Práce je zaměřena na pragmatické myšlení Johna Deweyho. Pozornost je věnována zejména jeho pojetí zkušenosti, etiky, a výchovy.
V první kapitole je vysvětlen filosofický směr pragmatismus a jeho pojetí pravdy. Ve druhé kapitole je popsán život a základní rysy filosofie Johna Deweyho. Třetí kapitola je věnována jeho epistemologii, v které rozebírá pojetí instrumentalismu a zkušenosti a součástí této kapitoly je také popsání myšlení a zkoumání jakožto aspekty zkušenosti. Čtvrtá kapitola je věnována pragmatické etice Johna Deweyho a poslední pátá kapitola se zabývá jeho pragmatickou pedagogikou.
Anotace v angličtině
The work is focused on pragmatic thinking of John Dewey. Attention is paid to the concept of experience, ethics, and education.
The first chapter explains the philosophical direction of pragmatism and his conception of truth. In the second chapter is describes the life and the basic features of the philosophy of John Dewey. The third chapter is devoted to his epistemology, in which he examines the concept of instrumentalism and experience a part of this chapter is also described a thinking and exploring as aspects of the experience. The fourth chapter is devoted to the pragmatic ethics of John Dewey and the last fifth chapter deals with his pragmatic pedagogy.
Klíčová slova
Pragmatismus - pravda - instrumentalismus - zkušenost - etika - pedagogika - růst
Klíčová slova v angličtině
Pragmatism - the truth - instrumentalism - experience - ethics - Education - growth
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na pragmatické myšlení Johna Deweyho. Pozornost je věnována zejména jeho pojetí zkušenosti, etiky, a výchovy.
V první kapitole je vysvětlen filosofický směr pragmatismus a jeho pojetí pravdy. Ve druhé kapitole je popsán život a základní rysy filosofie Johna Deweyho. Třetí kapitola je věnována jeho epistemologii, v které rozebírá pojetí instrumentalismu a zkušenosti a součástí této kapitoly je také popsání myšlení a zkoumání jakožto aspekty zkušenosti. Čtvrtá kapitola je věnována pragmatické etice Johna Deweyho a poslední pátá kapitola se zabývá jeho pragmatickou pedagogikou.
Anotace v angličtině
The work is focused on pragmatic thinking of John Dewey. Attention is paid to the concept of experience, ethics, and education.
The first chapter explains the philosophical direction of pragmatism and his conception of truth. In the second chapter is describes the life and the basic features of the philosophy of John Dewey. The third chapter is devoted to his epistemology, in which he examines the concept of instrumentalism and experience a part of this chapter is also described a thinking and exploring as aspects of the experience. The fourth chapter is devoted to the pragmatic ethics of John Dewey and the last fifth chapter deals with his pragmatic pedagogy.
Klíčová slova
Pragmatismus - pravda - instrumentalismus - zkušenost - etika - pedagogika - růst
Klíčová slova v angličtině
Pragmatism - the truth - instrumentalism - experience - ethics - Education - growth
Zásady pro vypracování
Studentka popíše americký pragmatismus, jakožto směr, který soustředí svou pozornost na praktický lidský život. Zaměří se na vznik prvního velkého pedagogického proudu v USA, který se rozvíjel až na přelomu 19. a 20. století a jehož ideovým vzorem se stala pragmatická filosofie. Dále se studentka bude zabývat Johnem Deweyem, který patří mezi nejdůležitější představitele tohoto směru a popíše jeho pojetí instrumentalismu, etiky a pragmatické pedagogiky.
Zásady pro vypracování
Studentka popíše americký pragmatismus, jakožto směr, který soustředí svou pozornost na praktický lidský život. Zaměří se na vznik prvního velkého pedagogického proudu v USA, který se rozvíjel až na přelomu 19. a 20. století a jehož ideovým vzorem se stala pragmatická filosofie. Dále se studentka bude zabývat Johnem Deweyem, který patří mezi nejdůležitější představitele tohoto směru a popíše jeho pojetí instrumentalismu, etiky a pragmatické pedagogiky.
Seznam doporučené literatury
1) JAMES, W., Pragmatismus, Nové jméno pro staré způsoby myšlení, přeložil Bělohrad R., Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003, s. 150.
2) DEWEY, J., Demokracie a výchova, přeložil Hrůša J., Jan Laichter, Praha, 1932, s. 503.
3) DEWEY, J., O pramenech vychovatelské vědy, přeložil Ivardian J., Samcovo Knihkupectví, Praha, 1947, s. 116.
4) DEWEY, J., Rekonstrukce ve filosofii, přeložil Janda B., Sfinx, Praha, 1929, s. 212.
5) DEWEY, J., Škola a společnost, Jan Laichter, Praha, 1904, s. 99.
6) HROCH, J., Soudobá anglo-americká a kanadská filosofie, MU, Brno, 2003, s. 173.
7) VIŠŇOVSKÝ E., Štúdie o pragmatizme & neopragmatizme. Vyd. 1. Bratislava: Veda, 2009, s. 286.
8) SINGULE, F., Americká pragmatická pedagogika, John Dewey a jeho američtí následovníci, [1. vyd.] Státní pedagogické nakladatelství, Praha, 1991, s. 197.
9) DEWEY, J., Experience and Education, In: The Collected Works of John Dewey,
18821953, The Later Works, 19251953, Vol. 13. Ed. by J. A. Boydston, Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press, 1981. 63 s.
Seznam doporučené literatury
1) JAMES, W., Pragmatismus, Nové jméno pro staré způsoby myšlení, přeložil Bělohrad R., Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003, s. 150.
2) DEWEY, J., Demokracie a výchova, přeložil Hrůša J., Jan Laichter, Praha, 1932, s. 503.
3) DEWEY, J., O pramenech vychovatelské vědy, přeložil Ivardian J., Samcovo Knihkupectví, Praha, 1947, s. 116.
4) DEWEY, J., Rekonstrukce ve filosofii, přeložil Janda B., Sfinx, Praha, 1929, s. 212.
5) DEWEY, J., Škola a společnost, Jan Laichter, Praha, 1904, s. 99.
6) HROCH, J., Soudobá anglo-americká a kanadská filosofie, MU, Brno, 2003, s. 173.
7) VIŠŇOVSKÝ E., Štúdie o pragmatizme & neopragmatizme. Vyd. 1. Bratislava: Veda, 2009, s. 286.
8) SINGULE, F., Americká pragmatická pedagogika, John Dewey a jeho američtí následovníci, [1. vyd.] Státní pedagogické nakladatelství, Praha, 1991, s. 197.
9) DEWEY, J., Experience and Education, In: The Collected Works of John Dewey,
18821953, The Later Works, 19251953, Vol. 13. Ed. by J. A. Boydston, Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press, 1981. 63 s.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Obhajoba práce proběhla standardně, studentka prezentovala svoji práci a dokázala zodpovědět většinu položených otázek.