Tématem práce je výzkum čtenářské gramotnosti v pátých třídách základních škol v Hradci Králové. První část se zabývá teoretickými poznatky o čtenářské gramotnosti a vymezením odborných pojmů. Hlavní náplní práce je praktický výzkum čtenářské gramotnosti, který byl proveden metodou dotazníkového šetření. Dotazník obsahuje otázky, vztahující se k vybrané ukázce uměleckého textu. Cílem práce je zjistit schopnosti a dovednosti žáků při komunikaci s uměleckým textem. Konkrétně se práce zaměřila na dovednosti vyhledávat v textu informace, interpretovat myšlenky, vyvozovat závěry a na schopnosti využít při práci s textem osobních zkušeností a vědomostí.
Anotace v angličtině
The theme of the work is a research into the literacy of year four's pupils of primary schools in the Hradec Králové area. First part deals with the theoretical knowledge of literacy, and with defining technical terms. The main concern of the work is a practical research into literacy, done by a survey using a questionnaire. The questionnaire includes questions related to a selected sample of a literary text. The aim is to determine the ability and skills of pupils to communicate with literary text. Specifically, the paper focuses on the skills to search the text for information, to interpret ideas, to draw conclusions, and on the ability to use personal experience and knowledge when working with the text.
literacy - reading literacy - fairy-tale - reading research - methods of developing literacy
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem práce je výzkum čtenářské gramotnosti v pátých třídách základních škol v Hradci Králové. První část se zabývá teoretickými poznatky o čtenářské gramotnosti a vymezením odborných pojmů. Hlavní náplní práce je praktický výzkum čtenářské gramotnosti, který byl proveden metodou dotazníkového šetření. Dotazník obsahuje otázky, vztahující se k vybrané ukázce uměleckého textu. Cílem práce je zjistit schopnosti a dovednosti žáků při komunikaci s uměleckým textem. Konkrétně se práce zaměřila na dovednosti vyhledávat v textu informace, interpretovat myšlenky, vyvozovat závěry a na schopnosti využít při práci s textem osobních zkušeností a vědomostí.
Anotace v angličtině
The theme of the work is a research into the literacy of year four's pupils of primary schools in the Hradec Králové area. First part deals with the theoretical knowledge of literacy, and with defining technical terms. The main concern of the work is a practical research into literacy, done by a survey using a questionnaire. The questionnaire includes questions related to a selected sample of a literary text. The aim is to determine the ability and skills of pupils to communicate with literary text. Specifically, the paper focuses on the skills to search the text for information, to interpret ideas, to draw conclusions, and on the ability to use personal experience and knowledge when working with the text.
literacy - reading literacy - fairy-tale - reading research - methods of developing literacy
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat výzkumu úrovně čtenářské gramotnosti na vybraných základních školách v Hradci Králové. Cílem bude především zjištění schopnosti žáků doslovně porozumět vybranému uměleckému textu, vyvodit z přečteného závěry a text kriticky posoudit. Východiskem bude teoretické zpracování současného stavu problému na základě studia odborné literatury. Hlavním výstupem bude zpracování dotazníkového šetření s následným vyhodnocením.
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat výzkumu úrovně čtenářské gramotnosti na vybraných základních školách v Hradci Králové. Cílem bude především zjištění schopnosti žáků doslovně porozumět vybranému uměleckému textu, vyvodit z přečteného závěry a text kriticky posoudit. Východiskem bude teoretické zpracování současného stavu problému na základě studia odborné literatury. Hlavním výstupem bude zpracování dotazníkového šetření s následným vyhodnocením.
Seznam doporučené literatury
BUBENÍČKOVÁ, Petra - ČUŘÍN, Michal - ZACHOVÁ, Alena et al. Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. 135 s. ISBN 978-80-7435-165-5.
DOLEŽALOVÁ, Jana. Funkční gramotnost: proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. 88 s. ISBN 80-704-1115-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host, 2008. 207 s. ISBN 978-807-0505-540.
Seznam doporučené literatury
BUBENÍČKOVÁ, Petra - ČUŘÍN, Michal - ZACHOVÁ, Alena et al. Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. 135 s. ISBN 978-80-7435-165-5.
DOLEŽALOVÁ, Jana. Funkční gramotnost: proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. 88 s. ISBN 80-704-1115-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host, 2008. 207 s. ISBN 978-807-0505-540.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Studentka představila téma práce, cíle, zvolenou metodu.
2. Vedoucí a oponent práce seznámili komisi s posudky.
3.Studentka reagovala na otázky obsažené v posudcích a na další dotazy členů komise.