Bakalářská práce se zabývá částí nástěnné malby s výjevem "Angeli" v klenbě barokní kaple sv. Isidora v Křenově. Teoretická část se zabývá analýzou malířských rukopisů maleb na klenbě sv. Isidora v Křenově ve snaze o objasnění doposud s jistotou neidentifikovaného autora maleb. Druhá část zahrnuje restaurátorský průzkum a restaurátorskou dokumentaci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deal with the part of the wall painting depicting the character of Angeli that is situated on the vault of the baroque chapel of St. Isidor in Křenov. The theoretical art of the thesis focus on the analysis of the artistic style of the wall paintigs in the Chapel of St. Isidor with the possibility of clarification of the authorship of the present wall paintig. The second part of the thesis involves restoration research and restoration documentation.
Bakalářská práce se zabývá částí nástěnné malby s výjevem "Angeli" v klenbě barokní kaple sv. Isidora v Křenově. Teoretická část se zabývá analýzou malířských rukopisů maleb na klenbě sv. Isidora v Křenově ve snaze o objasnění doposud s jistotou neidentifikovaného autora maleb. Druhá část zahrnuje restaurátorský průzkum a restaurátorskou dokumentaci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deal with the part of the wall painting depicting the character of Angeli that is situated on the vault of the baroque chapel of St. Isidor in Křenov. The theoretical art of the thesis focus on the analysis of the artistic style of the wall paintigs in the Chapel of St. Isidor with the possibility of clarification of the authorship of the present wall paintig. The second part of the thesis involves restoration research and restoration documentation.
Bakalářská práce je prací, ve které diplomant dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Martině Polákové byl přidělen úsek nástěnné malby ve východní části klenby s motivem jednoho z devíti andělských kůrů, který je označen nápisem "Angeli" (cca 7 m2). Na tomto úseku má diplomantka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby na omítce i štucích, tak i na rozbor poškození a určení případných sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako laboratorní průzkumy. Následně vypracuje diplomantka detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu provede diplomantka restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i s oponentem, zástupcem investora a se zástupci příslušného odborného územního pracoviště NPÚ. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Jako teoretickou část práce diplomantka vypracuje pojednání s názvem Analýza malířských rukopisů maleb na klenbě kaple sv. Isidora v Křenově. Diplomantka se zaměří nejprve na shromáždění obecných informací o metodách analýzy malířských rukopisů z dostupné literatury. Na základě toho si stanoví základní metodu porovnávání malířských rukopisů zkoumané malby. Na základě tohoto principu provede diplomantka rovněž srovnání s rukopisy předpokládaných spřízněných maleb. Budou zkoumány především rukopisy autorů, kterým byla malby v minulosti atribuována, stejně jako se diplomantka pokusí o nalezení dalších příbuzných realizací, u kterých je možné předpokládat autorskou, či inspirační příbuznost. Výsledkem práce by mělo být celkové vyhodnocení nalezených souvislostí a jejich případné užití v pochopení této konkrétní malířské techniky. Stejně tak může práce posloužit při případných rekonstrukcích chybějících částí malby.
Po formální stránce dodrží diplomantka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPa.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je prací, ve které diplomant dokládá, že je schopen samostatně provést komplexní restaurátorský zákrok. Martině Polákové byl přidělen úsek nástěnné malby ve východní části klenby s motivem jednoho z devíti andělských kůrů, který je označen nápisem "Angeli" (cca 7 m2). Na tomto úseku má diplomantka nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby na omítce i štucích, tak i na rozbor poškození a určení případných sekundárních zákroků. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění provedená in situ, stejně jako laboratorní průzkumy. Následně vypracuje diplomantka detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu provede diplomantka restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i s oponentem, zástupcem investora a se zástupci příslušného odborného územního pracoviště NPÚ. Nedílnou součástí bakalářské práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Jako teoretickou část práce diplomantka vypracuje pojednání s názvem Analýza malířských rukopisů maleb na klenbě kaple sv. Isidora v Křenově. Diplomantka se zaměří nejprve na shromáždění obecných informací o metodách analýzy malířských rukopisů z dostupné literatury. Na základě toho si stanoví základní metodu porovnávání malířských rukopisů zkoumané malby. Na základě tohoto principu provede diplomantka rovněž srovnání s rukopisy předpokládaných spřízněných maleb. Budou zkoumány především rukopisy autorů, kterým byla malby v minulosti atribuována, stejně jako se diplomantka pokusí o nalezení dalších příbuzných realizací, u kterých je možné předpokládat autorskou, či inspirační příbuznost. Výsledkem práce by mělo být celkové vyhodnocení nalezených souvislostí a jejich případné užití v pochopení této konkrétní malířské techniky. Stejně tak může práce posloužit při případných rekonstrukcích chybějících částí malby.
Po formální stránce dodrží diplomantka pravidla psaní bakalářských prací, stanovená na FR UPa.
Seznam doporučené literatury
Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings. London 1984.
Slánský, Bohuslav, Technika malby I a II. Praha 2003
Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
Zelinger J. a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
Hošek J., Muk J., Omítky historických staveb. Praha 1989.
Dějiny českého výtvarného umění II/2, Praha 1989.
Krsek I., Kudělka Z. a kol., Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996.
Šmeral J., Turko J., Bouchal G. B., Křenovská farnost v historii, Křenov 2010.
Říhová V., Bratrstvo a kaple sv. Isidora v Křenově. Sborník Pomezí 2013.
Seznam doporučené literatury
Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings. London 1984.
Slánský, Bohuslav, Technika malby I a II. Praha 2003
Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
Zelinger J. a kolektiv, Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha 1987.
Hošek J., Muk J., Omítky historických staveb. Praha 1989.
Dějiny českého výtvarného umění II/2, Praha 1989.
Krsek I., Kudělka Z. a kol., Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996.
Šmeral J., Turko J., Bouchal G. B., Křenovská farnost v historii, Křenov 2010.
Říhová V., Bratrstvo a kaple sv. Isidora v Křenově. Sborník Pomezí 2013.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala a obhájila svou práci, v rámci obhajoby zodpověděla všechny dotazy položené zkušební komisí. Vzhledem k hodnocení práce vedoucím a oponentem práce a k průběhu obhajoby se komise shodla na hodnocení "výborně".