Bakalářská práce se věnuje výuce náboženství jako předmětu v českém školství, a také se zabývá tím, jak ji vnímá společnost. Stručně charakterizuje historii výuky náboženství od dob Ježíše Krista až do současnosti, dále se věnuje legislativě spojené s výukou náboženství, jak a jestli probíhá na státních a církevních školách. V práci je zmíněn i ekumenismus a výuka etiky. Věnována je spíše současnosti a současnému postavení výuky náboženství v České republice. Práce by měla přiblížit široké veřejnosti, co výuka náboženství obsahuje a zda je v dnešní době důležitá.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on teaching of religion as a single subject in the Czech education system and also deals with perception of the society to this topic. Concisely characterizes history of religious teaching from the date of birth of Jesus Christ to present. The work is devoted to legislation of teaching of religion and how it is implemented at the state and church schools. In the writing, it is also mentioned ecumenism and teaching of ethics. The work is focused on present and contemporary position of religious teaching in the Czech Republic. The work should demonstrate to the general public what contains teaching of religion and if it is important at the present time.
Klíčová slova
výuka náboženství, výuka etiky, pedagogika, společnost, církev, mimoškolní aktivity
Klíčová slova v angličtině
teaching of religion, teaching of ethics, pedagogy, society, church, extracurricular activities
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje výuce náboženství jako předmětu v českém školství, a také se zabývá tím, jak ji vnímá společnost. Stručně charakterizuje historii výuky náboženství od dob Ježíše Krista až do současnosti, dále se věnuje legislativě spojené s výukou náboženství, jak a jestli probíhá na státních a církevních školách. V práci je zmíněn i ekumenismus a výuka etiky. Věnována je spíše současnosti a současnému postavení výuky náboženství v České republice. Práce by měla přiblížit široké veřejnosti, co výuka náboženství obsahuje a zda je v dnešní době důležitá.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on teaching of religion as a single subject in the Czech education system and also deals with perception of the society to this topic. Concisely characterizes history of religious teaching from the date of birth of Jesus Christ to present. The work is devoted to legislation of teaching of religion and how it is implemented at the state and church schools. In the writing, it is also mentioned ecumenism and teaching of ethics. The work is focused on present and contemporary position of religious teaching in the Czech Republic. The work should demonstrate to the general public what contains teaching of religion and if it is important at the present time.
Klíčová slova
výuka náboženství, výuka etiky, pedagogika, společnost, církev, mimoškolní aktivity
Klíčová slova v angličtině
teaching of religion, teaching of ethics, pedagogy, society, church, extracurricular activities
Zásady pro vypracování
Bakalářskou práci chce studentka zaměřit na výuku náboženství (především křesťanství) na českých školách. Výuka náboženství má samozřejmě svou důležitou historii, která by na začátku stála za zmínku, ale obsahem práce by měla být spíše současnost a situace posledních 25 let na území České republiky.
Práce by se měla věnovat základním hodnotám a tradicím křesťanství, a dále také tomu, jak se liší různé křesťanské církve u nás, jestli organizují výuku náboženství ve svých společenstvích, a také jak se věnují mládeži. Důležitou tématikou je i spolupráce křesťanských církví, tedy ekumenismus.
Další podstatnou skutečností je výuka náboženství na českých státních a církevních školách. Za jakých podmínek se na státních školách může vyučovat náboženství, a zda k této výuce existují nějaké alternativy. Studentka by se ráda zaměřila na vybrané školy a uvedla jejich rámcový program.
Bakalářská práce se bude zabývat otázkou, zda je výuka náboženství důležitá a jakým způsobem může obohatit dnešní společnost. Cílem práce je také zjištění, jak se na výuku náboženství hledí na vybraných českých školách.
Zásady pro vypracování
Bakalářskou práci chce studentka zaměřit na výuku náboženství (především křesťanství) na českých školách. Výuka náboženství má samozřejmě svou důležitou historii, která by na začátku stála za zmínku, ale obsahem práce by měla být spíše současnost a situace posledních 25 let na území České republiky.
Práce by se měla věnovat základním hodnotám a tradicím křesťanství, a dále také tomu, jak se liší různé křesťanské církve u nás, jestli organizují výuku náboženství ve svých společenstvích, a také jak se věnují mládeži. Důležitou tématikou je i spolupráce křesťanských církví, tedy ekumenismus.
Další podstatnou skutečností je výuka náboženství na českých státních a církevních školách. Za jakých podmínek se na státních školách může vyučovat náboženství, a zda k této výuce existují nějaké alternativy. Studentka by se ráda zaměřila na vybrané školy a uvedla jejich rámcový program.
Bakalářská práce se bude zabývat otázkou, zda je výuka náboženství důležitá a jakým způsobem může obohatit dnešní společnost. Cílem práce je také zjištění, jak se na výuku náboženství hledí na vybraných českých školách.
Seznam doporučené literatury
WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004, 295 s. ISBN 80-7315-083-2.
S novým školským zákonem výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v České republice za rok 2005. Díl 1., Vzdělávání v roce 2005 v datech. Praha: Tauris, 2006, 105 s. ISBN 80-211-0518-6.
Zákon č. 561 ze dne 24. září 2005 o předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In: Sbírka zákonů České republiky. 2004, částka 190, s. 10262-10348. Dostupný také z: http://aplikace.msmt.cz/Predpisy1/sb190-04.pdf. ISSN 1211-1244.
Zákon č. 3 z roku 2002 o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech). Dostupný z: http://www.mkcr.cz/cz/cirkve-a-nabozenske-spolecnosti/pravni-predpisy/zakon-c--3-2002-sb---o-cirkvich-a-nabozenskych-spolecnostech-171526/
Seznam doporučené literatury
WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004, 295 s. ISBN 80-7315-083-2.
S novým školským zákonem výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v České republice za rok 2005. Díl 1., Vzdělávání v roce 2005 v datech. Praha: Tauris, 2006, 105 s. ISBN 80-211-0518-6.
Zákon č. 561 ze dne 24. září 2005 o předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In: Sbírka zákonů České republiky. 2004, částka 190, s. 10262-10348. Dostupný také z: http://aplikace.msmt.cz/Predpisy1/sb190-04.pdf. ISSN 1211-1244.
Zákon č. 3 z roku 2002 o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech). Dostupný z: http://www.mkcr.cz/cz/cirkve-a-nabozenske-spolecnosti/pravni-predpisy/zakon-c--3-2002-sb---o-cirkvich-a-nabozenskych-spolecnostech-171526/
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou závěrečnou práci a reagovala na dotazy členů komise.