Práce je věnována vysokopevnostním ocelím martenzitického typu pouţívaných v konstrukci automobilů na výrobu bezpečnostních částí karoserií. Jako povrchová úprava těchto materiálu se pouţívá Al-Si vrstva. Cílem této diplomové práce je posoudit souvislost stavu povrchové vrstvy nanesené na vysokopevnostní martenzitickou ocel s dosaţenou jakostí jednotlivých svarů.
Anotace v angličtině
This work is dedicated to high strength steels of martensitic type used in automotive construction for the safety parts of the car bodywork production. Al-Si layer is used as a surface treatment for these materials. The aim of this diploma thesis is to evaluate the coherence between the surface layer condition applied on high strength martensitic steel and the achieved quality of the individual welds.
Práce je věnována vysokopevnostním ocelím martenzitického typu pouţívaných v konstrukci automobilů na výrobu bezpečnostních částí karoserií. Jako povrchová úprava těchto materiálu se pouţívá Al-Si vrstva. Cílem této diplomové práce je posoudit souvislost stavu povrchové vrstvy nanesené na vysokopevnostní martenzitickou ocel s dosaţenou jakostí jednotlivých svarů.
Anotace v angličtině
This work is dedicated to high strength steels of martensitic type used in automotive construction for the safety parts of the car bodywork production. Al-Si layer is used as a surface treatment for these materials. The aim of this diploma thesis is to evaluate the coherence between the surface layer condition applied on high strength martensitic steel and the achieved quality of the individual welds.
1.Představení vysokopevnostních ocelí, zaměření na aplikaci pro bezpečnostní prvky karoserií.
2.Bodové odporové svařování
3.Parametry svařitelnosti, problematika vlivu svařování na strukturu a výchozí pevnostní parametry vysokopevnostních ocelí.
4.Základní strukturní analýza svarového spoje martenzitické oceli, rozbor povrchové vrstvy na bázi Al-Si.
5.Návrh a realizace experimentálního svařování pro hodnocení vlivu rozptylu zjištěných materiálových parametrů na svařitelnost.
6.Srovnání výsledků provedených analýz u experimentálních svarů vs. svarů vyhotovených v podmínkách výroby bezpečnostních prvků karoserie.
Zásady pro vypracování
1.Představení vysokopevnostních ocelí, zaměření na aplikaci pro bezpečnostní prvky karoserií.
2.Bodové odporové svařování
3.Parametry svařitelnosti, problematika vlivu svařování na strukturu a výchozí pevnostní parametry vysokopevnostních ocelí.
4.Základní strukturní analýza svarového spoje martenzitické oceli, rozbor povrchové vrstvy na bázi Al-Si.
5.Návrh a realizace experimentálního svařování pro hodnocení vlivu rozptylu zjištěných materiálových parametrů na svařitelnost.
6.Srovnání výsledků provedených analýz u experimentálních svarů vs. svarů vyhotovených v podmínkách výroby bezpečnostních prvků karoserie.
Seznam doporučené literatury
1.Žídek M.: Metalurgická tvařitelnost ocelí za tepla a za studena, Aleko, Praha 1995, ISBN 80-85341-45-X
2.Pluhař J., Puškár A., Koutský J., Macek K., Beneš V.: Fyzikální metalurgie a mezní stavy materiálu, SNTL/Alfa, 1987
3.Podrábský, T.-Fremunt, P.: Konstrukční oceli, CERM Brno, 1996, ISBN 80-85867-95-8
Seznam doporučené literatury
1.Žídek M.: Metalurgická tvařitelnost ocelí za tepla a za studena, Aleko, Praha 1995, ISBN 80-85341-45-X
2.Pluhař J., Puškár A., Koutský J., Macek K., Beneš V.: Fyzikální metalurgie a mezní stavy materiálu, SNTL/Alfa, 1987
3.Podrábský, T.-Fremunt, P.: Konstrukční oceli, CERM Brno, 1996, ISBN 80-85867-95-8
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Při obhajobě diplomant komisi seznámil s diplomovou prací, ve které se věnoval problematice odporového vysokopevné martenzitické ocelí používaných v konstrukci automobilů na výrobu bezpečnostních částí karoserie.
Na otázky oponenta i členů komise odpovídal věcně správně.