Ve své práci se zaměřuji na možnosti využití plynných paliv v dopravě, a to od historických počátků, historického vývoje v jednotlivých evropských zemích až do současné doby. Nejvíce se soustřeďuji na možnost využití stlačeného zemního plynu (CNG) v zemědělské výrobě, protože v tomto odvětví se nyní nově začíná CNG spolu s bioplynem jako palivem prosazovat a výrobci zemědělské techniky tomuto trendu vychází vstříc svými inovativními řešeními, které v práci popisuji stejně jako výhody a nevýhody provozu na CNG. Zvláště v některých odvětvích zemědělství, kde se používá ve velké míře manipulační technika, se může CNG jako palivo s úspěchem uplatnit taktéž. V práci jsou také uvedeny reálné zkušenosti z provozu vysokozdvižných vozíků poháněných CNG, které mohou být inspirací pro jakýkoliv zemědělský podnik, který o zavedení CNG jako paliva uvažuje. V práci je zpracována finanční studie provozu automobilů a traktorů na CNG v ZOD Podhradí, stejně tak jako exemplární příklad zjednodušené ekologické emisní studie pro traktory.
Anotace v angličtině
This contribution is focused on the possibilities of utilization gas fuels in transportation, from the historical beginning, the historical development in individual European countries till now. The main focus is on the possibility of using compressed natural gas (CNG) and biogas in agriculture, because the industry is starting the production of new CNG tractors and other vehicles using in agriculture nowadays. The advantages and disadvantages of CNG usage are mentioned too. In some sectors of agriculture, where the handling machines are used, may CNG as fuel be applied successfully. The contribution deals with the real experience of usage the lift trucks powered by CNG, which can be an inspiration for the farms where they consider of CNG as fuel for their vehicles. In contribution is processed financial study of cars and tractors working on CNG in agricultural and trade company ZOD Podhradí, as well as an exemplary example for simplified environmental emission studies for tractors.
Klíčová slova
CNG, provoz na CNG, vysokozdvižný vozík, příslušenství CNG motorů, vlastnosti plynných paliv, metan, plnicí stanice CNG, snižování emisí
Ve své práci se zaměřuji na možnosti využití plynných paliv v dopravě, a to od historických počátků, historického vývoje v jednotlivých evropských zemích až do současné doby. Nejvíce se soustřeďuji na možnost využití stlačeného zemního plynu (CNG) v zemědělské výrobě, protože v tomto odvětví se nyní nově začíná CNG spolu s bioplynem jako palivem prosazovat a výrobci zemědělské techniky tomuto trendu vychází vstříc svými inovativními řešeními, které v práci popisuji stejně jako výhody a nevýhody provozu na CNG. Zvláště v některých odvětvích zemědělství, kde se používá ve velké míře manipulační technika, se může CNG jako palivo s úspěchem uplatnit taktéž. V práci jsou také uvedeny reálné zkušenosti z provozu vysokozdvižných vozíků poháněných CNG, které mohou být inspirací pro jakýkoliv zemědělský podnik, který o zavedení CNG jako paliva uvažuje. V práci je zpracována finanční studie provozu automobilů a traktorů na CNG v ZOD Podhradí, stejně tak jako exemplární příklad zjednodušené ekologické emisní studie pro traktory.
Anotace v angličtině
This contribution is focused on the possibilities of utilization gas fuels in transportation, from the historical beginning, the historical development in individual European countries till now. The main focus is on the possibility of using compressed natural gas (CNG) and biogas in agriculture, because the industry is starting the production of new CNG tractors and other vehicles using in agriculture nowadays. The advantages and disadvantages of CNG usage are mentioned too. In some sectors of agriculture, where the handling machines are used, may CNG as fuel be applied successfully. The contribution deals with the real experience of usage the lift trucks powered by CNG, which can be an inspiration for the farms where they consider of CNG as fuel for their vehicles. In contribution is processed financial study of cars and tractors working on CNG in agricultural and trade company ZOD Podhradí, as well as an exemplary example for simplified environmental emission studies for tractors.
Klíčová slova
CNG, provoz na CNG, vysokozdvižný vozík, příslušenství CNG motorů, vlastnosti plynných paliv, metan, plnicí stanice CNG, snižování emisí
Cílem práce je posoudit proveditelnost, technické možnosti a ekologické benefity zavedení pohonu CNG jako alternativního paliva v podnicích zemědělské výroby a srovnání provozu na motorovou naftu, bionaftu a zemní plyn. K tomu lze využít i praktických zkušeností z provozu CNG autobusů případně jiných vozidel podobných výkonů, kde je na rozdíl od zemědělství již dostatečná praxe s provozem.
1. Úvod
2. Vlastnosti zemního plynu
3. Současný stav využití zemního plynu pro pohon motorových vozidel
4. Požadavky na úpravu spalovacích motorů při přechodu na zemní plyn
5. Instalace a provedení zásobníků plynu na vozidlo
6. Plnění paliva
7. Předpokládaná ekonomická náročnost přestavby a její návratnost
8. Výběr vhodných dopravních prostředků, pracovních strojů a ostatních zařízení v zemědělství k plynofikaci
9. Posouzení dopadů této plynofikace na životní prostředí
10. Posouzení dopadů této plynofikace na ekonomiku provozu
11. Posouzení technických možností (studie proveditelnosti) plynofikace v zemědělství
12. Srovnání paliv CNG, bionafta, motorová nafta v provozech zemědělství.
13. Závěr.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je posoudit proveditelnost, technické možnosti a ekologické benefity zavedení pohonu CNG jako alternativního paliva v podnicích zemědělské výroby a srovnání provozu na motorovou naftu, bionaftu a zemní plyn. K tomu lze využít i praktických zkušeností z provozu CNG autobusů případně jiných vozidel podobných výkonů, kde je na rozdíl od zemědělství již dostatečná praxe s provozem.
1. Úvod
2. Vlastnosti zemního plynu
3. Současný stav využití zemního plynu pro pohon motorových vozidel
4. Požadavky na úpravu spalovacích motorů při přechodu na zemní plyn
5. Instalace a provedení zásobníků plynu na vozidlo
6. Plnění paliva
7. Předpokládaná ekonomická náročnost přestavby a její návratnost
8. Výběr vhodných dopravních prostředků, pracovních strojů a ostatních zařízení v zemědělství k plynofikaci
9. Posouzení dopadů této plynofikace na životní prostředí
10. Posouzení dopadů této plynofikace na ekonomiku provozu
11. Posouzení technických možností (studie proveditelnosti) plynofikace v zemědělství
12. Srovnání paliv CNG, bionafta, motorová nafta v provozech zemědělství.
13. Závěr.
Seznam doporučené literatury
Vlk, F.: Alternativní pohony motorových vozidel. Vlk, Brno, 2004. ISBN 80-239-1602-5
Žákovec, J.: Informační servis Gas- plyn v dopravě, GAS. ISSN 1212-7825
Kameš, J.: Alternativní pohon automobilů. Ben, Praha, 2005. ISBN 978-80-7300-127-8
Vlk, F.: Koncepce motorových vozidel. Vlk, Brno, 2000. ISBN 80-2385276-0
Takáts, M.: Příslušenství plynových motorů, ČVUT, Praha, 1996. ISBN 80-01-01058-9
Seznam doporučené literatury
Vlk, F.: Alternativní pohony motorových vozidel. Vlk, Brno, 2004. ISBN 80-239-1602-5
Žákovec, J.: Informační servis Gas- plyn v dopravě, GAS. ISSN 1212-7825
Kameš, J.: Alternativní pohon automobilů. Ben, Praha, 2005. ISBN 978-80-7300-127-8
Vlk, F.: Koncepce motorových vozidel. Vlk, Brno, 2000. ISBN 80-2385276-0
Takáts, M.: Příslušenství plynových motorů, ČVUT, Praha, 1996. ISBN 80-01-01058-9
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přednesl velice pečlivě zpracovanou, přehlednou a názornou prezentaci své práce, ve které se zaměřil na možnosti využití plynných paliv v dopravě. Nejvíce se soustřeďuje na možnost využití stlačeného zemního plynu (CNG) v zemědělské výrobě, jelikož v tomto odvětví se nyní nově začíná CNG spolu s bioplynem jako palivem prosazovat a výrobci zemědělské techniky tomuto trendu vychází vstříc svými inovativními řešeními, které v prezentaci popisuje stejně jak výhody a nevýhody provozu CNG. Ve své prezentaci také uvedl reálné zkušenosti z provozu vysokozdvižných vozíků poháněných CNG, které mohou být inspirací pro jakýkoliv zemědelský podnik, který o zavedení CNG jako paliva uvažuje. V závěru prezentace přednesl finanční studii provozu automobilů a traktorů na CNG v ZOD Podhradí. Poté diplomant vyčerpávajícím způsobem zodpověděl dotazy oponenta a členů komise a prokázal výbornou znalost řešené problematiky.