The aim of this master thesis is to analyze the use of hedging devices in academic writing. The theoretical part defines the term hedging and describes the most frequently used hedging devices represented by modal verbs, lexical verbs, adjectives and adverbs. Special attention is paid to their epistemic meaning. The practical part analyzes the frequency of occurrences of hedges in the chosen bachelor theses. Eventually, the prevailing tendencies are described and interpreted with respect to the context and functional style.
Anotace v angličtině
Cílem této diplomové práce je analyzovat použití prostředků atenuace v textech akademického stylu. Teoretická část definuje termín atenuace a popisuje nejčastěji používané prostředky atenuace representované modálními slovesy, lexikálními slovesy, přídavnými jmény a příslovci. Zvláštní důraz je kladen na epistémický význam. Praktická část analyzuje četnost výskytu prostředků atenuace ve vybraných bakalářských pracích. Na závěr jsou popsány a interpretovány převažující tendence s ohledem na kontext a funkční styl.
prostředky atenuace; epistémická modality; deontická modalita; tentativnost; akademický styl
Rozsah průvodní práce
160 s.
Jazyk
AN
Anotace
The aim of this master thesis is to analyze the use of hedging devices in academic writing. The theoretical part defines the term hedging and describes the most frequently used hedging devices represented by modal verbs, lexical verbs, adjectives and adverbs. Special attention is paid to their epistemic meaning. The practical part analyzes the frequency of occurrences of hedges in the chosen bachelor theses. Eventually, the prevailing tendencies are described and interpreted with respect to the context and functional style.
Anotace v angličtině
Cílem této diplomové práce je analyzovat použití prostředků atenuace v textech akademického stylu. Teoretická část definuje termín atenuace a popisuje nejčastěji používané prostředky atenuace representované modálními slovesy, lexikálními slovesy, přídavnými jmény a příslovci. Zvláštní důraz je kladen na epistémický význam. Praktická část analyzuje četnost výskytu prostředků atenuace ve vybraných bakalářských pracích. Na závěr jsou popsány a interpretovány převažující tendence s ohledem na kontext a funkční styl.
prostředky atenuace; epistémická modality; deontická modalita; tentativnost; akademický styl
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je prostudovat užití jazykových prostředků atenuace ('hedging devices'), tj. prostředků oslabujících ilokuční sílu výpovědi, v textech akademického stylu. Student nejprve na základě relevantní odborné literatury definuje a vymezí pojem atenuace ('hedging') a popíše nejčastější lexiko-gramatické prostředky této pragmalingvistické kategorie, především prostředky vyjadřující epistémickou modalitu. Dále se zaměří na jejich klasifikaci, funkce a užití v psaném jazyce. Následně student provede analýzu vybraných textů představujících akademický styl s cílem prozkoumat frekvenci výskytu popsaných jazykových prostředků, zmapovat kontexty, ve kterých se vyskytují, a identifikovat jejich funkce v závislosti na daném kontextu a funkčním stylu. Na závěr autor zdůvodní převažující tendence, zhodnotí užití prostředků atenuace v analyzovaných textech s ohledem na míru tentativnosti a jejich vliv na interpretaci textu.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je prostudovat užití jazykových prostředků atenuace ('hedging devices'), tj. prostředků oslabujících ilokuční sílu výpovědi, v textech akademického stylu. Student nejprve na základě relevantní odborné literatury definuje a vymezí pojem atenuace ('hedging') a popíše nejčastější lexiko-gramatické prostředky této pragmalingvistické kategorie, především prostředky vyjadřující epistémickou modalitu. Dále se zaměří na jejich klasifikaci, funkce a užití v psaném jazyce. Následně student provede analýzu vybraných textů představujících akademický styl s cílem prozkoumat frekvenci výskytu popsaných jazykových prostředků, zmapovat kontexty, ve kterých se vyskytují, a identifikovat jejich funkce v závislosti na daném kontextu a funkčním stylu. Na závěr autor zdůvodní převažující tendence, zhodnotí užití prostředků atenuace v analyzovaných textech s ohledem na míru tentativnosti a jejich vliv na interpretaci textu.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman.
Crompton, Peter. 1997. Hedging in Ademic Writing: Some Theoretical Problems. English for Specific Purposes 16 (4):271 - 287.
Dušková, Libuše. 2003. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Hyland, Ken. 1994. Hedging in Academic Writing and EAP Textbooks. Washington: The American University.
Hyland, Ken. 1998. Hedging in Scientific Research Articles. Philadelphia: John Benjamins Publishing.
Lakoff, George. 1972. Hedges: A Study in Meaning Criteria and the Logic of Fuzzy Concepts. Journal of Philosophical Logic, Vol 2. Michigan: University of Michigan.
Markkanen, Raija and Hartmut Schröder. 1997. Hedging and Discourse. New York: de Gruyter.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman.
Crompton, Peter. 1997. Hedging in Ademic Writing: Some Theoretical Problems. English for Specific Purposes 16 (4):271 - 287.
Dušková, Libuše. 2003. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Hyland, Ken. 1994. Hedging in Academic Writing and EAP Textbooks. Washington: The American University.
Hyland, Ken. 1998. Hedging in Scientific Research Articles. Philadelphia: John Benjamins Publishing.
Lakoff, George. 1972. Hedges: A Study in Meaning Criteria and the Logic of Fuzzy Concepts. Journal of Philosophical Logic, Vol 2. Michigan: University of Michigan.
Markkanen, Raija and Hartmut Schröder. 1997. Hedging and Discourse. New York: de Gruyter.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.