Bakalářská práce se věnuje vyhodnocování didaktických testů pomocí základních statistických charakteristik, charakteristik určujících obtížnost, citlivost, validitu a reliabilitu testovaných položek. Jsou zde popsány základní nástroje statistické grafiky. Mezi ně patří krabicový graf, histogram, graf empirické distribuční funkce a graf závislost citlivosti a indexu obtížnosti. Také je popsána historie vzniku programovacího jazyka Java a vývojové prostředí NetBeans. Popsána je i funkčnost veškerých metod použitých v praktické části bakalářské práce a vysvětlení uživatelského prostředí aplikace. Nechybí zde ani vyhodnocení jednoho konkrétního testu pomocí aplikace.
Anotace v angličtině
The bachelor's work is focused to the assessment of the didactic tests using based statistic characteristic, characteristics determinate sensitivity, validity and reliability of tested items. The work is describing basic tools of the statistic graphic. Here belongs bar chart, histogram, empiric distribution function chart and graph of the dependency of sensitivity to the difficulty index. There is also described the story of the Java programming language origin and development environment NetBeans. The part of the work is describing the functions of all methods used in its practical part and explanation of the user interface of the application. The concrete test evaluation by using the application in provided as a part of the practical work.
didactic test analyzing, descriptive statistics, Java
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje vyhodnocování didaktických testů pomocí základních statistických charakteristik, charakteristik určujících obtížnost, citlivost, validitu a reliabilitu testovaných položek. Jsou zde popsány základní nástroje statistické grafiky. Mezi ně patří krabicový graf, histogram, graf empirické distribuční funkce a graf závislost citlivosti a indexu obtížnosti. Také je popsána historie vzniku programovacího jazyka Java a vývojové prostředí NetBeans. Popsána je i funkčnost veškerých metod použitých v praktické části bakalářské práce a vysvětlení uživatelského prostředí aplikace. Nechybí zde ani vyhodnocení jednoho konkrétního testu pomocí aplikace.
Anotace v angličtině
The bachelor's work is focused to the assessment of the didactic tests using based statistic characteristic, characteristics determinate sensitivity, validity and reliability of tested items. The work is describing basic tools of the statistic graphic. Here belongs bar chart, histogram, empiric distribution function chart and graph of the dependency of sensitivity to the difficulty index. There is also described the story of the Java programming language origin and development environment NetBeans. The part of the work is describing the functions of all methods used in its practical part and explanation of the user interface of the application. The concrete test evaluation by using the application in provided as a part of the practical work.
didactic test analyzing, descriptive statistics, Java
Zásady pro vypracování
Vyhodnocení didaktického testu umožňuje stanovení obtížnosti otázek a určení citlivosti testových úkolů (lehké otázky, těžké otázky, nevyhovující otázky, seřazení úloh podle obtížnosti atd.) a určení citlivosti otázky (kvality jednotlivých otázek) a testu jako celku.
Cílem práce je vytvořit aplikaci, která umožní výpočty základních statistických charakteristik (průměr, směrodatná odchylka, šikmost, špičatost, medián, modus), charakteristik měřících obtížnost položek, charakteristik citlivosti položek, reliabilitu (Cronbachovo alfa), charakteristiky validity (Spearmanův korelační koeficient). Součástí aplikace také bude možnost zobrazení pomocí základních nástrojů statistické grafiky (histogram, boxplot, empirická distribuční funkce).
Zásady pro vypracování
Vyhodnocení didaktického testu umožňuje stanovení obtížnosti otázek a určení citlivosti testových úkolů (lehké otázky, těžké otázky, nevyhovující otázky, seřazení úloh podle obtížnosti atd.) a určení citlivosti otázky (kvality jednotlivých otázek) a testu jako celku.
Cílem práce je vytvořit aplikaci, která umožní výpočty základních statistických charakteristik (průměr, směrodatná odchylka, šikmost, špičatost, medián, modus), charakteristik měřících obtížnost položek, charakteristik citlivosti položek, reliabilitu (Cronbachovo alfa), charakteristiky validity (Spearmanův korelační koeficient). Součástí aplikace také bude možnost zobrazení pomocí základních nástrojů statistické grafiky (histogram, boxplot, empirická distribuční funkce).
Seznam doporučené literatury
KONÍČEK, Libor. Hodnocení výsledků vzdělávání: teoretická část. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007, 57 s. ISBN 978-80-7368-392-4.
KONÍČEK, Libor. Hodnocení výsledků vzdělávání: praktická část. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007, 48 s. ISBN 978-80-7368-393-1.
ZVÁRA, Karel a Josef ŠTĚPÁN. Pravděpodobnost a matematická statistika. Vyd. 4. Praha: Matfyzpress, 2006, 230 s. ISBN 80-867-3271-1.
Seznam doporučené literatury
KONÍČEK, Libor. Hodnocení výsledků vzdělávání: teoretická část. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007, 57 s. ISBN 978-80-7368-392-4.
KONÍČEK, Libor. Hodnocení výsledků vzdělávání: praktická část. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007, 48 s. ISBN 978-80-7368-393-1.
ZVÁRA, Karel a Josef ŠTĚPÁN. Pravděpodobnost a matematická statistika. Vyd. 4. Praha: Matfyzpress, 2006, 230 s. ISBN 80-867-3271-1.
Přílohy volně vložené
1 CD-ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hlavním cílem bakalářské práce bylo prostudovat nástroje pro měření charakteristik zkušebních testů a vytvořit aplikaci pro jejich výpočet. Předložená práce cíle naplnila. Práce poskytuje čtenáři ucelený přehled charakteristik pro měření kvality didaktických testů. Vytvořená aplikace umožňuje uživatelům posoudit kvalitu vlastních testů. Dle vedoucího práce je logická stavba a stylistická úroveň práce nadprůměrná. Komise i vedoucí práce zhodnotili práci jako velice zdařilou a ohodnotili ji stupněm výborně.