Tato práce je věnována problému náhody a jeho vlivu na morální hodnocení našich jednání. Nejprve se zaměřuje na pozici kantianismu: Kant vylučuje v morálním jednání vše, co je nahodilé. První hlavní část práce se věnuje Williamsově a Nagelově kritice tohoto chápání morální hodnoty. Oba autoři ukazují, že náhodu nemůžeme vyloučit z morálního hodnocení, protože morální náhoda ovlivňuje jednání, odpovědnost a vinu. Druhá polovina práce se věnuje třem interpretacím jejich dvou textů "Moral Luck". Andre upozorňuje, že při morálním hodnocení užíváme dva typy odpovědnosti. Tvrdí, že si kantianismus s morální náhodou u Williamse a Nagela neodporují. Dále se zaměřuji na Raze, který navazuje na Williamse. Více se věnuje pojmu odpovědnosti, principu vedení a lítosti jednajícího, kterou chápe odlišně od Williamse. Raz se zaměřuje hlavně na odpovědnost, kterou podle něj máme i za nezamýšlená jednání a nedbalost, neboť odpovědnost se neztotožňuje s principem vedení, podle něhož odpovědnost máme pouze za záměrná jednání. Na závěr se věnuji Nussbaumové, která popisuje náhodu v lidském životě jako celku. Vyzdvihuje její význam na tragédiích starého Řecka, které na příkladu lidí ilustrují lidskou vydanost náhodě.
Anotace v angličtině
This thesis explores the problem of luck and its influence on the moral evaluation of our actions. First, it focuses on the position of kantianism: Kant excludes from moral action everything that is accidental. The first main part of the thesis considers Williams's and Nagel's critique of this understanding of moral value. Both authors show that we cannot exclude luck from moral evaluation because moral luck affects action, responsibility and guilt. The second half of the thesis focuses on the three interpretations of their two texts "Moral Luck". Andre points out that we use two types of responsibility in moral evaluation. She claims that kantianism and moral luck by Williams and Nagel do not contradict. Next, I focus on Raz, who follows Williams. He considers the concept of responsibility, 'Guidance Principle' and agent-regret which he understand differently from Williams. Raz mainly focuses on the responsibility that we have, according to him, even for unintentional acts and for negligence. Therefore, responsibility does not coincide with the guidance principle, because according to the guidance principle we have responsibility only for intentional actions. Last, I concentrate on Nussbaum, who describes luck in human life as a whole. She emphasises the importance of tragedies in ancient Greece that illustrate human dependence on luck on the example of people.
ethics, action, moral luck, intention, responsibility
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je věnována problému náhody a jeho vlivu na morální hodnocení našich jednání. Nejprve se zaměřuje na pozici kantianismu: Kant vylučuje v morálním jednání vše, co je nahodilé. První hlavní část práce se věnuje Williamsově a Nagelově kritice tohoto chápání morální hodnoty. Oba autoři ukazují, že náhodu nemůžeme vyloučit z morálního hodnocení, protože morální náhoda ovlivňuje jednání, odpovědnost a vinu. Druhá polovina práce se věnuje třem interpretacím jejich dvou textů "Moral Luck". Andre upozorňuje, že při morálním hodnocení užíváme dva typy odpovědnosti. Tvrdí, že si kantianismus s morální náhodou u Williamse a Nagela neodporují. Dále se zaměřuji na Raze, který navazuje na Williamse. Více se věnuje pojmu odpovědnosti, principu vedení a lítosti jednajícího, kterou chápe odlišně od Williamse. Raz se zaměřuje hlavně na odpovědnost, kterou podle něj máme i za nezamýšlená jednání a nedbalost, neboť odpovědnost se neztotožňuje s principem vedení, podle něhož odpovědnost máme pouze za záměrná jednání. Na závěr se věnuji Nussbaumové, která popisuje náhodu v lidském životě jako celku. Vyzdvihuje její význam na tragédiích starého Řecka, které na příkladu lidí ilustrují lidskou vydanost náhodě.
Anotace v angličtině
This thesis explores the problem of luck and its influence on the moral evaluation of our actions. First, it focuses on the position of kantianism: Kant excludes from moral action everything that is accidental. The first main part of the thesis considers Williams's and Nagel's critique of this understanding of moral value. Both authors show that we cannot exclude luck from moral evaluation because moral luck affects action, responsibility and guilt. The second half of the thesis focuses on the three interpretations of their two texts "Moral Luck". Andre points out that we use two types of responsibility in moral evaluation. She claims that kantianism and moral luck by Williams and Nagel do not contradict. Next, I focus on Raz, who follows Williams. He considers the concept of responsibility, 'Guidance Principle' and agent-regret which he understand differently from Williams. Raz mainly focuses on the responsibility that we have, according to him, even for unintentional acts and for negligence. Therefore, responsibility does not coincide with the guidance principle, because according to the guidance principle we have responsibility only for intentional actions. Last, I concentrate on Nussbaum, who describes luck in human life as a whole. She emphasises the importance of tragedies in ancient Greece that illustrate human dependence on luck on the example of people.
ethics, action, moral luck, intention, responsibility
Zásady pro vypracování
Studentka se bude zabývat jevem morálního štěstí, náhody a problémem odpovědnosti u morálních činů. Ukáže východiska Kantovy filosofie, aby bylo zřejmé, co Bernard Williams a Thomas Nagel v Kantově pojetí etiky kritizují. Rovněž představí články "Moral Luck", kterými Bernard Williams a Thomas Nagel zahajují diskuzi o náhodě v morálním jednání.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude zabývat jevem morálního štěstí, náhody a problémem odpovědnosti u morálních činů. Ukáže východiska Kantovy filosofie, aby bylo zřejmé, co Bernard Williams a Thomas Nagel v Kantově pojetí etiky kritizují. Rovněž představí články "Moral Luck", kterými Bernard Williams a Thomas Nagel zahajují diskuzi o náhodě v morálním jednání.
Seznam doporučené literatury
WILLIAMS, Bernard A. O. "Moral Luck" in Moral Luck: Philosophical Papers, 1973-1980. New York: Cambridge University Press, 1981.
NAGEL, Thomas. "Moral Luck" in Mortal Questions. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
STATMAN, Daniel. Moral Luck. Albany: State University of New York Press, 1993.
KANT, Immanuel. Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda, 1990.
NUSSBAUM, Martha C. Křehkost dobra. Náhoda a etika v řecké tragédii a filosofii. Praha: Oikoymenh, 2003.
Seznam doporučené literatury
WILLIAMS, Bernard A. O. "Moral Luck" in Moral Luck: Philosophical Papers, 1973-1980. New York: Cambridge University Press, 1981.
NAGEL, Thomas. "Moral Luck" in Mortal Questions. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
STATMAN, Daniel. Moral Luck. Albany: State University of New York Press, 1993.
KANT, Immanuel. Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda, 1990.
NUSSBAUM, Martha C. Křehkost dobra. Náhoda a etika v řecké tragédii a filosofii. Praha: Oikoymenh, 2003.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Obhajoba diplomové práce proběhla v pořádku. Studentka zodpověděla všechny kladené dotazy.