Práce se zabývá Montessori pedagogikou spolu s cíly základního vzdělávání v České republice. Pojednává o základních principech a pravidlech, které se pojí s Montessori pedagogikou, a také o obecných cílech základního vzdělávání a o cílech osvojování anglického jazyka. Tyto cíle jsou poté rozebrány v kontextu Montessori pedagogiky.
Anotace v angličtině
The work focuses on Montessori pedagogy along with objectives of elementary education in the Czech Republic. It deals with the basic principles and underlying rules governing Montessori pedagogy as well as the general objectives of elementary education and objectives of English language acquisition. These objectives are discussed in the context of Montessori education.
Klíčová slova
Montessori, pedagogika, cíle základního vzdělávání, komunikativní kompetence
Klíčová slova v angličtině
Montessori, pedagogy, objectives of elementary education, communicative competence
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
AN
Anotace
Práce se zabývá Montessori pedagogikou spolu s cíly základního vzdělávání v České republice. Pojednává o základních principech a pravidlech, které se pojí s Montessori pedagogikou, a také o obecných cílech základního vzdělávání a o cílech osvojování anglického jazyka. Tyto cíle jsou poté rozebrány v kontextu Montessori pedagogiky.
Anotace v angličtině
The work focuses on Montessori pedagogy along with objectives of elementary education in the Czech Republic. It deals with the basic principles and underlying rules governing Montessori pedagogy as well as the general objectives of elementary education and objectives of English language acquisition. These objectives are discussed in the context of Montessori education.
Klíčová slova
Montessori, pedagogika, cíle základního vzdělávání, komunikativní kompetence
Klíčová slova v angličtině
Montessori, pedagogy, objectives of elementary education, communicative competence
Zásady pro vypracování
Obsahem bakalářské práce je výuka anglického jazyka na základní škole ve třídách, kde jsou uplatňovány principy Montessori pedagogiky. V teoretické části práce nejprve budou stručně představeny obecné cíle základního vzdělávání, dále bude pojednáno o komunikační kompetenci jako cíli cizojazyčné výuky, konkrétně anglického jazyka. Následně budou prodiskutovány principy Montessori pedagogiky a materiální i nemateriální didaktické prostředky, které tato pedagogika využívá.
V rámci praktické části práce dojde k vlastnímu výzkumnému šetření na konkrétní základní škole, jehož cílem bude zmapovat způsoby realizace vybraných principů a využívání didaktických prostředků Montessori pedagogiky ve výuce angličtiny. K realizaci šetření bude využito metod pozorování a dotazníku.
Zásady pro vypracování
Obsahem bakalářské práce je výuka anglického jazyka na základní škole ve třídách, kde jsou uplatňovány principy Montessori pedagogiky. V teoretické části práce nejprve budou stručně představeny obecné cíle základního vzdělávání, dále bude pojednáno o komunikační kompetenci jako cíli cizojazyčné výuky, konkrétně anglického jazyka. Následně budou prodiskutovány principy Montessori pedagogiky a materiální i nemateriální didaktické prostředky, které tato pedagogika využívá.
V rámci praktické části práce dojde k vlastnímu výzkumnému šetření na konkrétní základní škole, jehož cílem bude zmapovat způsoby realizace vybraných principů a využívání didaktických prostředků Montessori pedagogiky ve výuce angličtiny. K realizaci šetření bude využito metod pozorování a dotazníku.
Seznam doporučené literatury
ALEXOVÁ, V. Pardubické alternativní školy v teorii a praxi. Pardubice, 2008. Bakalářská práce. Univerzita Pardubice. Fakulta filozofická.
LUDWIG,H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessiorovou. Praxe reformně pedagogické koncepce. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2000. ISBN 3-451-26390-4.
MONTESSORI, M. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011. 117 s. ISBN 978-80-7387-478-0.
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha: SPS, 1998. ISBN 80-86 189-00-7.
RÝLD, K. Metoda Montessori pro naše dítě: inspirace pro rodiče a další zájemce. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. 199 S. ISBN 978-80-7395-004-0.
RÝDL, K. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 1999. 63 s. ISBN 80-902193-7-3.
ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. 112 s. ISBN 80-7178-071-5.
Seznam doporučené literatury
ALEXOVÁ, V. Pardubické alternativní školy v teorii a praxi. Pardubice, 2008. Bakalářská práce. Univerzita Pardubice. Fakulta filozofická.
LUDWIG,H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessiorovou. Praxe reformně pedagogické koncepce. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2000. ISBN 3-451-26390-4.
MONTESSORI, M. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011. 117 s. ISBN 978-80-7387-478-0.
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha: SPS, 1998. ISBN 80-86 189-00-7.
RÝLD, K. Metoda Montessori pro naše dítě: inspirace pro rodiče a další zájemce. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. 199 S. ISBN 978-80-7395-004-0.
RÝDL, K. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 1999. 63 s. ISBN 80-902193-7-3.
ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. 112 s. ISBN 80-7178-071-5.