Bakalářská práce zkoumá výskyt a užití nepřímých řečových aktů v obchodní korespondenci. Cílem práce je objasnit ilokuční funkce vět a určit jejich míru zdvořilosti. Dalším cílem je zkoumat komunikační funkce vět a vysvětlit, jaký vliv mají na své adresáty. Práce je rozdělena na teoretickou číst, v níž je popsáno téma nepřímých řečových aktů a praktickou část, ve které jsou poznatky z teorie zkoumány na konkrétních příkladech obchodních dopisů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the occurrence and usage of indirect speech acts in business correspondence. The paper aims to examine the illocution functions of the utterances, their degree of politeness and the interpretation of their meanings. Another point is to examine their communication functions and the influence the utterances make on their addressees. The paper is divided into a theoretical section, purpose of which is to investigate the topic of indirect speech acts, and a practical section, in which the aspects discussed in theory are put into practice through exploring a sample of business correspondence.
Bakalářská práce zkoumá výskyt a užití nepřímých řečových aktů v obchodní korespondenci. Cílem práce je objasnit ilokuční funkce vět a určit jejich míru zdvořilosti. Dalším cílem je zkoumat komunikační funkce vět a vysvětlit, jaký vliv mají na své adresáty. Práce je rozdělena na teoretickou číst, v níž je popsáno téma nepřímých řečových aktů a praktickou část, ve které jsou poznatky z teorie zkoumány na konkrétních příkladech obchodních dopisů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the occurrence and usage of indirect speech acts in business correspondence. The paper aims to examine the illocution functions of the utterances, their degree of politeness and the interpretation of their meanings. Another point is to examine their communication functions and the influence the utterances make on their addressees. The paper is divided into a theoretical section, purpose of which is to investigate the topic of indirect speech acts, and a practical section, in which the aspects discussed in theory are put into practice through exploring a sample of business correspondence.
Studentka se ve své bakalářské práci zaměří na výskyt a užití nepřímých řečových aktů v obchodní korespondenci. Nejprve na základě studia relevantní odborné literatury z oblasti pragmatiky stručně představí teorii řečových aktů, vydefinuje pojem ilokuční síla výpovědi a popíše specifické rysy a funkce nepřímých řečových aktů, zejména v kontextu negativní zdvořilosti. Následně provede analýzu nashromážděných vzorků anglické obchodní korespondence (se zaměřením na stížnosti) s cílem zmapovat frekvenci výskytu a užití nepřímých řečových aktů, jejich ilokuční funkce a míru zdvořilosti. Na závěr objasní komunikační funkce analyzovaných nepřímých řečových aktů, jejich interpretace významu a vliv na adresáta.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své bakalářské práci zaměří na výskyt a užití nepřímých řečových aktů v obchodní korespondenci. Nejprve na základě studia relevantní odborné literatury z oblasti pragmatiky stručně představí teorii řečových aktů, vydefinuje pojem ilokuční síla výpovědi a popíše specifické rysy a funkce nepřímých řečových aktů, zejména v kontextu negativní zdvořilosti. Následně provede analýzu nashromážděných vzorků anglické obchodní korespondence (se zaměřením na stížnosti) s cílem zmapovat frekvenci výskytu a užití nepřímých řečových aktů, jejich ilokuční funkce a míru zdvořilosti. Na závěr objasní komunikační funkce analyzovaných nepřímých řečových aktů, jejich interpretace významu a vliv na adresáta.
Seznam doporučené literatury
Yule, G. (1996) Pragmatics. Oxford University Press
Riemer, Nick (2010) Introducing Semantics. Cambridge University Press. ISBN--?13:9780521617413
Leech, Geoffrey Neil (1983) Principles of pragmatics. London New York : Longman.
Busines Correspondence: A Guide to Everyday Writing, Second Edition (2003). Pearson Education. New York. IBSN: 0-13-089792-2
Grundy, Peter (2008) Doing pragmatics. 3rd ed. London : Hodder Education.
Bilíková, Petra (2010) Expressing Politeness in Business Correspondence. Tomas Bata University. Zlín.
Seznam doporučené literatury
Yule, G. (1996) Pragmatics. Oxford University Press
Riemer, Nick (2010) Introducing Semantics. Cambridge University Press. ISBN--?13:9780521617413
Leech, Geoffrey Neil (1983) Principles of pragmatics. London New York : Longman.
Busines Correspondence: A Guide to Everyday Writing, Second Edition (2003). Pearson Education. New York. IBSN: 0-13-089792-2
Grundy, Peter (2008) Doing pragmatics. 3rd ed. London : Hodder Education.
Bilíková, Petra (2010) Expressing Politeness in Business Correspondence. Tomas Bata University. Zlín.