- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název v angličtině
Hlavní téma
Restaurování a rekonstrukce části sgrafitové výzdoby fasády domu čp. 536 ve Slavonicích
Hlavní téma v angličtině
Exploration of the original technology of renaissance sgraffito. Restoration of the sgraffito facade of the building at 536 Horni Namesti in Slavonice.
Název dle studenta
Průzkum původní techniky
renesančního sgrafita
a
Restaurování sgrafitové fasády domu č.p.536 ve Slavonicích
V teoretické části této práce se zabývám průzkumem původní techniky renesančního sgrafita. Průzkum byl proveden na vybraných sgrafitech v jižních Čechách. Bylo zkoumáno materiálové složení, technika nanášení a povrchové zpracování jednotlivých vrstev. Na závěr byl sestaven systematický přehled zjištění o technice renesančního sgrafita.
Praktická část této práce obsahuje dokumentaci restaurátorského zásahu na fasádě domu č.p.536 na Horním náměstí ve Slavonicích. Renesanční sgrafita na fasádě byla ve velice špatném stavu, překryta druhotnými nátěry. Ty byly odstraněny a sgrafita byla rozsáhle konzervována. Na základě fragmentů, historických fotografií a původních grafických předloh byla provedena jejich rekonstrukce.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of the thesis I explore the original technology of renaissance sgraffito. The analysis of the composition of materials, technique of plaster layering and surface treatment of individual layers was performed at select locations in South Bohemia. The findings are organized as a systematic overview of renaissance sgraffito techniques.
The practical part of my thesis documents the restoration of the sgraffito facade of the building at 536 Horni Namesti in Slavonice. The original renaissance sgraffiti were severely damaged and covered by secondary layers of paint. The paint was carefully removed, the sgraffiti were cleaned and extensively conserved. The final reconstruction was based on remaining fragments, historical photographs and original graphical templates.
sgraffito, renaissance, original techniques, Slavonice, restoration, reconstruction, charcoal
Rozsah průvodní práce
197
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části této práce se zabývám průzkumem původní techniky renesančního sgrafita. Průzkum byl proveden na vybraných sgrafitech v jižních Čechách. Bylo zkoumáno materiálové složení, technika nanášení a povrchové zpracování jednotlivých vrstev. Na závěr byl sestaven systematický přehled zjištění o technice renesančního sgrafita.
Praktická část této práce obsahuje dokumentaci restaurátorského zásahu na fasádě domu č.p.536 na Horním náměstí ve Slavonicích. Renesanční sgrafita na fasádě byla ve velice špatném stavu, překryta druhotnými nátěry. Ty byly odstraněny a sgrafita byla rozsáhle konzervována. Na základě fragmentů, historických fotografií a původních grafických předloh byla provedena jejich rekonstrukce.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of the thesis I explore the original technology of renaissance sgraffito. The analysis of the composition of materials, technique of plaster layering and surface treatment of individual layers was performed at select locations in South Bohemia. The findings are organized as a systematic overview of renaissance sgraffito techniques.
The practical part of my thesis documents the restoration of the sgraffito facade of the building at 536 Horni Namesti in Slavonice. The original renaissance sgraffiti were severely damaged and covered by secondary layers of paint. The paint was carefully removed, the sgraffiti were cleaned and extensively conserved. The final reconstruction was based on remaining fragments, historical photographs and original graphical templates.
sgraffito, renaissance, original techniques, Slavonice, restoration, reconstruction, charcoal
Zásady pro vypracování
Diplomovou prací studentka prokazuje, že je schopna tvůrčím způsobem zpracovat zadané téma s využitím teoretických poznatků a praktických dovedností získaných během studia.
Diplomantce byly k provedení práce přiděleny tyto úseky sgrafitové figurální výzdoby fasády domu čp. 536 ve Slavonicích: výjev č.2 (cca 2 m2), výjev č.5 (cca 2 m2) a výjev č.16 (cca 2 m2). Diplomantka musí nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený na obsah, rozsah a techniku původního sgrafita, tak i na rozbor a určení způsobů jeho poškození a charakteru sekundárních zákroků. Dále provede všechny nezbytné zkoušky restaurátorských po-stupů, které prověří možnosti nápravy, či omezení zhoršování stavu díla. V závěru restaurá-torského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění získaná in situ, z laboratorních vyšetření odebraných vzorků i ze studia archivních pramenů. Poté vypracuje detailní návrh na restaurování, který bude schválen vedoucím práce. Na jeho základě provede diplomantka restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak s oponentem, zástupcem investora a se zástupci příslušného odborného pracoviště NPÚ územní pracoviště České Budějovice. Nedílnou součástí diplomové práce bude vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku sgrafita. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Jako teoretickou část své práce zpracuje diplomantka studii, jež se bude zabývat původní technologií renesančního sgrafita a možnostmi jeho doplnění při restaurátorském zásahu. Nejprve shromáždí diplomantka obecné informace k tématu technik a technologie sgrafita z české i zahraniční literatury. Zároveň odebere vzorky původního materiálu jak z restaurovaného sgrafita, tak i z dalších vybraných renesančních sgrafitových fasád. Tyto vzorky budou zanalyzovány a posouzeny - co se týče složení omítkových a barevných vrstev, případně co se týče stop po použitých nástrojích. Zároveň diplomantka prostuduje stopy po původní technice provedení sgrafita na vybraných fasádách - denní díly, stopy od kletování, stopy od rycích nástrojů, tahy štětcem, atd. Výsledky teoretického rozboru budou porovnány se zkušenostmi získanými v praktické části práce. Posléze budou provedeny praktické zkoušky využívající výsledky bádání. Zkoušky se zaměří jak na rekonstrukci původní techniky, tak i na dnešní možnosti doplnění poškozeného originálu.
Výsledkem práce by mělo být celkové zhodnocení možnosti použití původních technologií renesančního sgrafita při restaurování a rekonstrukci sgrafit.
Po formální stránce dodrží diplomantka pravidla psaní diplomových prací, stanovená na FR UPa.
Zásady pro vypracování
Diplomovou prací studentka prokazuje, že je schopna tvůrčím způsobem zpracovat zadané téma s využitím teoretických poznatků a praktických dovedností získaných během studia.
Diplomantce byly k provedení práce přiděleny tyto úseky sgrafitové figurální výzdoby fasády domu čp. 536 ve Slavonicích: výjev č.2 (cca 2 m2), výjev č.5 (cca 2 m2) a výjev č.16 (cca 2 m2). Diplomantka musí nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený na obsah, rozsah a techniku původního sgrafita, tak i na rozbor a určení způsobů jeho poškození a charakteru sekundárních zákroků. Dále provede všechny nezbytné zkoušky restaurátorských po-stupů, které prověří možnosti nápravy, či omezení zhoršování stavu díla. V závěru restaurá-torského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění získaná in situ, z laboratorních vyšetření odebraných vzorků i ze studia archivních pramenů. Poté vypracuje detailní návrh na restaurování, který bude schválen vedoucím práce. Na jeho základě provede diplomantka restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak s oponentem, zástupcem investora a se zástupci příslušného odborného pracoviště NPÚ územní pracoviště České Budějovice. Nedílnou součástí diplomové práce bude vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku sgrafita. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Jako teoretickou část své práce zpracuje diplomantka studii, jež se bude zabývat původní technologií renesančního sgrafita a možnostmi jeho doplnění při restaurátorském zásahu. Nejprve shromáždí diplomantka obecné informace k tématu technik a technologie sgrafita z české i zahraniční literatury. Zároveň odebere vzorky původního materiálu jak z restaurovaného sgrafita, tak i z dalších vybraných renesančních sgrafitových fasád. Tyto vzorky budou zanalyzovány a posouzeny - co se týče složení omítkových a barevných vrstev, případně co se týče stop po použitých nástrojích. Zároveň diplomantka prostuduje stopy po původní technice provedení sgrafita na vybraných fasádách - denní díly, stopy od kletování, stopy od rycích nástrojů, tahy štětcem, atd. Výsledky teoretického rozboru budou porovnány se zkušenostmi získanými v praktické části práce. Posléze budou provedeny praktické zkoušky využívající výsledky bádání. Zkoušky se zaměří jak na rekonstrukci původní techniky, tak i na dnešní možnosti doplnění poškozeného originálu.
Výsledkem práce by mělo být celkové zhodnocení možnosti použití původních technologií renesančního sgrafita při restaurování a rekonstrukci sgrafit.
Po formální stránce dodrží diplomantka pravidla psaní diplomových prací, stanovená na FR UPa.
Seznam doporučené literatury
- P. Mora a L. Mora, P. Philippot, Conservation of Wall Paintings, London 1984
- I. Vaněček, Nástěnné malby, VŠCHT Praha 1997
- J. Zelinger a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Praha 1987
- Jana Waisserová, Figurální sgrafito ze 16. a 17. století ve Slavonicích, Diplomová práce, Katedra teorie a dějin umění FF Univerzity Palackého, Olomouc 2002
- Pavel Waisser, Sgrafitová výzdoba fasád v Litomyšli. Diplomová práce, Katedra teorie a dějin umění FF Univerzity Palackého, Olomouc 2004
- Pavel Waisser, Renesanční sgrafito na průčelích moravských městských domů. Doktorská disertační práce, Katedra teorie a dějin umění FF Univerzity Palackého, Olomouc 2011
- Sborník příspěvků Sgrafito 16. - 20. století, Výzkum a restaurování. Fakulta restaurování, Univerzita Pardubice, 2009
- Milada Lejsková-Matyášová, Figurální sgrafito ve Slavonicích a jeho restaurování. Památková péče XXX, 1970
- Zprávy památkové péče 63/2003/6, monotematické číslo věnované sgrafitu, 2003
- J.Chytil, Mistři lugánští v Čechách v 16. století. In: Ročenka kruhu pro pěstování dějin umění, Praha 1924, s. 32-67
- P. Preiss, Italští umělci v Praze, Praha 1986
- Fidler, Fučíková, Čepička. Stavitelé a architekti Valdštejn. Albrecht z Valdštejna "Inter arma silent musae", Praha 2007
- Josef Janáček, Přehled vývoje řemeslné výroby v českých zemích ze feudalismu, Praha 1963
- František Kubec, Sgrafitová bosáž ve středních Čechách, Praha 1996
- František Petr, Omítka a její barevná výzdoba v praxi památkové péče. Zprávy památkové péče XIII, 1953, č. 9-10, s.263-288
- Bohumil Slánský, Technika malby I-II, Praha 1953, s.255-256
- Zikmund Winter, Řemeslnictvo a živnosti XV. Věku v Čechách 1526-1620, Praha 1909
- Wolfgang Westerhoff, Sgraffito in Östereich, Krems 2009
- Giudo Biscontin, Giudo Driussi Ed., Lo Stucco, Cultura, Technologia, Conoscenza. Atti del convegno di studi, Bressanonone, luglio 2001.
Diplomantka dohledá a použije i další literaturu potřebnou ke zdárnému dokončení práce.
Seznam doporučené literatury
- P. Mora a L. Mora, P. Philippot, Conservation of Wall Paintings, London 1984
- I. Vaněček, Nástěnné malby, VŠCHT Praha 1997
- J. Zelinger a kol., Chemie v práci konzervátora a restaurátora, Praha 1987
- Jana Waisserová, Figurální sgrafito ze 16. a 17. století ve Slavonicích, Diplomová práce, Katedra teorie a dějin umění FF Univerzity Palackého, Olomouc 2002
- Pavel Waisser, Sgrafitová výzdoba fasád v Litomyšli. Diplomová práce, Katedra teorie a dějin umění FF Univerzity Palackého, Olomouc 2004
- Pavel Waisser, Renesanční sgrafito na průčelích moravských městských domů. Doktorská disertační práce, Katedra teorie a dějin umění FF Univerzity Palackého, Olomouc 2011
- Sborník příspěvků Sgrafito 16. - 20. století, Výzkum a restaurování. Fakulta restaurování, Univerzita Pardubice, 2009
- Milada Lejsková-Matyášová, Figurální sgrafito ve Slavonicích a jeho restaurování. Památková péče XXX, 1970
- Zprávy památkové péče 63/2003/6, monotematické číslo věnované sgrafitu, 2003
- J.Chytil, Mistři lugánští v Čechách v 16. století. In: Ročenka kruhu pro pěstování dějin umění, Praha 1924, s. 32-67
- P. Preiss, Italští umělci v Praze, Praha 1986
- Fidler, Fučíková, Čepička. Stavitelé a architekti Valdštejn. Albrecht z Valdštejna "Inter arma silent musae", Praha 2007
- Josef Janáček, Přehled vývoje řemeslné výroby v českých zemích ze feudalismu, Praha 1963
- František Kubec, Sgrafitová bosáž ve středních Čechách, Praha 1996
- František Petr, Omítka a její barevná výzdoba v praxi památkové péče. Zprávy památkové péče XIII, 1953, č. 9-10, s.263-288
- Bohumil Slánský, Technika malby I-II, Praha 1953, s.255-256
- Zikmund Winter, Řemeslnictvo a živnosti XV. Věku v Čechách 1526-1620, Praha 1909
- Wolfgang Westerhoff, Sgraffito in Östereich, Krems 2009
- Giudo Biscontin, Giudo Driussi Ed., Lo Stucco, Cultura, Technologia, Conoscenza. Atti del convegno di studi, Bressanonone, luglio 2001.
Diplomantka dohledá a použije i další literaturu potřebnou ke zdárnému dokončení práce.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji diplomovou práci jasně, srozumitelně a na všechny otázky členů komise odpověděla uspokojivě.