Diplomová práce je zaměřena na zmapování a analýzu systému odborného působení na děti s poruchami chování, jejich projevy, anebo s rizikem jejich vzniku a na jejich rodinné prostředí na Ústecku. První část je tvořena z popisu institucí, které se věnují dětem s poruchami chování a jejich rodinám. Je založena zejména na studiu právních předpisů a oficiálních webových stránek institucí. Druhá část vznikla analýzou dat získaných převážně z rozhovorů s odborníky, jenž odborně působí na děti s poruchami chování a na jejich rodiny, přičemž pozornost byla věnována systému spolupracujících institucí a formám spolupráce.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the mapping and analysis of the vocational effect on children with behavioral disorders, their symptoms, or the children at risk of their occurrence and their environment in the Ústí nad Labem region. The first part consists of a description of the institutions that deal with children with behavioral disorders and their families. It is mainly based on the study of legislation and the official web sites of the institutions. The second part was established by analyzing of the data obtained mainly from interviews with experts who professionally influence upon children with behavioral disorders and their families. A particular attention was paid to the system of the cooperating institutions and the form of cooperation.
Klíčová slova
síťování služeb/systém spolupráce, rodiny s dětmi, poruchy chování
Klíčová slova v angličtině
networking services/system of cooperation, families with children, behaviour disorders/problems
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na zmapování a analýzu systému odborného působení na děti s poruchami chování, jejich projevy, anebo s rizikem jejich vzniku a na jejich rodinné prostředí na Ústecku. První část je tvořena z popisu institucí, které se věnují dětem s poruchami chování a jejich rodinám. Je založena zejména na studiu právních předpisů a oficiálních webových stránek institucí. Druhá část vznikla analýzou dat získaných převážně z rozhovorů s odborníky, jenž odborně působí na děti s poruchami chování a na jejich rodiny, přičemž pozornost byla věnována systému spolupracujících institucí a formám spolupráce.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the mapping and analysis of the vocational effect on children with behavioral disorders, their symptoms, or the children at risk of their occurrence and their environment in the Ústí nad Labem region. The first part consists of a description of the institutions that deal with children with behavioral disorders and their families. It is mainly based on the study of legislation and the official web sites of the institutions. The second part was established by analyzing of the data obtained mainly from interviews with experts who professionally influence upon children with behavioral disorders and their families. A particular attention was paid to the system of the cooperating institutions and the form of cooperation.
Klíčová slova
síťování služeb/systém spolupráce, rodiny s dětmi, poruchy chování
Klíčová slova v angličtině
networking services/system of cooperation, families with children, behaviour disorders/problems
Zásady pro vypracování
Cílem kvalitativního šetření je zmapovat a analyzovat systém služeb, jejich rozsah a zaměření, v jejichž rámci je odborníky působeno na děti s poruchami chování a na jejich rodinné prostředí. Analýza se zaměří na cíle, náplň práce, cílovou skupinu a metody, které jsou používány těmito odborníky. Součástí bude také zmapování propojenosti těchto služeb prostřednictvím multidisciplinární spolupráce. V současné době je toto téma aktuální, neboť probíhá transformace sociálních služeb, na jejímž základě je kladen požadavek síťování služeb (viz. Národní akční plán).
Metodou sběru dat byly zvoleny polostrukturované rozhovory, zaznamenávané na diktafonu a následně přepsané, s odborníky působících v oblasti práce s dětmi s poruchami chování doplněné o analýzu dokumentů (např. legislativní rámec, výzkumné zprávy, metodiky, apod.).
Odborníci zapojení do šetření budou kontaktováni na základě záměrného výběru. Budou to např. sociální pracovnice z neziskových organizací (Člověk v tísni, Dobrovolnické centrum), kurátorka, pracovnice OSPOD, speciální pedagog z PPP, zaměstnanci SVP, případně pracovníci poradny, apod. z Ústecka (Ústí nad Labem a okolí).
Zásady pro vypracování
Cílem kvalitativního šetření je zmapovat a analyzovat systém služeb, jejich rozsah a zaměření, v jejichž rámci je odborníky působeno na děti s poruchami chování a na jejich rodinné prostředí. Analýza se zaměří na cíle, náplň práce, cílovou skupinu a metody, které jsou používány těmito odborníky. Součástí bude také zmapování propojenosti těchto služeb prostřednictvím multidisciplinární spolupráce. V současné době je toto téma aktuální, neboť probíhá transformace sociálních služeb, na jejímž základě je kladen požadavek síťování služeb (viz. Národní akční plán).
Metodou sběru dat byly zvoleny polostrukturované rozhovory, zaznamenávané na diktafonu a následně přepsané, s odborníky působících v oblasti práce s dětmi s poruchami chování doplněné o analýzu dokumentů (např. legislativní rámec, výzkumné zprávy, metodiky, apod.).
Odborníci zapojení do šetření budou kontaktováni na základě záměrného výběru. Budou to např. sociální pracovnice z neziskových organizací (Člověk v tísni, Dobrovolnické centrum), kurátorka, pracovnice OSPOD, speciální pedagog z PPP, zaměstnanci SVP, případně pracovníci poradny, apod. z Ústecka (Ústí nad Labem a okolí).
Seznam doporučené literatury
FORGATCH, M. Patterns and outcome in family problem solving: The disrupting effect of negative emotions. Journal of Marriage and the Family [online]. 1989, Vol. 51, No. 1, s. 115-124 [cit. 2013-04-29]. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/10.2307/352373.
GULOVÁ, L. Sociální práce: Pro pedagogické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3379-1.
KAUFMAN, J.-C. 2010: Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. ISBN 978-80-7419-033-9.
LEVICKÁ, J. Sociálna práca s rodinou I. Trnava: 2004. ISBN 80-89074-93-6.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť (Studijní texty). Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1997. ISBN 80- 85850-24-9.
MATOUŠEK, O. a kol. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a úráce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2006. ISBN 80-86429-58-X.
Národní akční plán k transformaci a sjednocení systému péče o ohrožené děti na období 2009 až 2011 [online]. Praha: MPSV, 2009. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/7761/27102009.pdf.
SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum: Praktická príručka. Bratislava: Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
Sociální práce s rodinou a dětmi. Sociální práce: Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2/2005. Dostupné z: http://www.socialniprace.cz/soubory/2005-2-090221133420.pdf. ISSN: 1213-624.
VÍTOVÁ RULÍKOVÁ, K. Metodické doporučení MPSV č. 9/2009 k sociální práci s ohroženou rodinou [online]. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/7273/Metodicke_doporuceni_MPSV_c-9.pdf.
BECHYŇOVÁ, V.; KONVIČKOVÁ, M. Sanace rodiny: Sociální práce s dysfunkčními rodinami. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-392-5.
ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
FORGATCH, M. Patterns and outcome in family problem solving: The disrupting effect of negative emotions. Journal of Marriage and the Family [online]. 1989, Vol. 51, No. 1, s. 115-124 [cit. 2013-04-29]. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/10.2307/352373.
GULOVÁ, L. Sociální práce: Pro pedagogické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3379-1.
KAUFMAN, J.-C. 2010: Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. ISBN 978-80-7419-033-9.
LEVICKÁ, J. Sociálna práca s rodinou I. Trnava: 2004. ISBN 80-89074-93-6.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť (Studijní texty). Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1997. ISBN 80- 85850-24-9.
MATOUŠEK, O. a kol. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a úráce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2006. ISBN 80-86429-58-X.
Národní akční plán k transformaci a sjednocení systému péče o ohrožené děti na období 2009 až 2011 [online]. Praha: MPSV, 2009. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/7761/27102009.pdf.
SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum: Praktická príručka. Bratislava: Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
Sociální práce s rodinou a dětmi. Sociální práce: Časopis pro teorii, praxi a vzdělávání v sociální práci. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2/2005. Dostupné z: http://www.socialniprace.cz/soubory/2005-2-090221133420.pdf. ISSN: 1213-624.
VÍTOVÁ RULÍKOVÁ, K. Metodické doporučení MPSV č. 9/2009 k sociální práci s ohroženou rodinou [online]. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/7273/Metodicke_doporuceni_MPSV_c-9.pdf.
BECHYŇOVÁ, V.; KONVIČKOVÁ, M. Sanace rodiny: Sociální práce s dysfunkčními rodinami. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-392-5.
ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila cíle a závěry své diplomové práce a zodpověděla otázky z posudků i dotazy zkušební komise.