice boxer. New York: Oxford University Press, 2004, xiv, 274 s.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Autorka představila hlavní výsledky své etnografie poutnictví. Komise ocenila stylové kvality práce. Diplomantka musela obhajovat kompatibilitu zvolené metody - karnální sociologie - se svými závěry, v nichž krititcky, leč přece obhajuje Turnerův koncept "communitas" jako adekvátní pro uchopení dané problematiky.