Tato diplomová práce je věnována tématu autonomie žáka ve výuce anglického jazyka. Dělí se na teoretickou a empirickou část. Teoretická část popisuje způsoby rozvoje autonomie žáků v rámci i vně českého vzdělávacího systému. Rovněž se soustředí na identifikaci faktorů, které ovlivňují rozvoj žákovy autonomie. Empirická část je případová studie vybrané třídy základní školy. Jejím cílem bylo popsat, jak různé faktory ovlivňují rozvoj autonomie žáků a jak je autonomie rozvíjena v dané třídě. Výsledky studie jsou analyzovány s ohledem na teoretická východiska.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the issue of learner autonomy in English language learning. It is divided into the theoretical and empirical part. The theoretical part describes ways of learner autonomy development within and outside of the Czech educational system. Also it aims to identify factors that influence learner autonomy development. The empirical part is a case study of a selected elementary school class. The aim was to describe how various factors influence learner autonomy development and how learner autonomy is developed in the particular class. The findings of the study are analysed with respect to the theoretical basis.
Klíčová slova
výuka anglického jazyka, autonomie žáka, případová studie, cíl vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
English language teaching, learner autonomy, case study, aim of education
Rozsah průvodní práce
104 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce je věnována tématu autonomie žáka ve výuce anglického jazyka. Dělí se na teoretickou a empirickou část. Teoretická část popisuje způsoby rozvoje autonomie žáků v rámci i vně českého vzdělávacího systému. Rovněž se soustředí na identifikaci faktorů, které ovlivňují rozvoj žákovy autonomie. Empirická část je případová studie vybrané třídy základní školy. Jejím cílem bylo popsat, jak různé faktory ovlivňují rozvoj autonomie žáků a jak je autonomie rozvíjena v dané třídě. Výsledky studie jsou analyzovány s ohledem na teoretická východiska.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the issue of learner autonomy in English language learning. It is divided into the theoretical and empirical part. The theoretical part describes ways of learner autonomy development within and outside of the Czech educational system. Also it aims to identify factors that influence learner autonomy development. The empirical part is a case study of a selected elementary school class. The aim was to describe how various factors influence learner autonomy development and how learner autonomy is developed in the particular class. The findings of the study are analysed with respect to the theoretical basis.
Klíčová slova
výuka anglického jazyka, autonomie žáka, případová studie, cíl vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
English language teaching, learner autonomy, case study, aim of education
Zásady pro vypracování
Diplomandka se ve své diplomové práci bude zabývat problematikou autonomie žáka a jejího rozvoje v kontextu základního vzdělávání v České republice. V úvodu teoretické části práce představí koncept autonomie nejprve v diachronním, následně i v synchronním pohledu, a to s důrazem na současný stav v České republice. Dále se diplomandka se zaměří na možnosti rozvoje autonomie žáka v procesech učení se anglickému jazyku, diskutovat bude nejen vliv vybraných faktorů vyučovacího procesu (učitel, žák, obsah, nemateriální didaktické prostředky), ale také vliv školy jako instituce na vytváření podmínek pro rozvoj autonomie žáka.
V praktické části práce diplomandka realizuje vlastní výzkumné šetření formou případové studie. Zaměří se na jednu třídu, kterou bude zkoumat v kontextu příslušné základní školy. Cílem případové studie bude identifikace vnitřních a vnějších faktorů, které mají vliv na rozvoj autonomie ve výuce angličtiny vybrané třídy.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se ve své diplomové práci bude zabývat problematikou autonomie žáka a jejího rozvoje v kontextu základního vzdělávání v České republice. V úvodu teoretické části práce představí koncept autonomie nejprve v diachronním, následně i v synchronním pohledu, a to s důrazem na současný stav v České republice. Dále se diplomandka se zaměří na možnosti rozvoje autonomie žáka v procesech učení se anglickému jazyku, diskutovat bude nejen vliv vybraných faktorů vyučovacího procesu (učitel, žák, obsah, nemateriální didaktické prostředky), ale také vliv školy jako instituce na vytváření podmínek pro rozvoj autonomie žáka.
V praktické části práce diplomandka realizuje vlastní výzkumné šetření formou případové studie. Zaměří se na jednu třídu, kterou bude zkoumat v kontextu příslušné základní školy. Cílem případové studie bude identifikace vnitřních a vnějších faktorů, které mají vliv na rozvoj autonomie ve výuce angličtiny vybrané třídy.
KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008.
VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. 2. vyd. Praha: Portál, 2003.
KOPŘIVA, Pavel et al. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008.
BARFIELD, Andrew. BROWN, Stephen H. Reconstructing autonomy in language education. New York: Palgrave Macmillan 2007.
JONES, Barry. Developing learning strategies. London: Centre for Information on Language Teaching and Research, 2001.
ELLIS, Gail; SINCLAIR, Barbara. Learning to learn English. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2013 [cit. 2013-10-31]. Available at: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
FREIBERG, H. Jerome. School climate. London: Falmer Press, 1999.
DVOŘÁK, Dominik et al. Česká základní škola. Praha: Karolinum, 2010.
KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008.
VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. 2. vyd. Praha: Portál, 2003.
KOPŘIVA, Pavel et al. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008.
BARFIELD, Andrew. BROWN, Stephen H. Reconstructing autonomy in language education. New York: Palgrave Macmillan 2007.
JONES, Barry. Developing learning strategies. London: Centre for Information on Language Teaching and Research, 2001.
ELLIS, Gail; SINCLAIR, Barbara. Learning to learn English. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2013 [cit. 2013-10-31]. Available at: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
FREIBERG, H. Jerome. School climate. London: Falmer Press, 1999.
DVOŘÁK, Dominik et al. Česká základní škola. Praha: Karolinum, 2010.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomandka stručně představila svoji práci a vyjádřila se k připomínkám v posudcích. Její vystoupení bylo na odpovídající úrovni, komise potvrdila hodnocení velmi dobře