Diplomová práce se zabývá problematikou viny u Sigmunda Freuda a Martina Bubera. Tato problematika je analyzována v kontextu Freudovy psychoanalýzy a Buberovy kritiky psychoterapie spolu s následnou obhajobou ontické povahy viny. První část se zaměří na analýzu pocitu viny v díle Sigmunda Freuda. Nejprve bude představen vývojový model osobnosti, kde zjistíme, za jakých okolností a kdy se podle Freuda s tímto pocitem u člověka setkáváme, dále jaké jsou zdroje tohoto pocitu a proč Freud uznává existenci prvotní viny jako dědičného hříchu. V této části budeme také řešit otázku, zda Freudova koncepce předpokládá nějakou morální hodnotu. Druhá část se zaměří na pojetí viny u Martina Bubera, konkrétně na jeho kritiku psychoterapeutického přístupu k vině a následnou obhajobu ontické povahy viny. Budeme řešit otázku, jak vina v člověku vzniká a jakým způsobem se s ní člověk může vyrovnat a na vhodném příkladu si ukážeme Buberův brilantní postřeh o posunu chápání viny. Poslední část pak blíže objasní, jaký vztah podle Bubera zaujímá člověk ke světu. Buber tvrdí, že každý člověk je odpovědný sám za sebe v tom smyslu, že jestliže se proviní, tak za své činy nese odpovědnost on a ne nikdo jiný. Je pouze na něm, zda se bude chtít se svou vinou vypořádat a pokračovat správnou cestou, cestou pravé existence.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the problem of guilt by Sigmund Freud and Martin Buber. This problem is analysed within the context of Freud´s psychoanalysis and Buber´s criticism of psychoterapy and his consequent defence of the ontic nature of guilt. The first part is focused on an analysis of guilt feelings in Sigmund Freud´s work. First of all, the evolutionary model of personality is introduced, in which we find circumstances of guilt feelings that Freud identifies. Then we inquire what sources of these feelings are and why Freud admits the existence of a primary guilt as Original Sin. In this part we consider a question whether Freud´s conception presupposes an existence of moral value. The second part is focused on Buber´s conception of quilt in particular on his criticism of psychoterapeutic approach of guilt and on the consequent defence of the ontic nature of guilt. We also tackle the question how a human guilt arises and in which way a man can cope with it. Using an example we show Buber´s briliant observation about a shift of guilt conception. The last part clarifies in which relation man´s being stands against the world in Buber´s theory. Buber argues that each single person is responsible for himself and in case of any offence it is only man himself who takes a guilt. It is only up to man whether he wants to deal with a guilt by himself and keep on going in the right way, the way of true existence.
Diplomová práce se zabývá problematikou viny u Sigmunda Freuda a Martina Bubera. Tato problematika je analyzována v kontextu Freudovy psychoanalýzy a Buberovy kritiky psychoterapie spolu s následnou obhajobou ontické povahy viny. První část se zaměří na analýzu pocitu viny v díle Sigmunda Freuda. Nejprve bude představen vývojový model osobnosti, kde zjistíme, za jakých okolností a kdy se podle Freuda s tímto pocitem u člověka setkáváme, dále jaké jsou zdroje tohoto pocitu a proč Freud uznává existenci prvotní viny jako dědičného hříchu. V této části budeme také řešit otázku, zda Freudova koncepce předpokládá nějakou morální hodnotu. Druhá část se zaměří na pojetí viny u Martina Bubera, konkrétně na jeho kritiku psychoterapeutického přístupu k vině a následnou obhajobu ontické povahy viny. Budeme řešit otázku, jak vina v člověku vzniká a jakým způsobem se s ní člověk může vyrovnat a na vhodném příkladu si ukážeme Buberův brilantní postřeh o posunu chápání viny. Poslední část pak blíže objasní, jaký vztah podle Bubera zaujímá člověk ke světu. Buber tvrdí, že každý člověk je odpovědný sám za sebe v tom smyslu, že jestliže se proviní, tak za své činy nese odpovědnost on a ne nikdo jiný. Je pouze na něm, zda se bude chtít se svou vinou vypořádat a pokračovat správnou cestou, cestou pravé existence.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the problem of guilt by Sigmund Freud and Martin Buber. This problem is analysed within the context of Freud´s psychoanalysis and Buber´s criticism of psychoterapy and his consequent defence of the ontic nature of guilt. The first part is focused on an analysis of guilt feelings in Sigmund Freud´s work. First of all, the evolutionary model of personality is introduced, in which we find circumstances of guilt feelings that Freud identifies. Then we inquire what sources of these feelings are and why Freud admits the existence of a primary guilt as Original Sin. In this part we consider a question whether Freud´s conception presupposes an existence of moral value. The second part is focused on Buber´s conception of quilt in particular on his criticism of psychoterapeutic approach of guilt and on the consequent defence of the ontic nature of guilt. We also tackle the question how a human guilt arises and in which way a man can cope with it. Using an example we show Buber´s briliant observation about a shift of guilt conception. The last part clarifies in which relation man´s being stands against the world in Buber´s theory. Buber argues that each single person is responsible for himself and in case of any offence it is only man himself who takes a guilt. It is only up to man whether he wants to deal with a guilt by himself and keep on going in the right way, the way of true existence.
Autorka se zaměří na Sigmunda Freuda a Martina Bubera, konkrétně si klade za cíl objasnit jejich pojetí viny. Stěžejní díla pro tuto práci jsou Freudovy texty O člověku a kultuře a Totem a tabu a Buberovy texty Já a ty, Obrazy dobra a zla a esej Vina a pocit viny. V první části se autorka bude věnovat Freudově pojetí pocitu viny jako společenském konstruktu. Freud uznává existenci prvotního hříchu, jehož povahu je možné vydedukovat z křesťanské nauky. Pocit viny je zakořeněný v raném dětství a podle Freuda je dvojí, normální pocit viny a nenormální (neurotický) pocit viny. V druhé části autorka probere Buberovu kritiku psychoterapeutického (především Freudova a Jungova) přístupu k vině a jeho obhajobu ontické povahy viny. Buber uznává existenci morálních hodnot, proti nimž se člověk může provinit. Zároveň se však se svou vinou může vypořádat účinnou lítostí.
Zásady pro vypracování
Autorka se zaměří na Sigmunda Freuda a Martina Bubera, konkrétně si klade za cíl objasnit jejich pojetí viny. Stěžejní díla pro tuto práci jsou Freudovy texty O člověku a kultuře a Totem a tabu a Buberovy texty Já a ty, Obrazy dobra a zla a esej Vina a pocit viny. V první části se autorka bude věnovat Freudově pojetí pocitu viny jako společenském konstruktu. Freud uznává existenci prvotního hříchu, jehož povahu je možné vydedukovat z křesťanské nauky. Pocit viny je zakořeněný v raném dětství a podle Freuda je dvojí, normální pocit viny a nenormální (neurotický) pocit viny. V druhé části autorka probere Buberovu kritiku psychoterapeutického (především Freudova a Jungova) přístupu k vině a jeho obhajobu ontické povahy viny. Buber uznává existenci morálních hodnot, proti nimž se člověk může provinit. Zároveň se však se svou vinou může vypořádat účinnou lítostí.
Seznam doporučené literatury
Buber, M., Já a Ty. Olomouc: Votobia, 1995.
Buber, M., Obrazy dobra a zla. Olomouc: Votobia, 1994.
Buber, M., Vina a pocit viny. In: Bolest a naděje. Deset esejů o osobním zrání. Vyd. J. Němec. Praha: Vyšehrad, 1971 (přetisk 1990), s. 167-192.
Freud, S., O člověku a kultuře. Uspořádal Jiří Stromšík. 1.vyd. Praha: Odeon, 1990.
Buber, M., Problém člověka. Praha: Kalich, 1997.
Freud, S., Totem a tabu. Praha Práh, 1991.
Heller, J., "Martin Buber, život a dílo" (doslov a souhrn díla k Já a Ty), Olomouc: Votobia 1995.
Sadek, V., "Martin Buber" (doslov k Já a Ty), Praha: Mladá fronta 1969.
Vymětal, J., "Význam pojetí vztahu u Martina Bubera pro psychoterapii", in: Psychoterapie III., sborník přednášek, Praha: Triton 1994.
Bláhová, A. (překlad, doslov), Názory: výběr z myšlenek Martin Bubera, Praha: Nakladatelství Franze Kafky 1996.
Seznam doporučené literatury
Buber, M., Já a Ty. Olomouc: Votobia, 1995.
Buber, M., Obrazy dobra a zla. Olomouc: Votobia, 1994.
Buber, M., Vina a pocit viny. In: Bolest a naděje. Deset esejů o osobním zrání. Vyd. J. Němec. Praha: Vyšehrad, 1971 (přetisk 1990), s. 167-192.
Freud, S., O člověku a kultuře. Uspořádal Jiří Stromšík. 1.vyd. Praha: Odeon, 1990.
Buber, M., Problém člověka. Praha: Kalich, 1997.
Freud, S., Totem a tabu. Praha Práh, 1991.
Heller, J., "Martin Buber, život a dílo" (doslov a souhrn díla k Já a Ty), Olomouc: Votobia 1995.
Sadek, V., "Martin Buber" (doslov k Já a Ty), Praha: Mladá fronta 1969.
Vymětal, J., "Význam pojetí vztahu u Martina Bubera pro psychoterapii", in: Psychoterapie III., sborník přednášek, Praha: Triton 1994.
Bláhová, A. (překlad, doslov), Názory: výběr z myšlenek Martin Bubera, Praha: Nakladatelství Franze Kafky 1996.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Obhajoba proběhla v pořádku, studentka zodpověděla položené otázky.