Cílem této bakalářské práce je představit názor Viléma Flussera, že fotografie není zájmem pouze estetiky. Flusser buduje novou filozofii fotografie, která by mohla zkoumat fotografii z hlediska nedostačujícího prostoru pro lidskou svobodu, nastolit tak svobodě nový obsah. Text je členěn do tří hlavních celků. V první části se věnuje hlavním pojmům filozofie fotografie, jako jsou fotoaparát, fotografování a fotografie. Druhá část dešifruje distribuci a příjem fotografie a také popisuje vnímání a působení fotografie. Třetí část se zabývá Flusserovým tvrzením, že je nutné, aby vznikla filozofie fotografie, která má najít prostor pro lidskou svobodu v postindustriální společnosti. Flusserovy názory jsou konfrontovány s názory Susan Sontagové, Miroslava Petříčka a Waltera Benjamina.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to show the view of Vilém Flusser that photography is not of interest only for aesthetics. Flusser introduces new philosophy of photography that could examine photography from the point of view of insufficient space for human liberty and establish its new content. The text is divided into three main parts. The first part focusses on the main notions of the philosophy of photography, such as camera, taking photographs and photography. The second part deciphers the distribution and reception of photography and also describes the perception and impact of photography. The third part introduces Flusser's assertion that it is necessary to develop the philosophy of photography which is to find space for human liberty in post-industrial society. Flusser's thoughts are compared with the opinions of Susan Sontag, Miroslav Petříček and Walter Benjamin.
Klíčová slova
fotografie, filozofie, Vilém Flusser, fotoaparát, fotografování, svoboda, postindustriální společnost, Susan Sontag, Miroslav Petříček, Walter Benjamin
Klíčová slova v angličtině
photography, philosophy, Vilém Flusser, taking photograps, liberty, post-industrial society, Susan Sontag, Miroslav Petříček, Walter Benjamin
Rozsah průvodní práce
46 (75 668)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je představit názor Viléma Flussera, že fotografie není zájmem pouze estetiky. Flusser buduje novou filozofii fotografie, která by mohla zkoumat fotografii z hlediska nedostačujícího prostoru pro lidskou svobodu, nastolit tak svobodě nový obsah. Text je členěn do tří hlavních celků. V první části se věnuje hlavním pojmům filozofie fotografie, jako jsou fotoaparát, fotografování a fotografie. Druhá část dešifruje distribuci a příjem fotografie a také popisuje vnímání a působení fotografie. Třetí část se zabývá Flusserovým tvrzením, že je nutné, aby vznikla filozofie fotografie, která má najít prostor pro lidskou svobodu v postindustriální společnosti. Flusserovy názory jsou konfrontovány s názory Susan Sontagové, Miroslava Petříčka a Waltera Benjamina.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to show the view of Vilém Flusser that photography is not of interest only for aesthetics. Flusser introduces new philosophy of photography that could examine photography from the point of view of insufficient space for human liberty and establish its new content. The text is divided into three main parts. The first part focusses on the main notions of the philosophy of photography, such as camera, taking photographs and photography. The second part deciphers the distribution and reception of photography and also describes the perception and impact of photography. The third part introduces Flusser's assertion that it is necessary to develop the philosophy of photography which is to find space for human liberty in post-industrial society. Flusser's thoughts are compared with the opinions of Susan Sontag, Miroslav Petříček and Walter Benjamin.
Klíčová slova
fotografie, filozofie, Vilém Flusser, fotoaparát, fotografování, svoboda, postindustriální společnost, Susan Sontag, Miroslav Petříček, Walter Benjamin
Klíčová slova v angličtině
photography, philosophy, Vilém Flusser, taking photograps, liberty, post-industrial society, Susan Sontag, Miroslav Petříček, Walter Benjamin
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce má za cíl ukázat fotografii jakou součást moderní estetiky, ne jenom jako druh masmédia. Zejména se bude opírat o filozofické texty profesora Viléma Flussera, který se zabývá otázkou svobodné volby fotografa. Flusserova díla doplní studie Waltera Benjamina,Miroslava Petříčka a Susan Santagové.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce má za cíl ukázat fotografii jakou součást moderní estetiky, ne jenom jako druh masmédia. Zejména se bude opírat o filozofické texty profesora Viléma Flussera, který se zabývá otázkou svobodné volby fotografa. Flusserova díla doplní studie Waltera Benjamina,Miroslava Petříčka a Susan Santagové.
Seznam doporučené literatury
Flusser, Vilém: Za filosofii fotografie, Praha 1994.
Flusser, Vilém: Moc obrazu: výbor filosofických textů z 80. a 90. let, Praha 1996.
Flusser, Vilém: Do universa technických obrazů, Praha 2001.
Benjamin, Walter: "Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti", in: Výbor z díla I, Literárněvědné studie, Praha 2009.
Petříček, Miroslav: Myšlení obrazem, Praha 2009.
Santagová, Susan: O fotografii, Praha 2002.
Seznam doporučené literatury
Flusser, Vilém: Za filosofii fotografie, Praha 1994.
Flusser, Vilém: Moc obrazu: výbor filosofických textů z 80. a 90. let, Praha 1996.
Flusser, Vilém: Do universa technických obrazů, Praha 2001.
Benjamin, Walter: "Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti", in: Výbor z díla I, Literárněvědné studie, Praha 2009.
Petříček, Miroslav: Myšlení obrazem, Praha 2009.
Santagová, Susan: O fotografii, Praha 2002.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Obhajoba bakalářské práce proběhla v pořádku, studentka zodpověděla otázky oponenta a vedoucí.