Bakalářská práce prezentuje průběh restaurování části štukové výzdoby a nástěnné malby s motivem Principatus na klenbě kaple sv. Isidora v Křenově. Vymezený úsek je součástí nástropní malby Devíti andělských kůrů. Štuková a malovaná výzdoba pochází pravděpodobně z počátku 18. století. Bakalářská práce sestává ze dvou částí. První část zahrnuje restaurátorský průzkum a restaurátorskou dokumentaci. Druhá část práce pojednává o možnostech redukce syntetických polymerních filmů, a to jak v teoretické rovině, tak praktickým experimentálním výzkumem.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis presents the process of the restoration of the stucco decorations and wall painting with the motif of Principatus on the vault of the Chapel of St. Isidor in Křenov. Selected area is a part of the ceiling painting with the theme of The nine choirs of angels. The painted and stucco decorations probably date back to the first third of the 18th century. The thesis consists of two parts. The first part concerns of restoration research and restoration documentation. The second part deals with the removal of synthetic polymer coatings, both in theoretical and the practical experimental research.
Bakalářská práce prezentuje průběh restaurování části štukové výzdoby a nástěnné malby s motivem Principatus na klenbě kaple sv. Isidora v Křenově. Vymezený úsek je součástí nástropní malby Devíti andělských kůrů. Štuková a malovaná výzdoba pochází pravděpodobně z počátku 18. století. Bakalářská práce sestává ze dvou částí. První část zahrnuje restaurátorský průzkum a restaurátorskou dokumentaci. Druhá část práce pojednává o možnostech redukce syntetických polymerních filmů, a to jak v teoretické rovině, tak praktickým experimentálním výzkumem.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis presents the process of the restoration of the stucco decorations and wall painting with the motif of Principatus on the vault of the Chapel of St. Isidor in Křenov. Selected area is a part of the ceiling painting with the theme of The nine choirs of angels. The painted and stucco decorations probably date back to the first third of the 18th century. The thesis consists of two parts. The first part concerns of restoration research and restoration documentation. The second part deals with the removal of synthetic polymer coatings, both in theoretical and the practical experimental research.
Bakalářská práce je prací, ve které diplomant dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Barboře Vařejkové byl přidělen úsek nástěnné malby ve východní části klenby s motivem jednoho z devíti andělských kůrů, který je označen nápisem "Principatus" (cca 7 m2). Na tomto úseku má diplomantka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby na omítce i štucích, tak i na rozbor poškození a určení případných sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako laboratorní průzkumy. Následně vypracuje diplomantka detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu provede diplomantka restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i s oponentem, zástupcem investora a se zástupci územního odborného pracoviště NPÚ. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Jako teoretickou část práce diplomantka vypracuje pojednání s názvem Možnosti redukce sekundárních fixáží maleb na klenbě kaple sv. Isidora v Křenově. Nejprve shromáždí diplomantka obecné informace k tématu možností redukce syntetických polymerních filmů. Na základě těchto informací provede po dohodě s konzultantkou a vedoucím práce výběr několika redukčních technik a materiálů podle předpokládaného, či zjištěného výskytu v minulosti užitých fixativů maleb na klenbě kaple sv. Isidora. Diplomantka následně vytvoří zkušební modelové panely napodobující zpráškovatělou malbu (co nejvíce se blížící charakteru restaurované malby), na panely aplikuje vybrané polymerní konsolidanty, které bude následně zkoušet odstraňovat metodami vybranými v první fázi práce. Metody hodnocení výsledků budou vybrány na základě dohody s konzultantkou práce. O použitých technikách a materiálech pro redukci polymerních filmů navíc shromáždí diplomantka i dostupné informace z literatury. Výsledkem práce by mělo být celkové vyhodnocení testovaných technik a materiálů a výběr nejvhodnější pro praktickou část práce.
Po formální stránce dodrží diplomantka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPa.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je prací, ve které diplomant dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Barboře Vařejkové byl přidělen úsek nástěnné malby ve východní části klenby s motivem jednoho z devíti andělských kůrů, který je označen nápisem "Principatus" (cca 7 m2). Na tomto úseku má diplomantka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby na omítce i štucích, tak i na rozbor poškození a určení případných sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako laboratorní průzkumy. Následně vypracuje diplomantka detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu provede diplomantka restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i s oponentem, zástupcem investora a se zástupci územního odborného pracoviště NPÚ. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Jako teoretickou část práce diplomantka vypracuje pojednání s názvem Možnosti redukce sekundárních fixáží maleb na klenbě kaple sv. Isidora v Křenově. Nejprve shromáždí diplomantka obecné informace k tématu možností redukce syntetických polymerních filmů. Na základě těchto informací provede po dohodě s konzultantkou a vedoucím práce výběr několika redukčních technik a materiálů podle předpokládaného, či zjištěného výskytu v minulosti užitých fixativů maleb na klenbě kaple sv. Isidora. Diplomantka následně vytvoří zkušební modelové panely napodobující zpráškovatělou malbu (co nejvíce se blížící charakteru restaurované malby), na panely aplikuje vybrané polymerní konsolidanty, které bude následně zkoušet odstraňovat metodami vybranými v první fázi práce. Metody hodnocení výsledků budou vybrány na základě dohody s konzultantkou práce. O použitých technikách a materiálech pro redukci polymerních filmů navíc shromáždí diplomantka i dostupné informace z literatury. Výsledkem práce by mělo být celkové vyhodnocení testovaných technik a materiálů a výběr nejvhodnější pro praktickou část práce.
Po formální stránce dodrží diplomantka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPa.
Seznam doporučené literatury
1. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B., Technika malby I a II. Praha 2003
3. Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Zelinger J. a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Hošek J., Muk J., Omítky historických staveb. Praha 1989.
6. Zelinger, J., Přednášky k předmětu: Koroze a konzervace organických materiálů památek rozpouštědla v konzervaci a restaurování uměleckých děl. VŠCHT Praha 1994.
7. Baglioni, M., Giorgi, R., Berti, D., Baglioni, P., Smart cleaning of culture heritage: a new challenge for soft nanoscience. Nanoscale 2012, 4, 42-53.
8. Fialová, A. Použití nanodisperzí pro odstraňování polymerních povrchových vrstev. Bakalářská práce, VŠCHT Praha 2012.
9. Baglioni, P., Berti, D., Boniny, M., Carretti, E., Dei, L., Fratini, E., Giorgi, R., Micelle, microemulsions and gels for the conservation of cultural heritage. Advanced in Colloid and Interface science 2014, 205, 361-371.
Diplomantka dohledá a použije i další literaturu potřebnou ke zdárnému dokončení práce.
Seznam doporučené literatury
1. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings. London 1984.
2. Slánský, B., Technika malby I a II. Praha 2003
3. Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
4. Zelinger J. a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
5. Hošek J., Muk J., Omítky historických staveb. Praha 1989.
6. Zelinger, J., Přednášky k předmětu: Koroze a konzervace organických materiálů památek rozpouštědla v konzervaci a restaurování uměleckých děl. VŠCHT Praha 1994.
7. Baglioni, M., Giorgi, R., Berti, D., Baglioni, P., Smart cleaning of culture heritage: a new challenge for soft nanoscience. Nanoscale 2012, 4, 42-53.
8. Fialová, A. Použití nanodisperzí pro odstraňování polymerních povrchových vrstev. Bakalářská práce, VŠCHT Praha 2012.
9. Baglioni, P., Berti, D., Boniny, M., Carretti, E., Dei, L., Fratini, E., Giorgi, R., Micelle, microemulsions and gels for the conservation of cultural heritage. Advanced in Colloid and Interface science 2014, 205, 361-371.
Diplomantka dohledá a použije i další literaturu potřebnou ke zdárnému dokončení práce.
Studentka prezentovala a obhájila svou práci, v rámci obhajoby zodpověděla všechny dotazy položené zkušební komisí. Vzhledem k hodnocení práce vedoucím a oponentem práce a k průběhu obhajoby se komise shodla na hodnocení "výborně".