Tato bakalářská práce se věnuje masovým médiím jako jedné ze složek bloku odvětví poznání a informací veřejného sektoru. Popisuje vývoj médií od prvních náznaků mediálních sdělení až do dnešní doby. Uvádí členění, jak se média rozdělují, a popisuje legislativu a úlohu státu v této oblasti. Dále se bakalářská práce zabývá analýzou zdrojů financování veřejnoprávních a soukromých médií v České republice. Pozornost je věnována především masmédiím veřejného sektoru, která jsou spojována s tzv. veřejnou službou.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is devoted to mass media as one of the components of the called industry knowledge and public sector information. It describes a evolutions of first occurrence of medial messages until today. It shows how to classify media and describes legislation and the role of the government in this zone. Further, the bachelor thesis analyses the sources of funding of public and private media in Czech Republic. Attention is devoted to the public media, which are associated with the public service.
Klíčová slova
masová kultura, masová média, financování, Česká televize, Český rozhlas, Česká tisková kancelář
Klíčová slova v angličtině
mass culture, mass media, funding, Česká televize, Český rozhlas, Česká tisková kancelář
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje masovým médiím jako jedné ze složek bloku odvětví poznání a informací veřejného sektoru. Popisuje vývoj médií od prvních náznaků mediálních sdělení až do dnešní doby. Uvádí členění, jak se média rozdělují, a popisuje legislativu a úlohu státu v této oblasti. Dále se bakalářská práce zabývá analýzou zdrojů financování veřejnoprávních a soukromých médií v České republice. Pozornost je věnována především masmédiím veřejného sektoru, která jsou spojována s tzv. veřejnou službou.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is devoted to mass media as one of the components of the called industry knowledge and public sector information. It describes a evolutions of first occurrence of medial messages until today. It shows how to classify media and describes legislation and the role of the government in this zone. Further, the bachelor thesis analyses the sources of funding of public and private media in Czech Republic. Attention is devoted to the public media, which are associated with the public service.
Klíčová slova
masová kultura, masová média, financování, Česká televize, Český rozhlas, Česká tisková kancelář
Klíčová slova v angličtině
mass culture, mass media, funding, Česká televize, Český rozhlas, Česká tisková kancelář
Zásady pro vypracování
Cílem práce je identifikace a analýza zdrojů financování vybraných veřejnoprávních a soukromoprávních masových médií v České republice. Identifikace a analýza bude provedena na základě dostupných dat, převážně s využitím výročních zpráv o hospodaření.
Osnova:
- Vymezení základních pojmů spojených s masovými médii.
- Identifikace a analýza zdrojů financování vybraných veřejnoprávních a soukromoprávních masových médií.
- Závěr a zhodnocení získaných výsledků.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je identifikace a analýza zdrojů financování vybraných veřejnoprávních a soukromoprávních masových médií v České republice. Identifikace a analýza bude provedena na základě dostupných dat, převážně s využitím výročních zpráv o hospodaření.
Osnova:
- Vymezení základních pojmů spojených s masovými médii.
- Identifikace a analýza zdrojů financování vybraných veřejnoprávních a soukromoprávních masových médií.
- Závěr a zhodnocení získaných výsledků.
Seznam doporučené literatury
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Masová média. vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 413 s. ISBN 978-80-7367-466-3.
MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. vyd. 4. Praha: Portál, 2009. 639 s. ISBN 978-80-7367-574-5.
PILNÝ, J. Veřejné finance. vyd. 5. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. 226 s. ISBN 978-807-1949-633.
REKTOŘÍK, J. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. vyd. 2. Praha: Ekopress, s.r.o., 2007. 309 s. ISBN 978-80-86929-29-3.
Zákon č. 484 ze dne 7. listopadu 1991 o Českém rozhlase. In: Sbírka zákonů České republiky. 1991, částka 93, s. 2303-2305. ISSN: 1211-1244.
ČESKÁ TELEVIZE. Výroční zprávy [online]. 2014 [cit. 2014-08-19]. Dostupné z WWW: http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/publikace/rocenky/.
ČESKÝ ROZHLAS. Výroční zprávy o hospodaření Českého rozhlasu. [online]. 2012 [cit. 2014-08-19]. Dostupné z WWW: http://www.rozhlas.cz/rada/dokumenty.
Seznam doporučené literatury
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Masová média. vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 413 s. ISBN 978-80-7367-466-3.
MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. vyd. 4. Praha: Portál, 2009. 639 s. ISBN 978-80-7367-574-5.
PILNÝ, J. Veřejné finance. vyd. 5. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. 226 s. ISBN 978-807-1949-633.
REKTOŘÍK, J. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. vyd. 2. Praha: Ekopress, s.r.o., 2007. 309 s. ISBN 978-80-86929-29-3.
Zákon č. 484 ze dne 7. listopadu 1991 o Českém rozhlase. In: Sbírka zákonů České republiky. 1991, částka 93, s. 2303-2305. ISSN: 1211-1244.
ČESKÁ TELEVIZE. Výroční zprávy [online]. 2014 [cit. 2014-08-19]. Dostupné z WWW: http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/publikace/rocenky/.
ČESKÝ ROZHLAS. Výroční zprávy o hospodaření Českého rozhlasu. [online]. 2012 [cit. 2014-08-19]. Dostupné z WWW: http://www.rozhlas.cz/rada/dokumenty.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi se svou bakalářskou prací s názvem Financování masových médií v České republice. Cílem práce byla identifikace a analýza zdrojů financování vybraných veřejnoprávních a soukromoprávních médií v České republice. Studentce byly komisí položeny následující otázky: a) V práci shledáváte, že převážnou většinu zdrojů financování veřejnoprávních masmédií tvoří koncesionářské poplatky. Jakými způsoby lze zajistit, aby všichni, kdo mají radiopřijímač nebo televizní přijímač se k placení těchto poplatků přihlásili a hradili je řádně a včas? b) Platí v soukromoprávních mediích nějaké omezení umísťování reklamy nebo délky reklamního času, jako je tomu u veřejnoprávních medií? Pokud ne, je možné nějakým způsobem vysílání reklamy nebo tzv. product placement regulovat?