Diplomová práce se zabývá komunikačními bariérami mezi neslyšícími/Neslyšícími
a slyšící majoritní společností. Práce pojednává o komunikaci jako takové a specifiky komunikace osob se ztrátou sluchu. Práce se zaměřuje také na neslyšící osoby, jako kulturně jazykovou menšinu.
Výzkumné šetření odpovídá na otázky, jak komunikační bariéry ovlivňují životní styl osob se ztrátou sluchu. Kvalitativní výzkum popisuje, kdy a kde vznikají komunikační bariéry a jak se s nimi osoby se ztrátou sluchu vyrovnávají.
Anotace v angličtině
The thesis deals with communication barriers between deaf/ Deaf people and hearing majority. Thesis deals with communication as such and specifics of communication of people with hearing loss. The work focuses on the deaf person, as a cultural linguistic minority. The research answers questions of how communication barriers affect the lifestyle of people with hearing loss. Qualitative research describes when and where communication barriers arise and how are they dealing with them.
Klíčová slova
Komunikace, komunikační bariéry, životní styl, kultura Neslyšících, ztráta sluchu
Klíčová slova v angličtině
Communication, communication barriers, lifestyle, Deaf culture, hearing loss
Rozsah průvodní práce
95 s. (161 385 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá komunikačními bariérami mezi neslyšícími/Neslyšícími
a slyšící majoritní společností. Práce pojednává o komunikaci jako takové a specifiky komunikace osob se ztrátou sluchu. Práce se zaměřuje také na neslyšící osoby, jako kulturně jazykovou menšinu.
Výzkumné šetření odpovídá na otázky, jak komunikační bariéry ovlivňují životní styl osob se ztrátou sluchu. Kvalitativní výzkum popisuje, kdy a kde vznikají komunikační bariéry a jak se s nimi osoby se ztrátou sluchu vyrovnávají.
Anotace v angličtině
The thesis deals with communication barriers between deaf/ Deaf people and hearing majority. Thesis deals with communication as such and specifics of communication of people with hearing loss. The work focuses on the deaf person, as a cultural linguistic minority. The research answers questions of how communication barriers affect the lifestyle of people with hearing loss. Qualitative research describes when and where communication barriers arise and how are they dealing with them.
Klíčová slova
Komunikace, komunikační bariéry, životní styl, kultura Neslyšících, ztráta sluchu
Klíčová slova v angličtině
Communication, communication barriers, lifestyle, Deaf culture, hearing loss
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude vysvětlení a přiblížení života lidí se sluchovým postižením. Práce bude především znázorňovat komunikační bariéry mezi slyšícími a neslyšícími, které jsou patrné u integrovaných studentů v běžných školách, ale i v běžných situacích, které zahrnují lidský život. Text práce má ukázat situace, které ukazují problematické bariéry v komunikaci mezi slyšícími a neslyšícími. Během výzkumu bych ráda z výpovědí zaznamenala, zda i přes používání mluveného jazyka vyhledávají neslyšící lidé společnost lidí se stejným handicapem. Je patrné, že lidé se sluchovým postižením mají menší množství aktivit, oproti jejich slyšícím vrstevníkům. V tomto případě se jedná o akce, jako jsou divadla, kina, přednášky a festivaly. Práce bude pojednávat o různém formování sociálních vazeb a identitě. Cílem bude nastínění a propojení teoretických přístupů vybraných autorů s vlastním výzkumem. K této příležitosti bude vybrána literatura z kategorie kyberantropologie. Důležitým bodem je přiblížení života neslyšících lidí a jejich využívání technologií. Práce bude založena na vlastním kvalitativním výzkumu. Hlavní metodou je rozhovor a zúčastněné pozorování. Zprvu bych zúčastněného pozorování využila v centru, kde se scházejí lidé se sluchovým postižením a pomocí kurzů, které poskytují pomoc a snaží se o snižování komunikační bariéry.
Výzkumná otázka: Do jaké míry je možné zabránit komunikačním bariérám mezi slyšícími a neslyšícími?
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude vysvětlení a přiblížení života lidí se sluchovým postižením. Práce bude především znázorňovat komunikační bariéry mezi slyšícími a neslyšícími, které jsou patrné u integrovaných studentů v běžných školách, ale i v běžných situacích, které zahrnují lidský život. Text práce má ukázat situace, které ukazují problematické bariéry v komunikaci mezi slyšícími a neslyšícími. Během výzkumu bych ráda z výpovědí zaznamenala, zda i přes používání mluveného jazyka vyhledávají neslyšící lidé společnost lidí se stejným handicapem. Je patrné, že lidé se sluchovým postižením mají menší množství aktivit, oproti jejich slyšícím vrstevníkům. V tomto případě se jedná o akce, jako jsou divadla, kina, přednášky a festivaly. Práce bude pojednávat o různém formování sociálních vazeb a identitě. Cílem bude nastínění a propojení teoretických přístupů vybraných autorů s vlastním výzkumem. K této příležitosti bude vybrána literatura z kategorie kyberantropologie. Důležitým bodem je přiblížení života neslyšících lidí a jejich využívání technologií. Práce bude založena na vlastním kvalitativním výzkumu. Hlavní metodou je rozhovor a zúčastněné pozorování. Zprvu bych zúčastněného pozorování využila v centru, kde se scházejí lidé se sluchovým postižením a pomocí kurzů, které poskytují pomoc a snaží se o snižování komunikační bariéry.
Výzkumná otázka: Do jaké míry je možné zabránit komunikačním bariérám mezi slyšícími a neslyšícími?
Seznam doporučené literatury
BARTH, F. Ethnic groups and boundaries: the social organization of culture difference Waveland Press, 1998.
CERNEY, J. Deaf Education in America. Voices of Children from Inclusion Settings. Washington, D. C.: Gallaudet University, 2007.
ESCOBAR, A., Welcome to Cyberia: Notes on the Anthropology of Cyberculture in Current Anthropology. The University of Chicago Press, 1994.
GOFFMAN, E., Stigma: Poznámky o způsobech zvládání narušené identity.Slon, 2003.
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu, 2. díl. Praha: FRPSP, 1998.
KEATING, E. R.; MIRUS, G. Examining interactions across language modalities: Deaf children and hearing peers at school. Anthropology and Education Quarterly. University of Pennsylvania, 2003.
MARSCHARK, M., Spencer E. P. Evidence-Based Practise in Educating Deaf and Hard of Hearing Students. Oxford: Oxford University press, 2010.
PFAFFENBERGER, B., Social Anthropology and Technology. Annual Reviews, 1992.
Seznam doporučené literatury
BARTH, F. Ethnic groups and boundaries: the social organization of culture difference Waveland Press, 1998.
CERNEY, J. Deaf Education in America. Voices of Children from Inclusion Settings. Washington, D. C.: Gallaudet University, 2007.
ESCOBAR, A., Welcome to Cyberia: Notes on the Anthropology of Cyberculture in Current Anthropology. The University of Chicago Press, 1994.
GOFFMAN, E., Stigma: Poznámky o způsobech zvládání narušené identity.Slon, 2003.
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu, 2. díl. Praha: FRPSP, 1998.
KEATING, E. R.; MIRUS, G. Examining interactions across language modalities: Deaf children and hearing peers at school. Anthropology and Education Quarterly. University of Pennsylvania, 2003.
MARSCHARK, M., Spencer E. P. Evidence-Based Practise in Educating Deaf and Hard of Hearing Students. Oxford: Oxford University press, 2010.
PFAFFENBERGER, B., Social Anthropology and Technology. Annual Reviews, 1992.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka vysvětlila výzkumnou otázku a hlavní zjištění; větší pozornost byla věnována formulaci názvu práce. Vedoucí i oponent se shodují v kladném hodnocení práce.