Práce se věnuje multi-lokálnímu etnografickému výzkumu v reklamních agenturách ve Slovinsku. Cílem práce je analýza sociálních praktik a vzájemných vazeb mezi aktéry během procesu vytváření reklamní kampaně. Použitím konceptů sociálního kapitálu, knowledge a impression managementu autor navazuje na stávající výzkumy antropologů de Waal Malefyta, Moerana či Moraise. Výzkum byl prováděn zejména formou zúčastněného pozorování a autor tím získal přímou zkušenost s tvorbou reklamní kampaně ve čtyřech reklamních agenturách v hlavním městě Slovinska. Forma etnografického výzkumu tudíž poskytla možnost sledování diskursivních, ekonomických a sociálních vazeb v prostředí reklamního průmyslu této země formou osobní zkušenosti, kterou autor reflektuje.
Anotace v angličtině
My thesis deals with multi-local ethnographic research in advertising agencies in Slovenia. The aim of the work is the analysis of social praxis and mutual ties between actors during the process of creating advertising campaigns. By using the concept of social capital, knowledge and impression management, the author follows the current work of anthropologists such as de Waal Malefit, Moeran or Moraise. This research was provided particularly in the form of participant observation and the author had the opportunity of working directly on advertising campaigns with four advertising agencies in the Capital city of Slovenia. Forms of ethnographic research provide the possibility of observing discursive, economic and social ties within the environment of the advertising industry of this country due to forms of personal experience, reflected by the author of this thesis.
Práce se věnuje multi-lokálnímu etnografickému výzkumu v reklamních agenturách ve Slovinsku. Cílem práce je analýza sociálních praktik a vzájemných vazeb mezi aktéry během procesu vytváření reklamní kampaně. Použitím konceptů sociálního kapitálu, knowledge a impression managementu autor navazuje na stávající výzkumy antropologů de Waal Malefyta, Moerana či Moraise. Výzkum byl prováděn zejména formou zúčastněného pozorování a autor tím získal přímou zkušenost s tvorbou reklamní kampaně ve čtyřech reklamních agenturách v hlavním městě Slovinska. Forma etnografického výzkumu tudíž poskytla možnost sledování diskursivních, ekonomických a sociálních vazeb v prostředí reklamního průmyslu této země formou osobní zkušenosti, kterou autor reflektuje.
Anotace v angličtině
My thesis deals with multi-local ethnographic research in advertising agencies in Slovenia. The aim of the work is the analysis of social praxis and mutual ties between actors during the process of creating advertising campaigns. By using the concept of social capital, knowledge and impression management, the author follows the current work of anthropologists such as de Waal Malefit, Moeran or Moraise. This research was provided particularly in the form of participant observation and the author had the opportunity of working directly on advertising campaigns with four advertising agencies in the Capital city of Slovenia. Forms of ethnographic research provide the possibility of observing discursive, economic and social ties within the environment of the advertising industry of this country due to forms of personal experience, reflected by the author of this thesis.
Diplomová práce bude zaměřena na multi-lokální výzkum v prostředí reklamních agentur. Zaměří se na sociální praktiky během procesu vzniku reklamní kampaně, resp. na diskursivní a sociální praxe, které určují podobu výsledného produktu. Za účelem teoretického uchopení a pro účely komparativní diplomant využije stávající výzkumy antropologů/reklamních agentů de Wall Malefyta, Moerana a Moraise.
Součástí výzkumu bude pozorování a analýza procesu vzniku cca čtyř reklamních kampaní v minimálně dvou reklamních agenturách. Výzkumy v jednotlivých agenturách budou metodicky využity v modelu multi-lokální etnografie ke sledování diskursivních, ekonomických a sociálních vazeb u zahraničních reklamních agentur. Při terénním výzkumu bude sledovat aktéry podílející se na tvorbě reklamního sdělení, jejich vztahy, jednání a performance a zvláště na interakce se zadavatelem reklamy a tvorbu představ o sociálním prostředí potencionálních klientů.
Metodicky budou využity teorie ekonomické a vizuální antropologie, teorie jednání. Diskursivní analýze budou podrobeny využívané teorie marketingu a reklamy samotné. Diplomant se zaměří na míru užívání sociálně vědních přístupů a zvláště pak kulturní antropologie při tvorbě reklamní kampaně.
Zúčastněné pozorování reklamní kampaně bude hodnotit způsoby užívání antropologické teorie a možnosti využití kompetencí vlastních sociálním antropologům.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na multi-lokální výzkum v prostředí reklamních agentur. Zaměří se na sociální praktiky během procesu vzniku reklamní kampaně, resp. na diskursivní a sociální praxe, které určují podobu výsledného produktu. Za účelem teoretického uchopení a pro účely komparativní diplomant využije stávající výzkumy antropologů/reklamních agentů de Wall Malefyta, Moerana a Moraise.
Součástí výzkumu bude pozorování a analýza procesu vzniku cca čtyř reklamních kampaní v minimálně dvou reklamních agenturách. Výzkumy v jednotlivých agenturách budou metodicky využity v modelu multi-lokální etnografie ke sledování diskursivních, ekonomických a sociálních vazeb u zahraničních reklamních agentur. Při terénním výzkumu bude sledovat aktéry podílející se na tvorbě reklamního sdělení, jejich vztahy, jednání a performance a zvláště na interakce se zadavatelem reklamy a tvorbu představ o sociálním prostředí potencionálních klientů.
Metodicky budou využity teorie ekonomické a vizuální antropologie, teorie jednání. Diskursivní analýze budou podrobeny využívané teorie marketingu a reklamy samotné. Diplomant se zaměří na míru užívání sociálně vědních přístupů a zvláště pak kulturní antropologie při tvorbě reklamní kampaně.
Zúčastněné pozorování reklamní kampaně bude hodnotit způsoby užívání antropologické teorie a možnosti využití kompetencí vlastních sociálním antropologům.
Seznam doporučené literatury
AMIN, Ash a N THRIFT. The Blackwell cultural economy reader. Malden, MA: Blackwell, 2004, xxx, 413 p. ISBN 06-312-3429-2.
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Vyd. 1. Překlad Věra Dvořáková. Praha: Karolinum, 1998, 179 s. ISBN 80-718-4518-3.
CARRIER, James G. A handbook of economic anthropology. Northhampton, MA: Edward Elgar, c2005, xvi, 584 p. ISBN 978-184-3761-754.
COVA, B., D. DALLI a D. ZWICK. Critical perspectives on consumers' role as 'producers': Broadening the debate on value co-creation in marketing processes. Marketing Theory. 2011-10-03, roč. 11, č. 3, s. 231-241. ISSN 1470-5931. DOI: 10.1177/1470593111408171. Dostupné z: http://mtq.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1470593111408171.
FALZON, Mark-Anthony. Multi-sited ethnography: theory, praxis and locality in contemporary research. Burlington, VT: Ashgate, c2009, xii, 290 p. ISBN 978-075-4673-187.
FARNSWORTH, J. a T. AUSTRIN. The ethnography of new media worlds? Following the case of global poker. New Media. 2010-11-12, roč. 12, č. 7, s. 1120-1136. ISSN 1461-4448. DOI: 10.1177/1461444809355648. Dostupné z: http://nms.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1461444809355648.
GOFFMAN, Erving. Frame analysis: an essay on the organization of experience. Northeastern University Press ed. Boston: Northeastern University Press, 1986, xviii, 586 p. ISBN 09-303-5091-X.
GOFFMAN, Erving. Gender advertisements. 1st Harper torchbooks ed. New York: Harper Torchbooks, 1987. ISBN 00-613-2076-5.
MALEFYT, Timothy Dwight deWaal a Brian MOERAN. Advertising cultures. 1st ed. New York: BERG, 2003, p. cm. ISBN 18-597-3678-5.
MALEFYT, Timothy de Waal a Robert J MORAIS. Advertising and anthropology: ethnographic practice and cultural perspectives. English edition. London: Berg Publishers, 2012, pages cm. ISBN 9780857852021.
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. 2., rev. vyd. Překlad Miloš Calda. Praha: Mladá fronta, 2011, 399 s. ISBN 978-80-204-2409-9.
MILLER, Daniel. Consumption: Coca-Cola: a black sweet drink from Trinidad. In: BUCHLI, Victor. The material culture reader. New York: Berg, 2002. ISBN 1859735592.
MOERAN, Brian. Ethnography at work. New York: Berg, 2006, p. cm. ISBN 18-452-0497-2.
MOERAN, Brian. The business of ethnography: strategic exchanges, people, and organizations. English ed. New York: Berg, 2005, xii, 225 p. ISBN 18-452-0195-7.
MOOIJ, Marieke K. Advertising worldwide: concepts, theories and practice of international, multinational and global advertising. 2nd ed. New York: Prentice Hall, 1994, xxii, 570 p. ISBN 01-328-8598-0.
RAMONET, Ignacio. Tyranie médií. 1. vyd. Překlad Michal Pacvoň. Praha: Mladá fronta, 2003, 226 s. Myšlenky (Mladá fronta), sv. 11. ISBN 80-204-1037-6.
RUSHKOFF, Douglas. Manipulativní nátlak: (proč tak snadno uposlechnout druhé?). Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 2002, 265 s. ISBN 80-860-8807-3.
STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 471 s. ISBN 978-80-7367-5561.
Seznam doporučené literatury
AMIN, Ash a N THRIFT. The Blackwell cultural economy reader. Malden, MA: Blackwell, 2004, xxx, 413 p. ISBN 06-312-3429-2.
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Vyd. 1. Překlad Věra Dvořáková. Praha: Karolinum, 1998, 179 s. ISBN 80-718-4518-3.
CARRIER, James G. A handbook of economic anthropology. Northhampton, MA: Edward Elgar, c2005, xvi, 584 p. ISBN 978-184-3761-754.
COVA, B., D. DALLI a D. ZWICK. Critical perspectives on consumers' role as 'producers': Broadening the debate on value co-creation in marketing processes. Marketing Theory. 2011-10-03, roč. 11, č. 3, s. 231-241. ISSN 1470-5931. DOI: 10.1177/1470593111408171. Dostupné z: http://mtq.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1470593111408171.
FALZON, Mark-Anthony. Multi-sited ethnography: theory, praxis and locality in contemporary research. Burlington, VT: Ashgate, c2009, xii, 290 p. ISBN 978-075-4673-187.
FARNSWORTH, J. a T. AUSTRIN. The ethnography of new media worlds? Following the case of global poker. New Media. 2010-11-12, roč. 12, č. 7, s. 1120-1136. ISSN 1461-4448. DOI: 10.1177/1461444809355648. Dostupné z: http://nms.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1461444809355648.
GOFFMAN, Erving. Frame analysis: an essay on the organization of experience. Northeastern University Press ed. Boston: Northeastern University Press, 1986, xviii, 586 p. ISBN 09-303-5091-X.
GOFFMAN, Erving. Gender advertisements. 1st Harper torchbooks ed. New York: Harper Torchbooks, 1987. ISBN 00-613-2076-5.
MALEFYT, Timothy Dwight deWaal a Brian MOERAN. Advertising cultures. 1st ed. New York: BERG, 2003, p. cm. ISBN 18-597-3678-5.
MALEFYT, Timothy de Waal a Robert J MORAIS. Advertising and anthropology: ethnographic practice and cultural perspectives. English edition. London: Berg Publishers, 2012, pages cm. ISBN 9780857852021.
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. 2., rev. vyd. Překlad Miloš Calda. Praha: Mladá fronta, 2011, 399 s. ISBN 978-80-204-2409-9.
MILLER, Daniel. Consumption: Coca-Cola: a black sweet drink from Trinidad. In: BUCHLI, Victor. The material culture reader. New York: Berg, 2002. ISBN 1859735592.
MOERAN, Brian. Ethnography at work. New York: Berg, 2006, p. cm. ISBN 18-452-0497-2.
MOERAN, Brian. The business of ethnography: strategic exchanges, people, and organizations. English ed. New York: Berg, 2005, xii, 225 p. ISBN 18-452-0195-7.
MOOIJ, Marieke K. Advertising worldwide: concepts, theories and practice of international, multinational and global advertising. 2nd ed. New York: Prentice Hall, 1994, xxii, 570 p. ISBN 01-328-8598-0.
RAMONET, Ignacio. Tyranie médií. 1. vyd. Překlad Michal Pacvoň. Praha: Mladá fronta, 2003, 226 s. Myšlenky (Mladá fronta), sv. 11. ISBN 80-204-1037-6.
RUSHKOFF, Douglas. Manipulativní nátlak: (proč tak snadno uposlechnout druhé?). Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 2002, 265 s. ISBN 80-860-8807-3.
STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 471 s. ISBN 978-80-7367-5561.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Veducí práve dr. Tošner i oponent práce Mgr. samek navrhuje hodnoení stupněm výborně. Kandidát uspokojivě reagoval na podněty oponenta i vedoucího.