Práce se zabývá využitím virtuálního světa Second Life pro účely výuky anglického jazyka se zaměřením na rozvoj řečové dovednosti mluvení. V teoretické části práce je definován vývoj komunikační kompetence, zvláštní pozornost je věnována nedávno publikovanému modelu kompetence k mluvení od autorek Gohové a Burnsové. Dále je v teoretické části práce popsán celý koncept řečové dovednosti mluvení a konkrétní typy mluvených aktivit. Poslední kapitola teoretické části práce je věnována definici virtuálního světa Second Life a jeho charakteristikám. Praktická část práce obsahuje stanovená kritéria pro výzkum, a dále pak výzkum samotný provedený na základě zhlédnutých lekcí v prostředí Second Life. Jedná se o analýzu a zhodnocení mluvených aktivit, která je vedená za účelem zjištění jejich pozitiv a negativ pro rozvoj řečové dovednosti mluvení.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
Second Life, komunikační kompetence, řečová dovednost mluvení, virtuální svět, mluvené aktivity
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
AN
Anotace
-
Anotace v angličtině
Práce se zabývá využitím virtuálního světa Second Life pro účely výuky anglického jazyka se zaměřením na rozvoj řečové dovednosti mluvení. V teoretické části práce je definován vývoj komunikační kompetence, zvláštní pozornost je věnována nedávno publikovanému modelu kompetence k mluvení od autorek Gohové a Burnsové. Dále je v teoretické části práce popsán celý koncept řečové dovednosti mluvení a konkrétní typy mluvených aktivit. Poslední kapitola teoretické části práce je věnována definici virtuálního světa Second Life a jeho charakteristikám. Praktická část práce obsahuje stanovená kritéria pro výzkum, a dále pak výzkum samotný provedený na základě zhlédnutých lekcí v prostředí Second Life. Jedná se o analýzu a zhodnocení mluvených aktivit, která je vedená za účelem zjištění jejich pozitiv a negativ pro rozvoj řečové dovednosti mluvení.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
Second Life, komunikační kompetence, řečová dovednost mluvení, virtuální svět, mluvené aktivity
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat fenoménem zvaným 'Second Life' a jeho využitím v cizojazyčném vzdělávání. V teoretické části student na základě prostudované odborné literatury definuje základní pojmy týkající se výuky řečové dovednosti mluvení a komunikativní kompetence. Diplomand dále charakterizuje prostředí 'Second Life' a jeho možnosti či omezení ve výuce dané řečové dovednosti s ohledem na zvolenou cílovou skupinu studentů.
V praktické části si student stanoví kritéria pro observace a na základě observovaných vyučovacích hodin v prostředí 'Second Life' zhodnotí pozitiva a negativa zhlédnutých aktivit zaměřených na výuku řečové dovednosti mluvení.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat fenoménem zvaným 'Second Life' a jeho využitím v cizojazyčném vzdělávání. V teoretické části student na základě prostudované odborné literatury definuje základní pojmy týkající se výuky řečové dovednosti mluvení a komunikativní kompetence. Diplomand dále charakterizuje prostředí 'Second Life' a jeho možnosti či omezení ve výuce dané řečové dovednosti s ohledem na zvolenou cílovou skupinu studentů.
V praktické části si student stanoví kritéria pro observace a na základě observovaných vyučovacích hodin v prostředí 'Second Life' zhodnotí pozitiva a negativa zhlédnutých aktivit zaměřených na výuku řečové dovednosti mluvení.
Seznam doporučené literatury
BOELLSTORFF, Tom. Coming of Age in Second Life: An Anthropologist Explores the Virtually Human. Princeton: Princeton University Press, 2008. ISBN 978-0-691-13528-1.
BYRAM, Michael. Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters, 1997. ISBN 978-1853593772.
BYGATE, Martin. Speaking: Language Teaching. Oxford: Oxford University Press, 1987. ISBN 978-0194371346.
CHUEN MENG GOH, Christine a Anne BURNS. Teaching Speaking: A Holistic Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-1107648333.
LUOMA, Sari. Assessing Speaking. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. ISBN 978-0521804875.
MANSFIELS, Richard. How to Do Everything with Second Life. New York: The McGraw-Hill Companies, 2008. DOI 10.1036/0071497897.
MASTERS, Yvonne a Sue GREGORY. Second Life and Higher Education: New Opportunities for Teaching and Learning. In: Academia.edu [online]. 2010 [cit. 2014-03-16]. Dostupné z: http://www.academia.edu/530940/Second_Life_and_Higher_Education_New_Opportunities_for_Teaching_and_Learning
PAUL GEE, James. What Video Games Have to Teach Us about Learning and Literacy. New York: Palgrave Macmillan, 2003. ISBN 1-4039-6538-2.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
SAVIN-BADEN, Maggi. A Practical Guide to using Second Life in Higher Education. New York: Open University Press, 2010. ISBN 978 0 335 24214 6.
SKALKOVÁ, Jarmila, Jiří MAREŠ a SAK. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
SOBKOWIAK, Włodzimierz. Five years in Second Life, or: Phonetically Augmented Virtuality in Second Life English as a Foreign Language. In: Adam Mickiewicz University [online]. Poznań, 2012 [cit. 2014-03-16]. Dostupné z: http://wa.amu.edu.pl/ swlodek/PAVing%20EFL%20in%20SL.pdf
THOMAS, Angela. Youth Online: Identity and Literacy in the Digital Age. Bern: Peter Lang International Academic Publishers, 2007. ISBN 978-0820478548.
THOMASY BLASING, Molly. Second Language in Second Life: Exploring Interaction, Identity and Pedagogical Practice in a Virtual World. The Slavic and East European Journal. 2010, roč. 1, č. 54, s. 96-117. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/23345003
THORNBURY, Scott. How to Teach Speaking. New Jersey: Pearson Education, 2005. ISBN 978-0582853591.
WANKEL, Charles a Jan KINGSLEY. Higher Education in Virtual Worlds: Teaching and Learning in Second Life. Bingley: Emerald Group Publishing, 2009. ISBN 978-1849506090
ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-Learning učení se s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer, 2008. ISBN 978-80-7357-903-6.
Seznam doporučené literatury
BOELLSTORFF, Tom. Coming of Age in Second Life: An Anthropologist Explores the Virtually Human. Princeton: Princeton University Press, 2008. ISBN 978-0-691-13528-1.
BYRAM, Michael. Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters, 1997. ISBN 978-1853593772.
BYGATE, Martin. Speaking: Language Teaching. Oxford: Oxford University Press, 1987. ISBN 978-0194371346.
CHUEN MENG GOH, Christine a Anne BURNS. Teaching Speaking: A Holistic Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-1107648333.
LUOMA, Sari. Assessing Speaking. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. ISBN 978-0521804875.
MANSFIELS, Richard. How to Do Everything with Second Life. New York: The McGraw-Hill Companies, 2008. DOI 10.1036/0071497897.
MASTERS, Yvonne a Sue GREGORY. Second Life and Higher Education: New Opportunities for Teaching and Learning. In: Academia.edu [online]. 2010 [cit. 2014-03-16]. Dostupné z: http://www.academia.edu/530940/Second_Life_and_Higher_Education_New_Opportunities_for_Teaching_and_Learning
PAUL GEE, James. What Video Games Have to Teach Us about Learning and Literacy. New York: Palgrave Macmillan, 2003. ISBN 1-4039-6538-2.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
SAVIN-BADEN, Maggi. A Practical Guide to using Second Life in Higher Education. New York: Open University Press, 2010. ISBN 978 0 335 24214 6.
SKALKOVÁ, Jarmila, Jiří MAREŠ a SAK. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
SOBKOWIAK, Włodzimierz. Five years in Second Life, or: Phonetically Augmented Virtuality in Second Life English as a Foreign Language. In: Adam Mickiewicz University [online]. Poznań, 2012 [cit. 2014-03-16]. Dostupné z: http://wa.amu.edu.pl/ swlodek/PAVing%20EFL%20in%20SL.pdf
THOMAS, Angela. Youth Online: Identity and Literacy in the Digital Age. Bern: Peter Lang International Academic Publishers, 2007. ISBN 978-0820478548.
THOMASY BLASING, Molly. Second Language in Second Life: Exploring Interaction, Identity and Pedagogical Practice in a Virtual World. The Slavic and East European Journal. 2010, roč. 1, č. 54, s. 96-117. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/23345003
THORNBURY, Scott. How to Teach Speaking. New Jersey: Pearson Education, 2005. ISBN 978-0582853591.
WANKEL, Charles a Jan KINGSLEY. Higher Education in Virtual Worlds: Teaching and Learning in Second Life. Bingley: Emerald Group Publishing, 2009. ISBN 978-1849506090
ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-Learning učení se s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer, 2008. ISBN 978-80-7357-903-6.