Tématem práce je průzkum četby Josefa Škvoreckého na středních školách ve Vsetínském okrese. Průzkum probíhal ve čtvrtých ročnících na odborných školách a gymnáziích. První část práce se zabývá teoretickými poznatky o čtení, čtenáři a jeho návycích. Vymezuje odborné pojmy a prezentuje dosavadní provedené výzkumy na území České republiky. Druhá část je zaměřená na některá díla Josefa Škvoreckého a na motivech těchto děl je ukázáno to, co by mohlo dnešního středoškolského čtenáře na této četbě zaujmout. Hlavní náplní práce je samotný průzkum, ve kterém bylo uplatněno několik různých metod šetření. Cílem práce je zjistit jaké zkušenosti mají středoškolští studenti s tímto autorem, ale také co by je na četbě Škvoreckého děl mohlo zaujmout a do jaké míry studenti dokážou vnímat literární text.
Annotation in English
The theme of the work is an survey of reading Josef Škvorecky in secondary schools in Vsetin district. The survey was conducted in the fourth grade in vocational schools and high schools. The first part deals with the theoretical knowledge of reading, readers, and his habits. It defines technical terms and presents the main research in the Czech Republic. The second part is focused on some of the writtings of Josef Škvorecky and the motives of the writtings shown what could today's secondary school readers to take this reading. The main concern of the survey itself, which has been applied to several different methods. The aim is to find out what experience they have secondary school students with the author, but also what is the reading of Škvorecky's writtings could take and the extent to which students are able to perceive the literary text.
Keywords
Josef Škvorecký, středoškolský student, čtenář, čtenářství, průzkum
Keywords in English
Josef Škvorecky, secondary school student, reader, reading, survey
Length of the covering note
66 s., obrazové přílohy 6 s.
Language
CZ
Annotation
Tématem práce je průzkum četby Josefa Škvoreckého na středních školách ve Vsetínském okrese. Průzkum probíhal ve čtvrtých ročnících na odborných školách a gymnáziích. První část práce se zabývá teoretickými poznatky o čtení, čtenáři a jeho návycích. Vymezuje odborné pojmy a prezentuje dosavadní provedené výzkumy na území České republiky. Druhá část je zaměřená na některá díla Josefa Škvoreckého a na motivech těchto děl je ukázáno to, co by mohlo dnešního středoškolského čtenáře na této četbě zaujmout. Hlavní náplní práce je samotný průzkum, ve kterém bylo uplatněno několik různých metod šetření. Cílem práce je zjistit jaké zkušenosti mají středoškolští studenti s tímto autorem, ale také co by je na četbě Škvoreckého děl mohlo zaujmout a do jaké míry studenti dokážou vnímat literární text.
Annotation in English
The theme of the work is an survey of reading Josef Škvorecky in secondary schools in Vsetin district. The survey was conducted in the fourth grade in vocational schools and high schools. The first part deals with the theoretical knowledge of reading, readers, and his habits. It defines technical terms and presents the main research in the Czech Republic. The second part is focused on some of the writtings of Josef Škvorecky and the motives of the writtings shown what could today's secondary school readers to take this reading. The main concern of the survey itself, which has been applied to several different methods. The aim is to find out what experience they have secondary school students with the author, but also what is the reading of Škvorecky's writtings could take and the extent to which students are able to perceive the literary text.
Keywords
Josef Škvorecký, středoškolský student, čtenář, čtenářství, průzkum
Keywords in English
Josef Škvorecky, secondary school student, reader, reading, survey
Research Plan
Zkoumání středoškolské četby (Zlínský region) se bude opírat o sociologické metody pozorování, rozborů, analýzy výpůjček, vyplňování ankety, a to v souladu s poznatky současné české i zahraniční sociologie literatury, zvláště sociologie čtenosti. Zohledněno bude školní prostředí a dnešní studijní předměty. Práce se dotkne i dnešního pohledu na různé knihy Josefa Škvoreckého.
Research Plan
Zkoumání středoškolské četby (Zlínský region) se bude opírat o sociologické metody pozorování, rozborů, analýzy výpůjček, vyplňování ankety, a to v souladu s poznatky současné české i zahraniční sociologie literatury, zvláště sociologie čtenosti. Zohledněno bude školní prostředí a dnešní studijní předměty. Práce se dotkne i dnešního pohledu na různé knihy Josefa Škvoreckého.
Recommended resources
HAMAN, Aleš. Literatura z pohledu čtenářů. Praha: Československý spisovatel, 1991, 169 s. ISBN 80-202-0281-1.
CHVATÍK, Květoslav. Pohledy na českou literaturu z ptačí perspektivy. 1. vyd. Praha: Pražská imaginace, 1991, 174 s. ISBN 80-711-0056-0.
KELBLOVÁ, Lucie. Čeští žáci v mezinárodním srovnání: české školství ve světle dlouhodobě zjišťovaných výsledků vzdělávání v mezinárodních šetřeních. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2006, 148 s. ISBN 978-802-1105-249.
KOSKOVÁ, Helena. Hledání ztracené generace. Jinočany, 1996, 223s. ISBN 80-857-8793-8.
KOSKOVÁ, Helena. Škvorecký. Vyd. 1. V Praze: Literární akademie (Soukromá vysoká škola Josefa Škvoreckého), 2004, 227 s., [28] s. obr. příl. ISBN 80-903-1096-6.
POSLEDNÍ, Petr. Ironie Miráklu. In: WIENDL, Jan (red.). Normy normalizace: sborník referátů z literárněvědné konference 38. Bezručovy Opavy, 11.-13.9.1995. Vyd. 1. Opava: Slezská univerzita, 1996, s. 26-29. ISBN 8085879468.
ŠKVORECKÝ, Josef. Samožerbuch. 2., doplněné vyd., Praha: Panorama, 1991, 370 s. ISBN 11-057-91.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Vyd. 1. Brno: Host, 2011, 191 s. ISBN 978-807-0505-991.
TRENSKÝ, Pavel. Josef Škvorecký. Vyd. 1. Jinočany: H, 1995, 155 p. ISBN 80-857-8779-2.
Recommended resources
HAMAN, Aleš. Literatura z pohledu čtenářů. Praha: Československý spisovatel, 1991, 169 s. ISBN 80-202-0281-1.
CHVATÍK, Květoslav. Pohledy na českou literaturu z ptačí perspektivy. 1. vyd. Praha: Pražská imaginace, 1991, 174 s. ISBN 80-711-0056-0.
KELBLOVÁ, Lucie. Čeští žáci v mezinárodním srovnání: české školství ve světle dlouhodobě zjišťovaných výsledků vzdělávání v mezinárodních šetřeních. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2006, 148 s. ISBN 978-802-1105-249.
KOSKOVÁ, Helena. Hledání ztracené generace. Jinočany, 1996, 223s. ISBN 80-857-8793-8.
KOSKOVÁ, Helena. Škvorecký. Vyd. 1. V Praze: Literární akademie (Soukromá vysoká škola Josefa Škvoreckého), 2004, 227 s., [28] s. obr. příl. ISBN 80-903-1096-6.
POSLEDNÍ, Petr. Ironie Miráklu. In: WIENDL, Jan (red.). Normy normalizace: sborník referátů z literárněvědné konference 38. Bezručovy Opavy, 11.-13.9.1995. Vyd. 1. Opava: Slezská univerzita, 1996, s. 26-29. ISBN 8085879468.
ŠKVORECKÝ, Josef. Samožerbuch. 2., doplněné vyd., Praha: Panorama, 1991, 370 s. ISBN 11-057-91.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Vyd. 1. Brno: Host, 2011, 191 s. ISBN 978-807-0505-991.
TRENSKÝ, Pavel. Josef Škvorecký. Vyd. 1. Jinočany: H, 1995, 155 p. ISBN 80-857-8779-2.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1) Studentka představila téma práce, cíle, zvolenou metodu.
2) Vedoucí a oponent práce seznámili komisi s posudky.
3) Studentka reagovala na otázky obsažené v posudcích a na další dotazy členů komise.